در مورد رنگ و دکلره مو بدانیم

در مورد رنگ و دکلره مو بدانیم

دکلره کردن، باعث نفوذ مواد شیمیایی از قبیل اکسیدان در ساقه مو و از بین رفتن رنگ طبیعی آن می شود. بهتر است برای اینکه موها در این مرحله صدمه کمتری ببیند، از محصولات باکیفیت و شناخته شده استفاده کنید.

استفاده از رنگ مو، برای پوشاندن موهای سفید و یا ایجاد تنوع در رنگ موها، شیوه ای بسیار رایج است اما به کار بردن همین شیوه شایع و شناخته شده هم مزایا و معایب خاص خود را دارد؛ بنابراین برای استفاده از این محصول ها باید به توصیه متخصصان عمل کرد و با رعایت شیوه های صحیح استفاده از این محصولات، به درصد بالای رضایت مندی رسید.

عوارض رنگ مو
رنگ های مو حاوی مواد شیمیایی مختلفی هستند. حسن رنگ موی دائمی، مقاومت آن در برابر شست و شو است. البته به تدریج با رشد موها، لازم است که بخش های سفید مجددا رنگ شود.
رنگ مو علاوه بر جلب رضایت افراد، از موها در برابر تابش نور آفتاب نیز محافظت می کند اما این مشکل هم وجود دارد که چون برای رنگ کردن مو از مواد اکسیدان از قبیل پارافنیلن دی آمین یا ترکیبات مشابه استفاده می کنند تا ساقه مو متخلخل شود و رنگ مو نفوذ کند، این مواد به مو صدمه می زنند و باعث حالت شکنندگی، موخوره و خشکی مو می شوند. ولی درباره سرطان زا بودن استفاده طولانی مدت از رنگ مو هنوز شواهد و دلایل قانع کننده ای وجود ندارد. نکته جالب توجه دیگر اینکه از آنجا که رنگ مو روی ساقه مو اثر می کند و کاری با ریشه مو ندارد، باعث ریزش مو نیز نمی شود.

رنگ کردن مو نباید عادت شود
امروزه با پیشرفت فناوری ساخت رنگ مو در کارخانه های معتبر، عوارض این محصولات به حداقل رسیده ولی توصیه کلی متخصصان پوست آن است که نباید رنگ کردن مو، تبدیل به عادت شود زیرا دفعات مکرر تماس با مواد شیمیایی برای پوست و مو مضر است. بعضی از خانم ها تا ریشه موهایشان کمی در می آید، بلافاصله آن را رنگ می کنند که این کار اصلا توصیه نمی شود.
به طور کلی اینکه رنگ کردن موها چند وقت به چند وقت خوب است که این مساله به نوع رنگ، جنس موها و سرعت رشد موها بستگی دارد و به طور کل هر چه این فاصله بیشتر باشد، بهتر است. فراموش نکنید هم رنگ مو و هم مواد دکلره کننده، به علت داشتن ترکیبات شیمیایی باعث آسیب جدی به موها می شوند که در دراز مدت موجب خشکی، شکنندگی و کدر شدن موها و موخوره می شود.

علاوه بر آن، به خاطر داشته باشید قبل از رنگ کردن موها و یا دکلره کردن آنها، لازم است آزمایش اولیه ای روی تکه کوچکی از موها انجام دهید. به علاوه قبل از استفاده از هر نوع رنگ و اکسیدان، باید آزمایش پوستی انجام شود زیرا امکان بروز حساسیت وجود دارد که در این صورت دچار درماتیت یا التهاب پوستی می شوید و این حساسیت می تواند خفیف یا خیلی شدید باشد.
حساسیت ممکن است در حد قرمزی و خارش پوست و یا حتی شدیدتر به صورت تورم پوست سر و اطراف چشم و سوختگی و زخم های دارای ترشح باشد. افرادی که به یک مارک خاص حساسیت نشان می دهند، ممکن است به همه رنگ ها حساسیت داشته باشند. در این موارد توصیه می شود از دیگر رنگ های نیمه دائمی، آن هم به شرط آزمایش پوستی استفاده شود.

جایگزینی برای رنگ مو
حنا از زمان های دور به عنوان یک نوع رنگ مو شناخته شده است و یکی از قدیمی ترین ترکیبات آرایشی و بهداشتی گیاهی در جهان به شمار می رود. حنا موهای سیاه را رنگی نمی کند ولی موهای روشن یا سفید را رنگی می کند. با مخلوط کردن حنا با گیاهان دیگر، می توان رنگ های مختلفی را تهیه کرد.

بسیاری از خانم های باردار دوست دارند که در این دوران موهایشان را رنگ کنند اما بهتر است بدانند که تماس با هرگونه مواد شیمیایی در این دوران ممنوع است. زیرا وقتی موها را رنگ می کنند، مواد شیمیایی موجود در رنگ از طریق پوست سر وارد بدن می شوند و احتمالا بر جنین تاثیر منفی می گذارد.
حنا و سایر رنگ موهای گیاهی، ضرری برای جنین ندارند و خانم ها می توانند در صورت تمایل در این دوران یا در دوران شیردهی موهایشان را با حنا رنگ کنند. با این حال هنوز تحقیقات ثابت شده ای درباره ضررهای رنگ موی شیمیایی در دوران شیردهی منتشر نشده است.

توصیه هایی برای دکلره کردن
رنگ موی بیشتر ما ایرانی ها تیره است و برای تبدیل آن به موهای بلوند روشن یا زیتونی یا دودی لازم است ابتدا موها را بی رنگ یا دکلره کرده و سپس رنگ موی موردنظر خود را استفاده کنیم. حال اگر قصد دارید چنین کاری را انجام دهید، بهتر است به موارد زیر حتما دقت کنید.
استفاده از نرم کننده را فراموش نکنید چون باعث لطافت بیشتر موها و آسان شانه کردن آنها می شود.
هرگز بیشتر از یک بار در ماه، موهای خود را دکلره نکنید چون دفعات زیاد این کار مو را خشک و شکننده و مستعد آسیب جدی می کند.
برای خشک کردن موها از حرارت ملایم سشوار استفاده کنید تا موها آسیب نبینند. از اتوی داغ نیز کمتر استفاده کنید و حواستان باشد در صورت بالا بودن حرارت سشوار، موهای سر دچار شکنندگی و خردشدن و حتی ریزش می شوند.

نکته مهم
هنگام استفاده از مواد اکسیدان، اگر غلظت موادی که روی سر گذاشته می شود، بیش از اندازه باشد، این مواد باعث ایجاد سوختگی پوست کف سر می شوند زیرا به سرعت با پروتئین های پوست و مو ترکیب می شوند و می توانند حالت سوختگی را روی پوست به وجود بیاورند. اگر کسی دچار چنین سوختگی ای شود، باید بلافاصله به متخصص پوست و مو مراجعه کند تا پزشک، درمان سوختگی شیمیایی را انجام دهد.
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *