خانه تکانی با اصول علمی

خانه تکانی با اصول علمی

استقبال از جشن باستانی نوروز و دید و بازدیدها مقدمات خاص خود را می طلبد. بدین منظور خانه تکانی بهاره بهترین بهانه برای استقبال از نوروز است. در این روزها به سبد خرید خانواده ها، محصولات شوینده و ضدعفونی کننده خانه اضافه می شود. اما یک هشدار جدی همواره وجود دارد.

آژانس حمایت از محیط زیست با نزدیک شدن عید باستانی و مراسم استقبال از بهار اعلام می کند با انجام خانه تکانی ها هوای داخل خانه ها از دو تا صد برابر آلوده تر از هوای بیرون خواهد شد.

گازهای شیمیایی و مواد سرطان زا ناشی از مواد شوینده صنعتی فضای داخلی خانه را پر می کند. از اینرو اولین قدم برای پاکیزگی و خانه تکانی، باز کردن پنجره ها برای خروج آلودگی و وزیدن نسیم بهاری به داخل خانه ها است.
بوی خوش گل ها و شکوفه ها جایگزین خوبی برای خوشبو کننده های شیمیایی یا مواد شوینده عطردار است.

پس با توجه به اثرات مخرب مواد شیمیایی در خانه، هنگام خرید باید به برچسب محصولات توجه کرد تا در تولید آن از برخی مواد شیمیایی آسیب زا استفاده نشده باشد و در عوض از دانه های طبیعی گیاهی و یا آنزیم های کم خطر تهیه شده باشند.
مثلا در شوینده ها از نارگیل، روغن های گیاهی دیگر به جای نفت، روغن گیاهانی چون اکالیپتوس، رزماری و مریم گلی به جای تریلوسان استفاده شده باشد اما استفاده از این مواد نیز ممکن است در افراد متفاوت ایجاد حساسیت کند.

از این رو به آنها توصیه می شود تا از روش قدیمی و سنتی یعنی استفاده از آب، صابون های طبیعی بدون عطر، بی کربنات سود، سرکه سفید، سود کریستالیزه، کربنات سدیم (جوش شیرین)، آب لیموترش، نمک اسیدبوریک یا بوراکس استفاده شود.

برخی زنان خانه دار برای پاکیزه کردن خانه هنگام خانه تکانی و از بین بردن جرم ها از مواد شوینده قوی برای پاک کردن کانال های ساختمان، برق انداختن فر و شست وشوی سرامیک حمام و دستشویی استفاده می کنند. برخی از این شوینده ها حاوی آب ژاول و ترکیبات مضری است که خطرات متعددی را برای مصرف کننده ایجاد می کند.

محصولات شوینده چند منظوره
بیشتر این محصولات از نفت تهیه می شوند. برخی شوینده ها حاوی ماده پاک کننده اکلیفنول اتوکسیلات اند که ماده ای مشکوک به ایجاد اختلالات هورمونی در افراد است.

غالب شوینده ها و پاک کننده ها حاوی میزان زیادی الکل اتوکسیل است که گفته می شود این ماده بخاطر دیوکسان موجود در آن سرطان زا است. عطرهای موجود در برخی مواد شوینده و نرم کننده نیز حاوی فتاتات است. این ماده شیمیایی سرطان زا است و آزمایش های متعدد نشان داده است که اختلال جدی در دستگاه تولید مثل ایجاد می کند.

علاوه بر این عطرهای موجود در شوینده ها و نرم کننده ها ممکن است در افراد تولید آلرژی کرده و سوزش و خارش در بدن، چشم و دستگاه تنفسی و گاهی نیز منجر به آسم شوند.

از آنجا که فسفات جلوی راه آبراهه ها را می بندد، در اکثر صابون های شست و شوی لباس یا ظرف استفاده نمی شوند اما ممکن است امروزه در برخی محلول های شست و شوی ظرف، ماشین لباس شویی و ظرفشویی یافت شود.
فسفات ماده ای خطرناک برای محیط زیست و در صورت ورود به سیستم گوارش کشنده است.

بنابراین توصیه اصلی بر این است که برای پاکیزه کردن و ضدعفونی کردن برخی بخش های خانه از صابون های شست و شوی سنتی و قدیمی که از طبیعت برگرفته و بدون عطرهای شیمیایی هستند استفاده کرد.

همچنین بهتر است برای از بین بردن بوی بد این صابون ها از اسانس های گیاهی مثل روغن پرتقال، لیمو و روغن گل های متعدد استفاده کرد.

برای برطرف کردن لکه های روی لباس بهتر است از محصولات طبیعی و روش های سنتی استفاده کرد.
پارچه ای نمدار، آب و نمک اسیدبوریک، آبلیمو، سود کریستالیزه و یا سرکه سفید بهترین پاک کننده های لباس از قدیم الایام به شمار می رفتند.
می توان برای نرم کردن پارچه از یک چهارم فنجان بی کربنات سود هنگام شست وشوی لباس ها استفاده کرد. البته استفاده از یک چهارم فنجان سرکه سفید در شست و شوی لباس ها علاوه بر نرم کردن آنها لکه هایی که تیره تر بوده و به سختی پاک می شوند را از بین می برد.

جرم گیری سرامیک ها
اکثر محصولات شوینده مایع ضد باکتری باعث مقاوم کردن باکتری ها می شوند. وایتکس که متأسفانه در اغلب منازل به منظور شست و شو و ضدعفونی کردن متعارف وسایل و سرامیک ها استفاده می شود بسیار خطرناک بوده و مصرف آن همراه با سوزش پوست و چشم بوده و در صورت بلعیده شدن مرگ آور است.

ایران
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *