فواید گلیسیرین برای پوست

فواید گلیسیرین برای پوست

گلیسیرین می تواند رطوبت را به خود جذب کند تا جایی که اگر رطوبت هوا بیشتر از 70 درصد باشد، گلیسیرین مقداری از آن را به خود جذب می کند. بنابراین وقتی روی پوست قرار می گیرد می تواند رطوبت را جذب خود کند و به پوست انتقال دهد و در روزهای سرد و خشک زمستانی، پوست شما را نجات دهد.

گلیسیرین در بسیاری از محصولات پوست و مو وجود دارد؛ محصولاتی مانند انواع صابون ها، پاک کننده ها، مرطوب کننده ها و شامپوها و … غیره.

شما انتخاب های فراوانی دارید تا با توجه به نیاز خود یکی از آنها را تهیه کنید، اما آیا واقعا تاثیری هم دارد؟

از گلیسیرین خالص استفاده نکنید

جالب است بدانید گلیسیرین خالص، پوست را خشک می کند. مثلا اگر شما در آب و هوای خیلی خشک از گلیسیرین خالص استفاده کنید، مواد موجود در گلیسیرین، رطوبت را از لایه های عمیق پوست بیرون می کشد و به سطح پوست می آورد و در نتیجه این رطوبت با آمدن روی سطح پوست بخار می شود و در نهایت پوست خشک تری به جا می ماند، اما در کرم های حاوی گلیسیرین، نوعی افزودنی اضافه می کنند تا آب و رطوبت از دست نرود و در نتیجه پوست رطوبت خود را حفظ کند.

اگر می خواهید از گلیسیرین خالص استفاده کنید بهتر است آن را با آب رقیق کنید.

بهترین ماده جلوگیری کننده از خشکی پوست

پوست ما به طور طبیعی مواد شیمیایی محلول در آبی را تولید می کند که به عنوان عامل های مرطوب کننده طبیعی شناخته می شوند که پوست را پر از آب نگه می دارند. گلیسیرین خیلی شبیه این عوامل مرطوب کننده طبیعی پوست است؛ چون رطوبت محیط را جذب پوست می کند.

در واقع گلیسیرین قدرت حفاظتی پوست را بالا می برد تا بتواند مواد شیمیایی مضر را دفع کند و در عوض میزان بیشتری آب در خود نگه دارد و در نتیجه پوست کمتر خشک می شود. بعضی از پزشکان عقیده دارند گلیسیرین بهترین ماده برای جلوگیری از خشک شدن پوست است.

برای نرم کردن پوست های خشک

اگر به خاطر خشکی، پوست تان زبر شده است، می توانید با ساختن یک ماسک صورت از این زبری خلاص شوید.

کافی است یک قسمت گلیسیرین را با یک قسمت عسل و دو قسمت آب مخلوط کنید و بعد به آن کمی آرد جو اضافه کنید تا مخلوط حالت خمیری پیدا کند و بتوانید به صورت ماسک به چهره بمالید. این ماسک باید حدود 20 دقیقه روی پوست باقی بماند و بعد با آب بشویید.

شما می توانید به جای آب، شیر یا دم کرده بابونه بریزید.

برای روشن کردن پوست آرنج ها

خیلی اوقات به خاطر طرز نشستن و قرار دادن آرنج ها روی میز، پوست این قسمت تیره می شود و این تیره شدن پوست برای خیلی از خانم ها آزاردهنده است، اما راه حل های طبیعی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند پوست این قسمت را روشن کنید.

کافی است آب یک عدد لیمو را بگیرید و با مقدار کافی شکر مخلوط کنید تا مخلوط حالت خمیری پیدا کند. بعد این مخلوط را روزانه حدود 5 دقیقه روی آرنج ماساژ دهید.

لیمو خاصیت رنگ بری دارد و شکر هم سلول های مرده سطح پوست را کاملا از بین می برد.

بعد از این کار مخلوطی از گلیسیرین و گلاب تهیه کنید که کمی حالت کرمی داشته باشد و روی بازوها بمالید. این کار تولید ملانین (رنگدانه پوست) را کم می کند و رنگ قسمت های تیره پوست را روشن می کند.

در واقع هم گلاب و هم گلیسیرین به عنوان رنگ برهای طبیعی شناخته می شوند که می توانند پوست های مرده و چربی های پوست را هم بردارند.

اگر پوستی درخشنده می خواهید

گلیسیرین از آن ماده هایی است که می تواند رطوبت را به پوست بازگرداند، بدون آن که آن را چرب کند. علاوه بر این، منافذ پوستی را هم مسدود نمی کند.

استفاده از ماسک گلیسیرین می تواند شما را از شر پوست های مرده و کدر خلاص کند و با آبرسانی، پوست را درخشان می کند.

برای ساختن این ماسک اول باید زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کنید و بعد سفیده آن را با یک چنگال یا همزن آنقدر بزنید تا کاملا کف کند.
بعد به آن یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. عسل علاوه بر این که برای سلامت پوست مفید است، خاصیت چسبندگی آن باعث می شود، سلول های مرده سطح پوست به خوبی کنده شوند. حالا به این مخلوط، یک قاشق غذاخوری گلیسیرین اضافه کنید و دوباره خوب هم بزنید تا پف کند.

اکنون این مخلوط را با انگشت به کل صورت تان بمالید. حواس تان باشد خیلی به چشم ها نزدیک نشوید.

اجازه دهید تا ماسک کاملا روی صورت تان خشک شود. بعد از خشک شدن آرام ماسک را از روی صورت بکنید تا همراه آن سلول ها و پوست مرده نیز کنده شود. در نهایت صورت را با آب سرد بشویید.

پوست را در برابر التهاب ها قوی می کند

تحقیقات علمی نشان می دهند، استفاده از گلیسیرین می تواند از پوست در مقابل حساسیت ها و التهاب ها محافظت کند.

پژوهشی در سال 1998 انجام شد که در مجله بین المللی پوست انتشار یافت. در این پژوهش، پوست داوطلبان را در معرض مواد حساسیت زا و التهاب زا قرار دادند و بعد برای آنها گلیسیرین تجویز کردند.

گلیسیرین توانست بیشتر تاثیرات منفی مواد التهاب زا را از بین ببرد، در واقع مقاومت پوست را بالا برد تا بتواند از خود محافظت کند. علاوه بر اینها به بازسازی سلول های پوستی هم کمک کرد.

اگر دست هایتان زبر شده است

خشک شدن پوست دست ها در روزهای سرد زمستانی یک مشکل رایج بین اکثر افراد است. برای نرم کردن پوست دست می توانید مقدار برابری از گلیسیرین و گلاب را مخلوط کرده و از آن استفاده کنید.

علاوه بر این برای نرم و سفید کردن دست هم می توانید از گلیسیرین استفاده کنید، به این طریق که مقداری عسل و آبلیموی ترش را با آن مخلوط کرده و به مدت 15 تا 20 دقیقه روی دست ها بمالید و سپس بشویید.

سیب سبز
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *