حسادت های دوران نامزدی

حسادت های دوران نامزدی

در ابتدای ازدواج یا آشنایی زیاد پیش می آید که نامزدها دچار احساس حسادت شوند. این حسادت که همزمان با حس مالکیت و «ما شدن» به وجود می آید، گاهی آنقدر عذاب آور می شود که روابط نامزدها را متشنج می کند و قول و قرارهای ازدواج را بهم می زند.

برای دختر و پسری که تا پیش از این درباره انجام کارهایشان استقلال داشته اند، ساده نیست که به محض آشنایی یا عقد در چهارچوب های تنگ نظرانه قرار بگیرند و روی رفت و آمد آنها، رفتارهای منطقی و عرفی آنها و روابط سالم شان برچسب زده شود.

چرا حسادت؟

معمولا دلیل اصلی این است که دحتر و پسر در ابتدای ازدواج احساس می کنند باید این ما شدن و تملک را به همه دنیا اعلام کنند. آنها این کار را نشانه ای از توجه می دانند که با روشی اشتباه، در واقع اشتباه ترین روش ممکن، به طرف مقابل تفهیم می کنند.

فرد حسود، سعی می کند همسرش را با همه وجود در چنگ بگیرد و مراقب است که با سهل انگاری او را از دست ندهد. اما اغلب به این فکر نمی کند که همسر او در تمام این سال ها یاد گرفته که چطور روابطش را به شکلی سالم تنظیم کند و از خطر دور بماند!
گاهی وقت ها نگرانی از این بابت است که فرد حسود، خود را در رده ای پایین تر از نامزد یا همسرش تصور می کند و با اعمال فشار و سخت گیری سعی دارد محیط اطراف همسرش را محدود کند تا او قدرت مقایسه را از دست بدهد و متوجه این تفاوت نشود. مسلم است که در چنین مواردی به روی شخص آوردن و صحبت کردن از کمبودهای او می تواند این حلقه فشار را تنگ تر و تنگ تر کند. اگر شما هم جزو قربانیان این حسادت هستید باید سعی کنید به همسرتان حس ارزشمندی و توانایی بدهید و اعتماد به نفس او را بالاتر ببرید.

چند توصیه عاشقانه

1. زمان ها، مکان ها و افرادی که همسرتان نسبت به آنها حساس است را شناسایی کنید و رفتار خود را در این موقعیت ها به یاد بیاورید. سعی کنید ارتباط منطقی بین این دو را پیدا کنید و کم کم حساسیت های همسرتان را نسبت به موقعیت با توضیح دادن، تغییر رفتار خود، عادی سازی شرایط و… از بین ببرید.

2. در موقعیت هایی که همسرتان دچار حسادت می شود، به او محبت بیشتری داشته باشید. او را در جمع همراه خود ببرید و موقعیت محترمانه ای برایش در نظر بگیرید.

3. جزئیات روابطی که او را حسود می کند را برایش نگویید. در عوض سعی کنید بهانه دستش ندهید و عشق تان را به او ثابت کنید.

4. برای همسرتان وقت بیشتری بگذارید. گاهی وقت ها احساس حسادت به این دلیل به وجود می آید که همسر یا نامزد شما فکر می کند برای او کمتر از دیگران زمان می گذارید.

5. بعد از ازدواج نوع روابط خود را با اطرافیان تغییر دهید. دیگر باید بدانید که صمیمیت رفتاری و گفتاری سابق را با دختر یا پسرهای فامیل تان نمی توانید داشته باشید مگر آن که همسرتان ظرفیت پذیرش استانداردهای فامیلی شما را داشته باشد.

6. سعی نکنید با لجبازی کردن یا به رو آوردن های پی در پی رفتار او را عوض کنید. برای این کار فقط یک نسخه وجود دارد و آن اطمینان بخشیدن به همسرتان از پایبندی به زندگی جدید است!

7. هرگز، هرگز، هرگز درباره چیزی که روی آن حساس است، به او دروغ نگویید. با این کار باید فاتحه روابط سالم و زندگی مشترکتان را بخوانید.

تبیان – فاطمه ایمانی
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *