راهنمای خرید نان های رژیمی و غیر رژیمی

راهنمای خرید انواع نان های رژیمی و غیر رژیمی

نان یکی از مهم ترین بخش های سبد غذایی ماست و با کمک آن می توانیم انرژی مورد نیاز بدن مان را تامین کنیم. شاید بیشتر ما به مصرف نان های سنتی عادت داریم اما بد نیست نان های حجیم و نیمه حجیم و انواع نان های سالم سبوس دار و حتی رژیمی را هم امتحان کنیم.

این روزها نان های متنوع با طعم های مختلفی به بازار آمده اند که بد نیست آنها را بیشتر بشناسید. علاوه بر این در کشور ما نان یکی از محصولات غذایی است که دورریز فراوانی دارد و بخش زیادی از آن هدر می رود. پس با انتخاب نان های جدید و سالم تر، ضایعات خانگی نان را در خانه تان به حداقل برسانید و سطح سلامت غذایی خانواده را بالا ببرید.

1. نان سبوس دار گردویی
نان های سبوس دار به دلیل داشتن آرد کامل گندم سرشار از املاح معدنی و ویتامین های گروه ب هستند. به همین دلیل خطر بروز سرطان روده بزرگ را کاهش می دهند. این نان ها در درمان بیماری های گوارشی هم نقش موثری دارند.

2. نان جو با تخمه و کنجد
یکی از خوشمزه ترین نان های جو است که از خوردنش سیر نمی شوید. فقط یادتان باشد که این نان نسبت به سایر نان های جوی معمولی کالری بالاتری دارد. بنابراین اگر اضافه وزن دارید به سراغ این نان نروید.
روغن موجود در کنجد و تخمه جزو روغن های خوب و مفید است که به سلامت دستگاه گوارش و قلب و عروق کمک می کند.

3. نان کمپاین گردو
اسم این نان کمی عجیب به نظر می رسد اما بهتر است بدانید که در ترکیبات آن آرد سبوس گندم، چاودار و مالت وجود دارد. در واقع نان کمپاین گردو از آرد کامل گندم تهیه می شود و می تواند برای وعده صبحانه، غذای خوبی باشد. در داخل نان تکه های کوچک گردو هم وجود دارد که انرژی این نان را افزایش می دهد.

4. نان سبوس دار برای سوپ
یک نان بسیار ترد و خشک که می توانید آن را در کنار پیش غذاهایی مانند سوپ های ساده و سبک بخورید و بخشی از اشتهای اولیه تان برای خوردن غذاهای پرچرب و پرکالری را کاهش دهید.
این نان ها را به صورت ساده هم می توانید پیدا کنید، اما انواع سبوس دار، شما را بیشتر سیر می کنند و از لحاظ تغذیه ای مفیدتر هستند.

5. نان جو لقمه ای
این نان با 80 درصد آرد جو پخته شده، می توان گفت یکی از رژیمی ترین نان های ممکن است که می توانید آن را به صورت تکه هایی در اندازه مناسب در وعده های غذایی مختلف داشته باشید.
شاید وقتی ظاهر این نان را می بینید تصور کنید کمی سفت و بدمزه است اما اگر نان جو، تازه باشد بافت نرمی دارد و فاقد نمک و شکر است.

6. اکمک
یک جور نان که اصلیتش به کشور ترکیه برمی گردد، اما از آن جهت در دسته نان های رژیمی قرار می گیرد که با حداقل روغن و نمک ممکن طبخ می شود و برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی و فشار خون کاملا مناسب است.

7. نان جو با طعم زیره
اگر از طعم و عطر زیره خوشتان می آید به طور حتم این نان جو را می پسندید. ضمن اینکه زیره ادویه پرخاصیتی است که برای سالم بودن مزایای زیادی را به همراه دارد. زیره به رفع سوءهاضمه و بهبود عملکرد روده ها کمک می کند و ضد نفخ است.

8. نان غنی شده با امگا 3
شبیه نان های باگت است و سطح آن با کنجد پر شده، اما وجود اسید چرب امگا 3 آن را به یک نان غنی شده تبدیل می کند. در ترکیبات این نان آرد گندم، پودر نیمه آماده امگا 3، خمیر ترش، بهبود دهنده، نمک و آب وجود دارد و به دلیل داشتن نمک، نانی کاملا رژیمی نیست اما وجود امگا 3 به سلامت قلب و عروق کمک می کند.

9. نان جوی هفت گیاه
هنگامی که به این نان نگاه می کنید گیاهان خشک مختلفی را روی سطحش می بینید که همین موضوع سبب شده این نان عطر و طعم زیادی داشته باشد. به طوری که وقتی آن را در آشپزخانه روی میز می گذارید رایحه این گیاهان مختلف فضا را پر می کند و بویی شبیه عطاری ها در خانه می پیچد.
این نان جو از گیاهان مختلفی مانند تخم گشنیز، شوید، شاهدانه، زعفران، زیره، کنجد و… تهیه شده و در مجموع نان گیاهی سالمی است.

10. نان جوی خشک
مصرف این نان بدون هیچ افزودنی برای افرادی توصیه می شود که از اضافه وزن رنج می برند و دلشان می خواهد کمی لاغرتر شوند. نان جوی خشک ساده علاوه بر آرد جو، مقداری آرد و سبوس گندم هم دارد که به افزایش فیبر موجود و طعم بهتر آن کمک می کند. طعم این نان کم کالری، شبیه یک جور بیسکویت نازک و البته خوش خوراک است.

11. نان جوی شویدی
دنبال کردن رژیم های غذایی گاهی اوقات خسته کننده می شود. به همین دلیل برای تنوع هم که شده به سراغ مصرف نان جوهای خشک شویددار بروید که بسیار خوش بو هستند و البته سبزی پرخاصیت شوید خشک را به صورت رشته های نازک و کوچکی در خودشان جای داده اند. این نان ها زود می شکنند. پس هنگام حمل و نقل مراقب باشید خرد نشوند.

12. نان جو با شاهدانه
این نان جو به دلیل داشتن شاهدانه در درمان نفخ شکم موثر است و به تقویت عضلات کمک می کند. ضمن اینکه طعم تردی دارد. حتی می توانید به عنوان عصرانه به تنهایی و مانند بیسکویت هم آن را مصرف کنید چون بسیار خوشمزه است.

13. نان سیر و زیتون
جزو نان های پرطرفدار است که برای تهیه آن از پودر سیر و سبزیجات دیگری مانند گشنیز و شوید استفاده شده است. البته مقدار سبزیجات، آن قدر زیاد نیست و فقط در حدی سبزی دارد که بو و عطر آن تغییر کند.
نگران بوی بد دهان تان هم نباشید چون مقدار پودر سیر آن در حدی نیست که آزار دهنده باشد. در داخل و سطح خارجی این نان تکه های زیتون را هم می بینید. این نان را می توانید به همراه سرکه بالزامیک و روغن زیتون به عنوان پیش غذا مصرف کنید یا در کنار سایر غذاها قرار دهید.

14. نان چیاباتا
نان سفید و بزرگی است که می توانید آن را برش بزنید و برای تهیه انواع ساندویچ در خانه یا پیک نیک از آن استفاده کنید. ویژگی مهم نان چیاباتا این است که با روغن زیتون تهیه شده و برای طرفداران این روغن گیاهی، نانی خوب و مغذی است.

15. نان پاپریکا
پاپریکا پودر فلفل قرمز شیرین است که این نان را مزه دار کرده است. در تهیه این نان از سایر ادویه جات شیرین مکزیکی هم استفاده شده است. بنابراین یکی از بهترین نان ها برای مصرف به همراه سوپ است. برای تهیه ساندویچ های کوچک هم می توانید از این نان ادویه دار استفاده کنید.

16. نان شیرمال کره ای
وقتی این نان تازه را دست تان می گیرید بوی مطبوع کره را احساس می کنید و البته بافت نرم آن اشتها برانگیز است. نان کره ای از آرد کامل گندم و کره گیاهی تهیه شده است.

17. نان قفقازی
از اسمش پیداست که اصل و نسبش به روسیه برمی گردد اما ویژگی مهم نان قفقازی وجود شنبلیله در آن است که در سایر نان ها دیده نمی شود. نان قفقازی از گروه نان های طعم دار است که می توانید آن را با پنیر مصرف کنید.
این را هم بدانید که نان قفقازی با آرد گندم سبوس دار تهیه می شود و به هضم بهتر غذا در دستگاه گوارش کمک می کند. وقتی آن را برش می زنید دانه های سیاه دانه را داخلش می بینید.

18. نان سالادی
اگر به رژیم غذایی روزانه تان اهمیت می دهید و البته ترجیح می دهید شب ها شام سبکی بخورید انتخاب نان های سالادی بهترین گزینه برای شماست. می توانید این نان ها را به سالادهای ایتالیایی مانند سالاد سزار اضافه کنید و با یک سس سالم از روغن زیتون و سرکه بالزامیک پیش غذای خوبی داشته باشید. گروهی از این نان های سالادی، سبوس دارند.
این نان ها با داشتن فیبر به سیری بیشتر شما کمک می کنند. بنابراین با کمک این نان ها سالاد کاملی تهیه و آن را جایگزین شام شب کنید تا به وزن ایده آل تان برسید.

19. نان سوخاری سبزیجات
این نان، مخصوص افرادی است که عاشق نان سوخاری هستند و از طرفی دلشان می خواهد طعم جدیدی را امتحان کنند. مقدار سبزیجات موجود در این نان سوخاری نسبت به سایر نان های طعم دار بیشتر است و به همین دلیل رنگ نان تقریبا سبز شده است.
نان سوخاری سبزیجات به دلیل خشک بودن ماندگاری خوبی دارد و همراه با سوپ و آش یا به تنهایی قابل مصرف است.

20. نان و پنیر و گردو
طعم لذیذی دارد و اگر آن را به خانه بیاورید مطمئن باشید که در یک چشم به هم زدن تمام می شود. در بخش میانی این نان تکه های پراکنده گردو به همراه پنیر سفید وجود دارد و برای صبحانه یا عصرانه، میان وعده مفیدی است.

21. نان شیرمال زنجبیلی
جزو نان های شیرمال کم شیرین است و البته وقتی آن را می خورید عطر و طعم تند زنجبیل را کاملا احساس می کنید. اگر از مزه زنجبیل خوشتان می آید و به دنبال نانی با مزه متفاوت هستید آن را امتحان کنید.

22. نان شیرمال خرما
خرما یک ماده غذایی پرانرژی طبیعی است که وقتی به نان ها اضافه می شود ارزش غذایی آنها را بالا می برد. بنابراین مصرف نان شیرمال خرما، برای ورزشکاران و کودکان یا سایر افرادی مفید است که روزانه فعالیت بدنی زیادی دارند. بخش میانی این نان با یک لایه خرما پر شده است.

23. نان شیرمال سیب و کشمش
در گروه نان های شیرین قرار می گیرد که داخل آن تکه های سیب و کشمش پراکنده هستند. در این نان دارچین هم وجود دارد و همراه یک لیوان چای، میان وعده خوب و خوشمزه ای است. نان های شیرمال در ترکیب شان تخم مرغ، روغن و مارگارین هم دارند.

24. نان شیرمال قیسی
لایه میانی این نان با یک ردیف قیسی پر شده و در کل، نان شیرین و خوشمزه ای است که نمونه های آن را کمتر دیده ایم. اگر از طعم و مزه قیسی خوشتان می آید این نان نرم و لطیف را می پسندید.

درباره نان های رژیمی

این روزها نگرانی مردم از بابت چاق شدن و کم کردن وزن باعث شده، اصطلاح نان های رژیمی را بیشتر بشنویم. واقعیت این است که بیشتر ما نان جو موجود در بازار را نان رژیمی می دانیم که کالری کمتر و نسبت به سایر نان ها رنگی تیره تر دارد. در واقع هر چقدر درصد آرد جو بیشتر باشد نان رژیمی تر است، اما در بعضی از موارد درصد کمی از حجم این نان ها را جو تشکیل می دهد.

البته فیبر و سبوس موجود در نان های رژیمی بیشتر از نان های معمولی است اما اگر قرار بود تمام نان، با جو پخته شود به قدری بدمزه می شد که اصلا مشتری نداشت. به همین دلیل نانوایان برای خوشمزه شدن این نان، روغن، شیره مالت و آرد سفید را به آرد جو اضافه می کنند تا خوش خوراک تر شود؛ نتیجه اینکه نمی توانید روی کم کالری بودن نان های رژیمی صددرصد حساب کنید و بهتر است که در مصرف شان زیاده روی نکنید. با این وجود مزیت مهم دیگر نان های رژیمی این است که سرشار از فیبر و سبوس هستند و نمک و شکر آنها کنترل شده است که همین موضوع به سلامت بدن کمک می کند.

گروهی از نان های رژیمی با موادی مانند زیره، شوید و… طعم دار شده اند. بعضی از افراد بر این باورند که مصرف نان های طعم دار می تواند در جلوگیری از پیشرفت برخی از بیماری ها موثر باشد. به طور مثال شوید در کاهش فشار خون تاثیر دارد، اما مقدار شوید موجود در نان شوید به قدری نیست که به تنهایی بتواند در بهبود فشار خون بالا تاثیرگذار باشد. بنابراین باید در کنار آنها پرهیز های غذایی دیگری هم رعایت شود.

آناهیتا درودیان
***

7 دیدگاه برای راهنمای خرید نان های رژیمی و غیر رژیمی

  1. فاطمه گفت:

    از فواید غذاهای مختلف اطلاعات تازه به افراد دهید. اطلاعات عمومی افراد را افذایش دهید.

  2. شبنم گفت:

    خیلی خوب و مفید بود،ازتون متشکرم ?

  3. هادي گفت:

    سلام
    ممنون از مطالب مفید شما.
    موفق باشید

  4. تنور گفت:

    بسیار عالی
    اجاره انتشار مطلبتون رو دارم؟
    البته با ذکر منبع

  5. هانيه جورابچي گفت:

    سلام ممنونم از اطلاعات، فقط کاش کالری هر نان رو هم ذکر میکردید. با سپاس

  6. م گفت:

    با سلام
    خیلی مفید بود ولی لطفا در مورد نانهایی که مناسب کبد چرب نیز میباشد مطلب بنویسید، به من.گفتن.نان تست.هفت غله خوبه، ولی در ترکیباتش مارگارین هست که منو نگران کرده

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *