اتاق تکانی در 10 دقیقه

اتاق تکانی در 10 دقیقه

اتاق تان به یک انباری شبیه شده و احساس می کنید از پس تمیز کردنش بر نمی آیید…

اگر تنها چند دقیقه دیگر معطل شوید، دیر به اداره می رسید. همین بهانه کافی است تا در شروع روزتان برای پیدا کردن لباس ها و وسایلی که باید همراه داشته باشید، تمام کشو ها را به هم بریزید و کمد لباس را زیر و رو کنید.
بعدازظهر هم که خسته از کار برمی گردید، کیفتان را روی تخت پرت می کنید و لباس های نیمه کثیفتان را گوشه گوشه اتاق جا می دهید. چند ساعت بعد احساس می کنید یک لحظه هم برای خوابیدن صبر ندارید. همه خرده ریز های روی تخت خواب تان را به بغل می زنید و روی میز کار می گذارید و فردا درست در همان وقتی که برای سرکار رفتن دیرتان شده، آنها را بغل می گیرید و روی تخت می اندازید تا وسایل دیگرتان را از روی میز پیدا کنید.
برای کارمندهای بی وقت و حوصله امروزی، داشتن یک اتاق مرتب یک آرزوی دست نیافتنی است و وقتی هم که بعد از هفته ها یک تعطیلی پیدا می کنند، آنقدر اوضاع را به هم ریخته می بینند که نمی دانند از کجا شروع کنند. اگر شما هم آرزوی داشتن یک اتاق تمیز را دارید، یک نفس عمیق بکشید و با ما همراه شوید.

کمی آرامش به اتاقتان بیاورید
از پس چنین پروژه خسته کننده ای برآمدن کار هر کسی نیست. شما برای انجام موفقیت آمیز این کار دشوار، به کمی آرامش نیاز دارید. موسیقی دلخواهتان را بگذارید، سعی کنید یک ملودی آرام را انتخاب نکنید و موسیقیی را انتخاب کنید که به شما کمی هیجان و میل به حرکت می دهد. تا جایی که اجازه دارید صدایش را بلند کنید و با انرژی به بازی تمیز کاریتان وارد شوید.

فضا را آماده کنید
قرار است تا چند ساعت دیگر کمی گرد و خاک به پا کنید، پس به فکر تهویه هوا باشید. پنجره ها را باز کنید و از آنجا که احتمالا به خاطر تحرک زیاد گرمازده خواهید شد، کولر اتاق تان را هم روشن کنید. پرده ها را کنار بزنید و اجازه دهید کمی نور به اتاق تان بیاید. شما باید شرایط محیطی را برای کاری که چندین ساعت وقت تان را می گیرد، آماده کنید.

آشغال زدایی کنید
یک کیسه زباله یا پاکت بزرگی که به سادگی پاره نمی شود را بردارید. اول یک نگاه کوچک به دور و برتان بیندازید و آشغال های جلوی چشم تان را توی پاکت بریزید. این آشغال فقط به پوست خوراکی ها و زباله محدود نمی شود. روزنامه هایی که خوانده اید و دیگر احتیاجی به آنها ندارید، لوازم آرایشی تان که تمام شده اند و دور ریختنی اند، خودکارها و لوازم التحریری که دیگر نمی نویسند را هم در این گروه بگذارید. کیسه شما تا چند ساعت دیگر لبریز خواهد شد، اما فعلا فقط قرار است یک نگاه کلی به دور و برتان بیندازید.

فضای کارتان را باز کنید
وسایلی که جلوی دست و پایتان را می گیرند، به بیرون اتاق منتقل کنید. صندلی یا مبل های وسط اتاق یا کیف ها و چمدان های بزرگ را بیرون بگذارید تا در فضای بازتری کار کنید. وسایل خطرساز را هم بیرون بگذارید. آلات موسیقی یا وسایل تزیینی شکستنی را هم بیرون بگذارید تا خطری تهدیدشان نکند.

از تخت تان شروع کنید
کوهی که روی تخت تان ایجاد کرده اید را با آرامش روی زمین بگذارید. احتمالا ده ها وسیله که هیچ ربطی به هم ندارند در آن گروه پیدا می شوند. آن وسایل را دسته بندی کنید. لباس های تمیز را به چوب رختی آویزان کنید و کثیف ها را داخل حمام بیندازید. لوازم التحریر را روی میز بگذارید تا بعدا مرتب شان کنید و کیف هایتان را هم یک گوشه بگذارید تا بعدا به آن رسیدگی کنید.

کمدها را نجات دهید
از کمد دیواریتان شروع کنید. ابتدا به این فکر کنید که هر کدام از این قفسه ها را به چه چیزهایی می خواهید اختصاص دهید. بعد قفسه به قفسه پیش بروید و تا هر کدام را کاملا تمیز نکرده اید، بی خیال نشوید. وسایل مخصوص طبقه ای که مشغول تمیز کردنش هستید را از اطراف اتاق جمع کنید. قبل از قرار دادنشان در قفسه با یک دستمال هم آن را و هم تمامی وسایل را تمیز کنید. حالا که این یکی را تمیز کرده اید، سراغ قفسه بعدی بروید. این کار ممکن است چند ساعتی وقت تان را بگیرد اما به هم ریختگی اتاق تان را به نصف خواهد رساند.

لباس روبی کنید
سراغ لباس هایتان بروید. از کمد لباستان که احتمالا پروژه سنگین تری است، شروع کنید. درهایش را کاملا باز کنید و سعی کنید که یک مرزبندی ذهنی را در نظر بگیرید. لباس های میهمانی را آخر بگذارید و مانتوها یا لباس های مجلسی تان را هم بعد از آن. اولین ردیف و در دسترس ترین ردیف را برای لباس های کارتان در نظر بگیرید. حالا لباس های آواره اتاق تان را در این دسته بندی ها بگذارید. جمع کردن لباس ها از گوشه گوشه اتاق همان شاخ غولی است که باید بشکنید، پس از سختی اش نترسید و ناامید نشوید. بعد از آن نوبت کشوهای لباستان است. احتمالا بعد از چند هفته حسابی شلوغ و آشفته شده اند. لباس ها را بیرون بیاورید و دانه دانه تا کنید و به کشو برگردانید.

میزتان را سر و سامان دهید
حالا وقت رسیدگی به میز کارتان است. اول همه وسایل را روی زمین بگذارید و روی میز را کاملا تمیز کنید. بعد سراغ وسایل ضروری بروید. جاقلمی، کتاب هایی که هر روز لازمشان دارید و دیگر وسایل ضروری را روی میز بگذارید. خیلی شلوغش نکنید. روزنامه ها و مجله هایی که لازم ندارید را دور بریزید و آنهایی که دوست دارید حفظشان کنید را در یک طبقه خاص آرشیو کنید یا داخل یک کارتن بچینید.

میز آرایش تان را بیارایید
وسایلی که اضافه آمده را سر جایشان بگذارید. کتاب ها را در کتابخانه بچینید و کاغذهای اضافه را دور بریزید و آنهایی که لازم دارید را هم در یک کشو قرار دهید. حالا که همه جا را سر و سامان دادید، سراغ میز آرایش بروید. آشغال ها را دور بریزید و لوازم آرایش تمام شده را هم دور بریزید. لوازمی که هر روز استفاده شان می کنید را روی میز آرایش بگذارید و بقیه شان که کمتر استفاده می شوند را به کشو منتقل کنید. آینه تان که احتمالا دیگر به سختی در آن دیده می شوید را هم تمیز کنید و حسابی برق بیندازید. حالا که یک دستمال شیشه به دست تان گرفته اید بد نیست سری هم به پنجره اتاق تان بزنید و کمی تمیزش کنید.

تمیز کاری کنید
حالا شما یک اتاق مرتب اما کمی کثیف دارید. همه جای اتاق را گردگیری کرده اید و الان نوبت کف است. آشغال ها را از کف اتاق جمع کنید. یک دور جارو بکشید و بعد زمین پر از لکه تان را با تی تمیز کنید و دور آخر جارو را هم فراموش نکنید.

اتاق شما دیگر هیچ نقصی به جز یک تخت نامرتب ندارد. بالش تان را سر جایش بگذارید، ملحفه ها را تا کنید و روتختی تان را مرتب کنید. چند ساعت گذشته و احتمالا حسابی کثیف و خسته شده اید. موسیقی را خاموش کنید و خودتان را به یک دوش آب سرد میهمان کنید.

لی لی اسلامی
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *