از فرزند خود نابغه بسازید

از فرزند خود نابغه بسازید

مسئولیت والدین تمامی ندارد. باید به بچه ها غذا داد، حمامشان کرد و بارها و بارها قصه بز بز قندی را برایشان تعریف کرد. علاوه بر این تهیه پول کافی برای تهیه غذا، اسباب بازی و بعدها درس و دانشگاه و غیره نیز بر عهده شماست. اگر بخواهیم این فهرست را تک تک بر شمریم صفحات زیادی می طلبد. همه ما این زحمات را برای این می کشیم که انتظار به دست آوردن یک نتیجه بزرگ را داریم: تربیت یک انسان دوست داشتنی و موفق!

البته همه انسانها در این امر موفق نیستند و گاه نتیجه، آن چیزی نیست که انتظارش را داشتیم. برخی عدم موفقیت در تربیت فرزندشان را بدشانسی می دانند. اما واقعیت این است که با تدبیر و استفاده از تجربیات و دانش دیگران می توان در بسیاری از جهات در تربیت فرزند موفق بود. فرزندان شما مانند گلوله ای از خمیر هستند که می توان آن را شکل داد. حتی دانشمندان باور دارند که والدین می توانند از فرزند خود یک نابغه بسازند!

در گذشته تصور می شد که میزان هوش و نبوغ به طور کامل بستگی به ژنتیک دارد اما اکنون تحقیقات به اثبات رسانده اند که این تصور حقیقت ندارد. مطالعات علمی نشان می دهد که محیط و روابط خانوادگی در رشد یک نابغه بسیار موثر است.

بر اساس تحقیقات علمی دکتر «دیوید پولموتر» روانپزشک و نویسنده، از زمان تولد تا سه سالگی می توان بهره هوش کودک را تا 30 درجه بالا برد. بنا بر اعتقاد وی، والدین می توانند با پیروی از چند توصیه ساده مانند تغذیه کودک با شیر مادر به مدت حداقل یک سال، محدود نمودن میزان تماشای تلویزیون و آموزش موسیقی برای کودکان در سنین خردسالی، در پرورش یک نابغه موفق باشند.

چهار روش ساده و موثر برای پرورش فرزندان خلاق و باهوش:

1. برای فرزندان خود داستانهای خیالی بخوانید

داستان برای بچه ها مانند سوختی است که برای به راه انداختن تخیل آنها ضرورت دارد. زمانی که بچه ها داستان را می شنوند، آن را در ذهن خود تجسم می کنند و شکل می دهند. با خواندن داستان، در دنیای زیبایی را به روی بچه ها می گشاییم، دنیایی بی پایان که نکات زیادی برای تفکر در اختیار بچه قرار می دهد. بچه ها در مورد شخصیت های داستان، قیافه شان، کارهایشان و محیطی که در آن قرار دارند، فکر می کنند و آنها را تخیل می کنند. و بسیار بهتر است که خودتان داستان را برای بچه ها بخوانید.

2. بگذارید حوصله فرزندتان سر برود!

وقتی بچه ها کاری برای انجام دادن نداشته باشند، خلاقیت شان به کار می افتد. پر کردن اوقات بچه ها درست مانند ساختن دیوارهایی به دور ذهن کودک است که اجازه نمی دهد افکارش به جایی سفر کند و دنیای جدیدی کشف کند. با بیش از حد پر کردن وقت فرزندانمان تمام فرصت ها برای رسیدن به ایده های جدید به ذهن آنها را از بین برده ایم. اجازه دهید بچه ها اوقاتی از روز، کاری برای انجام دادن نداشته باشند. در این اوقات به آنها بیاموزید که به جای نق نق کردن، به سراغ اسباب بازی های خود بروند و با خمیر بازی و بلوک های ساختمان سازی شروع به ساختن کنند.

برای بچه ها کاغذ و مداد رنگی بخرید و آنها را به نقاشی کشیدن و خواندن کتاب تشویق کنید. حتی آنها را به باغچه خانه تان ببرید تا بخشی از باغچه را با سلیقه خودشان بکارند. البته قرار دادن بچه ها در برابر تلویزیون و کامپیوتر بسیار ساده تر است اما بهتر است در طی روز ساعاتی این وسایل را خاموش کنید و به اتفاق بچه ها کارهای خلاقانه تری انجام دهید.

3. اجازه دهید فرزندانتان چالش را تجربه کنند

توانایی فرزندان تان بسیار بیشتر از آن چیزی است که شما تصور می کنید. بگذارید فرزند کوچک تان در شستن اتومبیل به شما کمک کند، همراه شما آشپزی کند و به تنهایی با سایر بچه ها در مکان های تفریحی بازی کند. همین قدم های کوچک تاثیری عظیم در اعتماد به نفس کودک خواهد داشت و برعکس اگر شما تمام کارهای او را انجام دهید و نگذارید به تنهایی کاری انجام دهد، خلاقیت و اعتماد به نفس را در او خواهید کشت.

4. سال های ابتدایی زندگی کودک را جدی بگیرید

تغذیه کودک با شیر مادر، حداقل برای یک سال، یکی از ساده ترین و موثرترین روش ها برای بالا بردن درصد هوشی کودک شماست. آموزش هایی که کودک در سال های ابتدایی دریافت می کند، بسیار مهم است. به محض اینکه کودک تان کمی بزرگتر شد، از بازی های ذهنی متناسب با سنش برای رشد خلاقیت در او استفاده کنید.
بازی های خلاق نه تنها رشد سلول های مغز را تحریک می کند بلکه در بالا رفتن درصد بهره هوشی در کودکان نیز موثر است. هر قدر کودک بیشتر به بازی های خلاقانه بپردازد، فایده بیشتری از آن خواهد برد.

مجله راز
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *