راهکارهای کاربردی برای جلب نظر همسر

راهکارهای کاربردی برای جلب نظر همسر

زندگی مشترک همراه با امید، علاقه و هیجان وصف ناپذیری آغاز می شود، زندگی در نظر زوج جوان بسیار زیبا و تک تک ثانیه های آن سرشار از خنده، شادی و یکدلی است.
اما با گذشت چند سال از زندگی مشترک و به رغم افزایش سال های همراهی به جای افزایش همدلی و عشق و علاقه بین زوجین، زن و شوهر با کاهش شور و اشتیاق در متن زندگی مواجه شده و از احساسات هم غافل می شوند، تا جایی که در عواطف شان دچار چالش شده و تصور می کنند برای یکدیگر مناسب نیستند. در این زمان بحران بزرگی زندگی را فرا می گیرد.

چند تکنیک و راهکار ساده وجود دارد که زوج ها با به کارگیری آنها می توانند از ورود زندگی و علاقه خود به این بحران بزرگ جلوگیری کنند.

یکی از این راهکارها ایجاد زنجیر محکم عشق و علاقه بین زوجین است. زن و شوهر از همان ابتدای ازدواج نباید لحظه ای از ابراز عشق به یکدیگر غفلت ورزند. انسجام کانون خانواده با توجه مداوم و ابراز علاقه به آرزوها و رویاهای یکدیگر تحقق خواهد پذیرفت.

علاوه بر این پذیرفتن همسر مانند یک دوست صمیمی و برخورد با مشکلات زندگی، راهکاری بسیار کاربردی در بهبود روابط زوج ها به شمار می رود.
گله و شکایت مداوم، ترور شخصیتی همسر، ابراز ناراحتی های مکرر و عصبانیت، تهدیدی بسیار جدی به شمار می رود که بطور مستقیم عشق و علاقه طرفین را هدف قرار می دهد.
به جای آن بهتر است هنگام روبه رو شدن با مشکلات خونسردی خود را حفظ کرده و با زبانی شفاف و با لحن ملایم در حالی که دست همسر خود را در دست دارید، به بیان و بررسی مشکل پرداخته و از گفتن جملات توهین آمیز که در حالت عصبانیت به زبان می آید، خودداری کنید.

مساله دیگر اینکه از بیان احساسات و خواسته های خود نهراسید. بیان احساسات و خواسته ها باید با ملایمت صورت گیرد. اگر احساسات خود را بیان نکنید بطور قطع صمیمیت خود را از دست خواهید داد، از این رو هنگام گفت و گو بهتر است ابتدا یک نفر شروع به صحبت کند و طرف دیگر به حرف هایش گوش بسپارد و اگر سوالاتی برای شفافیت بیشتر نیاز دارد بپرسد، وقتی که صحبت هایش طرف مقابل را قانع کرد از همسرش بخواهد او نیز به بیان احساسات و نیازهایش بپردازد.

هر چند سختکوشی و ازخودگذشتگی برای خانواده از ویژگی های برتر شخصیتی به شمار می رود اما توصیه می شود به خواسته ها و نیازهای خود نیز توجه کنید، از این رو پیشنهاد می شود زمان هایی برای انجام فعالیت های شخصی که به آن «زمان من» گفته می شود و زمانی نیز برای انجام فعالیت های خانوادگی که به آن «زمان ما» گفته می شود، اختصاص دهید.

هنگامی که فردی در یک رابطه بیش از حد ازخودگذشتگی نشان می دهد دچار افت انرژی شده و از زندگی متنفر می شود، از آن جهت توجه به خویشتن خویش از مسائل بسیار مهم به شمار می رود.

به جای استفاده از جملات منفی از جملات مثبت و برای انتقاد، از جملات پرسشی مانند: «آیا بهتر نیست این گونه باشی؟» استفاده کنید.

توجه به آرزوها، امیدها و رؤیاهای شخصی در زندگی زناشویی و تا حد امکان تلاش برای دست یافتن به آنها نکته بسیار قابل توجهی است، زیرا علاوه بر این که باعث افزایش هیجان و شادی در زندگی می شود به افزایش روحیه و احساسات فردی نیز کمک خواهد کرد.

مساله دیگر این که چه در زمان بیماری و چه در زمان های عادی افراد همیشه نیازمند حمایت و همراهی خانواده به خصوص همسر خود هستند. بنابراین به خاطر داشته باشید همیشه و در همه حال و به طور خاص در حضور دیگران از همسر خود قدردانی کرده، به وی احترام گذاشته و از او حمایت کنید.

توجه داشته باشید از مشاوره با افرادی که تخصص کافی در زمینه مشاوره ندارند مانند دوستان و افراد خانواده و از به کارگیری پند و اندرزهای آنان در زندگی شخصی خود به شدت بپرهیزید. زیرا شریک زندگی تان آن را تهدیدی جدی برای سلامتی ازدواجش می پندارد و واکنش تدافعی اتخاذ خواهد کرد.

برای افزایش همکاری زوج در فعالیت های داخل خانه بهتر است به جای استفاده از جملات دستوری از جملات پرسشی مانند «آیا امکان دارد تو این کار را انجام دهی؟» استفاده کنید.

هنگام بروز ناراحتی و مشکلات به جای عصبانی شدن و مقصر قلمداد کردن همسر که به قلب و روح و همینطور احساسات شما آسیب می رساند با او به گفت و گو بنشینید و خیلی شفاف و با وضوح کامل و با لحن آرام و مهربان، احساس واقعی خود را شرح داده و از وی برای رفع آن کمک بگیرید.

اختصاص زمان هایی برای با هم بودن باید در اولویت برنامه ریزی یک زوج قرار گیرد. یک قرار شام بیرون از خانه، قدم زدن در پارک، رفتن به سینما، مسافرت های کوتاه حتی یکروزه و… از جمله فعالیت های مهم در تقویت روابط زن و شوهر به شمار می رود.

هنگامی که همسرتان می خواهد برای شما کاری انجام دهد اگر نیازی به آن ندارید با آرامش لبخند زده، از وی تشکر کرده و بگویید که نیازی به آن ندارید و با مهربانی از او تشکر کنید.

به خاطر داشته باشید وجود تفاوت های فردی همیشه ناراحت کننده نیستند، گاهی این تفاوت های شخصیتی، رفتاری و فکری، مکمل یکدیگر شده و زوجین را به سر حد کمال خواهند رساند.

حتی هنگام بروز مشکلات، لبخند و ابراز عشق به همسرتان را فراموش نکنید. یک لیست ذهنی از نقاط قوت و تحسین برانگیز همسرتان تهیه کنید، هنگام بحث و مشاجره از مقصر جلوه دادن یکدیگر بپرهیزید، به صحبت های وی گوش بسپارید شاید حق با او باشد. توجه داشته باشید مهربانی به هم و ستایش یکدیگر دو پادزهر موثر در برابر رنجش ها و آزردگی هاست.

در آخر به یاد داشته باشید زن و مرد در زندگی مشترک مکمل یکدیگر هستند و با تلاش و همفکری می توانند در مسیر رسیدن به کمال انسانی حرکت کنند.

ایران
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *