بازی های رایانه ای و کودکان

بازی های رایانه ای و کودکان

بازی های ویدیویی و رایانه ای، به اندازه برنامه های تلویزیونی یا حتی بیش از آن برای برخی کودکان محبوب و دوست داشتنی هستند.
ما به عنوان پدر و مادر در برابر علاقه و شیفتگی فرزندانمان نسبت به این گونه بازی ها می توانیم دچار دلواپسی و ترس های متعددی شویم. به خوبی این بازی ها را نمی شناسیم و مشکل می توانیم شور و هیجان کودکانمان را درک کنیم.

مدت زمانی که آنان جلوی رایانه به بازی می پردازند، می تواند صرف فعالیت های ورزشی یا تفریحات سازنده تری شود. موضوعات اکثر این بازی ها شامل خشونت یا رفتارهای غیراخلاقی و اغلب کلیشه ای هستند و قیمت آنها بالا است.

شما می توانید با القا کردن و آموختن عادت های درست بازی به کودکانتان، نقش مهمی در این زمینه ایفا کنید. به بازی های مورد علاقه شان توجه نشان دهید، با آنان بازی کنید و بازی ها را در مغازه امتحان کنید. بازی هایی که از نظر شما جالب هستند را به آنان نشان دهید و به آنان اجازه دهید بازی های مورد علاقه شان را به شما نشان دهند. شما می توانید با انتخاب ماهرانه این بازی ها و با کنترل مدت زمانی که جلوی مانیتور می گذرانند، از یک بازی ویدیویی، تجربه بسیار مثبتی بسازید.

تفریح و سرگرمی «آری»، وابستگی و اعتیاد «نه»
به فرزندانتان توضیح دهید به مدت زمانی که جلوی مانیتور می نشینند، توجه داشته باشند زیرا می توانند به این بازی ها وابسته شوند. به آنها بگویید که شما این بازی را برایش خریده اید اما نباید در آن زیاده روی کنند. درصورت افراط، از آنان بخواهید مطالب مربوط به اثرات مضر این بازی ها را بخوانند.
چنانچه احساس کردید بازی بیش از حد خشن یاغیر اخلاقی است، بی درنگ فرزندتان را از آن منع کنید. دلایل این تصمیم را برایش توضیح دهید. توجه آنان را به سمت بازی های جالب و آموزنده جلب کنید.

کنترل زمان
در حالی که مدت زمان مشخصی برای بازی تعیین می کنید، به آنان بگویید که علاوه بر بازی های کامپیوتری، کارهای دیگری چون مطالعه، ورزش و غیره نیز می توانند انجام دهند.
برایشان توضیح دهید که شما نمی خواهید او ۵ یا ۶ ساعت پشت سر هم جلوی کامپیوتر مشغول بازی شود، زیرا این عمل برای سلامتی او مضر است. با این حال از خودتان نرمش نشان دهید و زیاد سختگیر نباشید چرا که اغلب، مدت زمان بعضی از بازی ها از یک ساعت بیشتر است.

تکالیف حرف اول را می زنند
از همان ابتدا با کودکانتان واضح و روشن سخن بگویید. تکالیف مدرسه بر همه چیز ارجحیت دارند.
اگر فرزندتان تکالیفش را سرسری و تندتند انجام می دهد تا هر چه زودتر پای کامپیوتر برود، باید زمان بازی را کاهش داده و از قبل زمان ثابت و مشخصی برای آن تعیین کنید تا هنگامی که تکالیفش را به اتمام رساند، به بازی بپردازد.
برای آنکه از جنبه تنبیهی این عمل بکاهید، زمانی که متوجه اصلاح کارها و بازدهی بهتری در انجام تکالیفش شدید، می توانید با دادن یک بازی جدید یا وقت بیشتر برای بازی، او را خوشحال کنید.

شما حرف آخر را می زنید!
چنانچه فرزندتان به حرف شما گوش نمی دهد و بدون موافقت شما بیش از زمان تعیین شده پای کامپیوتر می نشیند و باوجود مخالفت تان این عمل را چندین بار تکرار می کند، دسته های کامپیوتر را از او بگیرید. بدون دسته ها بازی امکان پذیر نیست.

مشوق بازی های گروهی باشید
بازی های ویدیویی اگر به صورت فردی و تک نفره باشند، اغلب موجب نزاع و درگیری میان کودکان می شوند. برای این مشکل راه حل های متعددی وجود دارد. بازی های دو نفره یا گروهی را به فرزندانتان پیشنهاد دهید به طوری که هر کس به نوبت در آن شرکت داشته باشد.

کودکان را تشویق کنید تا به فعالیت های دیگری بپردازند
علاقه و وابستگی به بازی ویدیویی برای یک کودک کار آسانی است و این وابستگی تا جایی پیش می رود که کودک به جز آن چیز دیگری را در اطرافش نمی بیند.
نهایت سعی و تلاش خود را به کار گیرید تا او را تشویق به بیرون رفتن، انجام فعالیت ورزشی یا انجام فعالیتی غیر از بازی های رایانه ای کنید. چنانچه موفق نشدید او را از مانیتور جدا کنید، بازی مورد علاقه اش را به مدت چند ساعت از او بگیرید و در این زمان او را برای بازی بیرون بفرستید.
اگر کودکانتان به بازی های نمایشی و نقش های زمان های گذشته علاقه مند هستند، داستان های هیجان انگیز شوالیه ها را به آنان پیشنهاد دهید و همراه آنان به کمک کارتون های مقوایی و کاغذ های رنگی یک قلعه بسازید.

یکی از مهم ترین مشکلات این بازی ها هزینه آنهاست. بنابراین برای آنکه کیف پولتان را خالی نکنید می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

• می توانید به جای خرید CD، آن را اجاره کنید. بازی های کامپیوتری را هم می توانید همانند بازی های ویدیویی از کلوب های ویدیویی تهیه کنید. به این ترتیب فرزندانتان می توانند از هر دوی این بازی ها بهره مند شوند.

• با والدین بچه های دیگر صحبت کنید تا درصورت امکان کاست های بازی را با یکدیگر معاوضه کنید.

• قبل از خرید، در مورد کیفیت و اصل بودن CD ها اطمینان حاصل کنید.

همشهری
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *