کرم ها با پوست چه می کنند

کرم ها با پوست چه می کنند

کرم شکلی از داروست که به صورت موضعی استفاده می شود. اما در میان لوازم آرایش هم کرم های مختلفی وجود دارد. در زیر در مورد چند نوع کرم که به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرند صحبت می شود:

• کرم های مرطوب کننده
مرطوب کننده ها به عنوان یک پوشش محافظ میان پوست و محیط اطراف عمل می کنند. اگرچه پوست شما چربی اش را خودش تولید می کند ولی برطرف کردن این چربی ها در جریان پاک سازی ضروری است.
کرم های مرطوب کننده از سه طریق می توانند رطوبت پوست را تامین کنند: برخی با بر جای گذاردن یک لایه چرب بر روی پوست مانع از دست رفتن آب پوست می شوند (مانند وازلین و کلدکرم ها)، برخی حاوی اجزاء جاذب رطوبت هستند که رطوبت را جذب کرده و در خود نگه می دارند و برخی دیگر که کرم های حرفه ای هستند (مانند هیدرازن لانکوم) سیستم آبرسانی دارند و مرتب آب به پوست می رسانند.

یک مرطوب کننده خوب باید حاوی آب و دیگر ترکیباتی باشد که رطوبت را جذب و در پوست نگه دارد. بهتر است این کرم ها دارای امولسیون هائی که پوست را تغذیه می کنند باشد.
خود مرطوب کننده ها نیز انواعی دارند. حتما نام کرم شب و یا کرم روز به گوشتان خورده است. اینها در واقع همان انواع کرم های مرطوب کننده هستند. مرطوب کننده های روز حاوی ضد آفتاب هستند و از برخورد تابش های مضر اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می کنند. این اشعه در پوست ایجاد آفتاب سوختگی، بیماری های پوستی و پیری زودرس می کند. این اشعه حتی وقتی که خورشید دیده نمی شود هم وجود دارد. پس توصیه می شود که از کرم های مرطوب کننده روز حتی در روزهای ابری نیز استفاده کنید. این کرم ها باید نیم ساعت قبل از در معرض تابش آفتاب قرار گرفتن استفاده شوند و حتما بلافاصله پس از شنا و تعریق تکرار شوند. یک مرطوب کننده خوب را می توانید به تنهائی و یا به عنوان زیرساز آرایشی مورد استفاده قرار دهید. اگر مرطوب کننده را به عنوان زیرساز آرایشی مورد استفاده قرار می دهید باید توجه داشته باشید که چربی آن بالا نباشد زیرا آرایشی که روی پوست چرب قرار می گیرد بی رنگ تر می شود.
مرطوب کننده های شب معمولا حاوی هیدروکسی اسیدها هستند. این ترکیب به نرمی سلول های مرده را از روی پوست شما بر می دارد. با این کار بازسازی پوست افزایش یافته و بافت پوست بهبود می یابد. برخی از کرم های مرطوب کننده شب حاوی ویتامین های A و E و C هستند و در طول شب که بر روی پوست قرار دارند فرصت می یابند که توسط این ویتامین ها پوست را تغذیه کنند.
سعی کنید مرطوب کننده را حتما دور چشم و روی گونه های خود بمالید. این کار از چروک خوردن پوست شما جلوگیری می کند. قبل از استفاده از مرطوب کننده، پوست تان را با آب ولرم بشوئید. فایده دیگر مرطوب کننده این است که از پوست شما در مقابل آلودگی هوا محافظت می کند.

• کرم های پاک کننده
قدم اول برای داشتن پوست سالم و شاداب، پاکسازی پوست است. با پاک سازی، آلودگی ها و آرایش، از پوست تان زدوده می شود. باید روزی 2 مرتبه با کرم پاک کننده، خوب و ملایم پوست را تمیز کنید.
پاک کننده ها نباید طوری باشند که تمام چربی های طبیعی پوست شما را نیز از بین ببرند. یک پاک کننده خوب باید بتواند هر نوع ماده آرایشی نظیر پودر صورت، رژ، کرم های پایه و غیره را به راحتی و به سرعت از روی پوست بردارد. همیشه نوع پوست تان را هنگام انتخاب کرم پاک کننده مورد توجه قرار دهید. اگر پوست تان خیلی خشک است پاک کننده های کمی چرب را برگزینید.
ابتدا کرم را روی نوک انگشت خود بگذارید و بعد آن را به شکل دوایر متحدالمرکز به همراه ماساژ ملایم روی پوست تان بمالید و بگذارید چند لحظه همان طور بماند و بعد به آرامی با دستمال آن را پاک کنید و با آب ولرم شستشو دهید.

• کرم های ضدآفتاب
همان طور که می دانید پوست ما هر روزه تحت تابش اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرد. این اشعه برای پوست بسیار زیان آور است و به گفته دانشمندان عامل اصلی ابتلا به سرطان پوست، چروک ها و لک های پوستی است. بنابراین استفاده از کرم ضدآفتاب برای تمامی افراد ضرورت دارد و حتی توصیه شده که حتی در فصولی از سال که شدت آفتاب بسیار کم است و برای افرادی که در منزل هستند نیز با وجود اینکه شیشه پنجره ها تا حدی از ورود این اشعه ها جلوگیری می کند باز هم حتما از کرم ضد آفتاب به طور روزانه استفاده شود.

حتما هنگام خرید کرم ضدآفتاب با عدد SPF برخورد کرده اید. آیا می دانید معنی SPF چیست؟
مواد تشکیل دهنده کرم های ضدآفتاب به دو روش از پوست محافظت می کنند. آنها یا اشعه ماوراء بنفش خورشید را جذب می کنند و یا اینکه آن را منعکس و متفرق می کنند. بنابراین می توان این کرم ها را بر اساس میزان توانایی شان در جذب و دفع اشعه درجه بندی کرد. این درجه Sun Protection Foctor یا SPF نام دارد.
شما می توانید بدون استفاده از کرم ضدآفتاب 10 دقیقه زیر نورخورشید باقی بمانید و احساس سوختگی نکنید. هنگامی که از کرم ضد آفتاب استفاده کنید زمان 10 دقیقه را ضرب در میزان SPF کرم کنید و به مقدار زمان به دست آمده زیر آفتاب بمانید. مثلا اگر SPF کرم شما 15 باشد، شما 150 دقیقه یا 2 ساعت و نیم می توانید زیر آفتاب بمانید. پس یک کرم ضدآفتاب با SPF بالاتر لزوما به این معنی نیست که از پوست شما بهتر محافظت می کند بلکه به این معناست که شما مدت طولانی تری می توانید در برابر اشعه خورشید محافظت شوید.

حال این سوِال پیش می آید که چگونه می توانیم کرم ضدآفتاب با SPF مناسب را برای خود انتخاب کنیم؟
اگر بلوند و بور هستید SPF کرم 30 تا 50 توصیه می شود.
برای نژاد آسیای میانه یا هند و اروپایی که پوست شان در حالت عادی سفید است SPF کرم 15 تا 20 مناسب است. برای پوست کمی تیره تر که معمولا با رنگ چشم و موی تیره دیده می شود SPF کرم 20 تا 60 توصیه می شود. در مورد پوست های تیره و بسیار تیره، SPF کرم 10 تا 20 برای حفاظت کافی است چون کمتر دچار سوختگی می شوند.
شما باید حداقل 15 دقیقه پیش از خروج از منزل کرم ضدآفتاب را روی پوست خود بمالید. یادتان باشد که پس از شنا کردن و تعریق حتما کرم را تجدید کنید.

• کودکان و کرم ضدآفتاب
یک آفتاب سوختگی شدید در دوران کودکی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را در طول زندگی شخص افزایش دهد. مراقبت از کودکان در برابر تابش خورشید خصوصا در تابستان و تعطیلات کار ساده ای نیست. بین 10 صبح تا 2 بعدازظهر که تابش خورشید سوزان است تا آنجا که می شود کودکان را از تابش مستقیم خورشید دور نگه دارید. چون پوست کودکان حساس است.
قبل از استفاده از هر کرم ضد آفتابی ابتدا آن را روی قسمت کوچکی از پوست تست کنید. اگر بدن کودک به آن واکنش نشان نداد آن را روی صورت و دست های کودک بمالید. از آن جا که نورخورشید منبع مناسبی برای تولید ویتامین D در پوست کودک است، باید توجه داشته باشید که در مورد کودکان از کرم ضدآفتاب مخصوص کودکان استفاده کنید که ملایم تر و مناسب تر هستند. در این کرم ها برخی از احتیاط های لازم لحاظ شده است و علاوه بر این برای جلب نظر کودکان، حاوی رنگ های شاد و جذابی است.

• کرم های روشن کننده
این کرم ها برای از بین بردن لکه های قهوه ای روی پوست طراحی شده اند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این لکه ها در افراد مختلف علت و منشا یکسانی ندارند بعضی از آنها منشا ارثی دارند و برخی در اثر بالا رفتن یا عدم تعادل هورمون ها (مثلا هنگام بارداری یا مصرف برخی داروها) به وجود می آیند و در برخی موارد نیز اشعه فرا بنفش خورشید باعث ایجاد این لک ها می شود و اگر هم نباشد باعث تشدید آنها می شود.

کرم های روشن کننده حاوی موادی مثل هیدروکینون هستند که تولید ملانین را متوقف و یا فعالیت آن را کم می کنند. درمان لک ها توسط این کرم ها مدت زمان زیادی به طول می انجامد. به طوری که بسیاری از افراد از ادامه درمان منصرف می شوند. توصیه می شود که از کرم های روشن کننده ای که حاوی هیدروکینون بالاتر از 5 درصد هستند استفاده نکنید. چون ممکن است به پوست تان آسیب برساند.
اگر در طول روز از ضدآفتاب با SPF حداقل 5 درصد و در طی شب از مرطوب کننده حاوی هیدروکسی آلفا استفاده کنید، لک های پوستی تان بسیار کم رنگ خواهد شد.

آفتاب
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *