راه های داشتن ازدواج موفق

راه های داشتن ازدواج موفق

اگر به زندگی های دور و برتان نگاه کنید، هزار و یک دلیل برای حسرت خوردن پیدا می کنید. ممکن است شیوه صحبت کردن، نگاه کردن، حمایت کردن و حتی شیوه ای که زوج های دیگر با هم وقت می گذرانند و تفریح می کنند، این احساس را در شما ایجاد کند که زندگی مشترک تان بیش از حد یکنواخت و بی هیجان شده است. ممکن است گاهی به خودتان نگاهی بیندازید و فکر کنید کیلومترها با آنچه از خود انتظار داشته اید، فاصله دارید و به همین دلیل ازدواج و همسرتان را به عنوان اولین مقصرها معرفی می کنید اما واقعیت چیز دیگری است. شاید شما زیاد از حد خودتان را به دست سرنوشت سپرده اید و به جای اینکه فکری به حال زندگی تان کنید، منتظر هستید عشق و آرامش از جایی به شما برسد. اگر فکر می کنید در زندگی دیگران چیزی برای حسرت خوردن وجود دارد، دست روی دست نگذارید و یک بار دیگر نگاهی به اشتباهات کوچکی که هر روز در زندگی تان اتفاق می افتد، بیندازید.

• خنده مسری است
فقط یک هفته امتحان کنید؛ با شادترین خانواده هایی که دور و برتان می شناسید معاشرت کنید و تاثیرش را روی زندگی مشترک تان ببینید. محققان راست می گویند، خنده مسری است! آنها معتقدند اگر با آدم های شاد وقت بگذرانید، خودتان هم شاد و سرزنده می شوید و اگر با آدم های سیاه بین و کج خلق معاشرت کنید، خودتان هم منتقد زمین و زمان می شوید و اگر هم با زن و شوهرهایی که مدام با هم بحث می کنند زیاد رفت و آمد کنید، به مرور خودتان هم به یک زن و شوهر غرغرو تبدیل می شوید. این ادعا به نظرتان عجیب و غریب می آید و باورش نمی کنید؟ توصیه ما این است که تنها مدتی امتحانش کنید و بعد در مورد موثر یا بی اثر بودنش قضاوت کنید.

• به دقت فکر کنید
چه کاری درست است و چه کاری اشتباه؟ از نظر شما کدام کار عادلانه است و کدام نه؟ چه باورهایی برای شما ارزشمندترند و از کدام یک می توانید بگذرید؟ به تمام این سوال ها فکر کنید و جواب هیچ کدام شان را نادیده نگیرید. اگر برای قضاوت در مورد هر موضوعی منتظر نظر دیگران باشید، هیچ وقت خوشبخت نخواهید شد. سعی کنید بیشتر در مورد باورهایتان فکر کنید و وقتی در موردشان به ثبات رسیدید، دیگر نگذارید کسی برای تغییر دادن این ارزش های ارزشمند به شما فشار بیاورد حتی اگر این فرد همسرتان باشد. قرار نیست میان شما و همسرتان یک جنگ خانوادگی راه بیفتد اما شما با نهایت آرامش و عشق باید او را با مرزبندی هایتان آشنا کنید و از او بخواهید به آنها احترام بگذارد.

• به هدف هایتان برسید
نگذارید مشکلات زندگی شما را از اهداف تان دور نگه دارد، اما اجازه ندهید اهداف دوران مجردی تان هم زندگی مشترک تان را تحت تاثیر قرار دهد. برای اینکه هر دو این ابعاد را در کنار هم داشته باشید، باید اهداف تان را با توجه به وضعیت موجود، شرایط مالی، زمانی و محدودیت های بعد از زندگی مشترک تعدیل کرده و بدون کنار کشیدن، مسیری را تعریف کنید که در شرایط فعالیت تان هم بتوانید به آن برسید. باز هم می گوییم جنس موفقیت، هدف گذاری و مسیری که برای رسیدن به موفقیت انتخاب می کنید، قطعا باید با دوران مجردی متفاوت باشد. شاید راه تان کمی سخت تر و طولانی تر و اهداف تان کمی محدودتر شده باشد، اما باز هم اگر با شجاعت برای رسیدن به آنها قدم برندارید، خیلی زود از سبک زندگی ای که انتخاب کرده اید، پشیمان خواهید شد.

• زیاد در یک جا نمانید
مدام در خانه و کنار هم ماندن یکی از آرزوهایی است که خیلی از زن و شوهرها در ماه های قبل از ازدواج شان برای رسیدن به آن لحظه شماری می کنند اما بعد از رفتن زیر یک سقف، این آرزو هم شکل دیگری به خود می گیرد. خانه نشین بودن بعد از ازدواج می تواند به مرور شما را از هم دورتر کند. پس سعی کنید هر هفته یک پیک نیک کوچک برپا کنید و از مسافرت های ساده و هرازگاهی هم نگذرید. قبول داریم که هزینه های امروز کمرشکن شده اند ولی نباید به این بهانه معاشرت هایتان را کمتر کنید. سعی کنید سادگی را به میهمانی هایتان بیاورید تا بتوانید هرچه بیشتر از این تنهایی دو نفره فاصله بگیرید و برای زندگی مشترک تان زنگ تفریح قایل شوید.

• از خودتان راضی باشید
اینکه زندگی بعد از ازدواج یکنواخت و خسته کننده شده باشد و اینکه شما فکر کنید در این زندگی آنقدر حل شده اید که از آن لذتی نمی برید این تصور رایجی است اما به هیچ وجه طبیعی نیست. خیلی از زن و شوهرها نمی دانند که چطور ازدواج شان را از هیجان و تجربه های تازه پر کنند و به همین دلیل در چنین باتلاقی می افتند. اگر نمی خواهید درگیر چنین حسی شوید، به جای اینکه به عادت های موجود، تن دهید، سعی کنید گاهی از آنها فرار کنید و از راه های تازه ای به دنبال عشق و شادی بگردید. اگر احساس می کنید پیشرفت شغلی تان، حس کسالتی را به زندگی تان وارد کرده، کمی از کارتان فاصله بگیرید و اگر فکر می کنید دور بودن تان از دوست های قدیمی یا تجربه هایی که به زندگی تان معنا می دهد شما را به این حس دچار کرده، خودتان را از لاک این زندگی بیرون بیاورید و کمی هیجان به خودتان تزریق کنید.

• می خواهم، می توانم
فکر نکنید که دیگران مسئول احساسات شما هستند و حتما اگر احساس خوشبختی نمی کنید، همسرتان گناهکار است. شما هم او را می شناسید و هم اوضاع زندگی تان را می دانید، پس سعی کنید با توجه به امکانات موجود، به سمت خوشبختی بروید. جمله هایی مثل تو خواستی، تو نگذاشتی، تو نتوانستی و… هیچ کمکی به خوشبخت تر شدن شما نخواهند کرد پس به جای اینکه همسرتان را متهم کنید، خودتان دست به کار شوید و بگویید من می خواهم، من می توانم! حق با شماست؛ شما نمی توانید در تمام این مسیر تنهایی تصمیم بگیرید و تنهایی پیش بروید، پس به همسرتان بگویید که به چه کمکی احتیاج دارید و برایش توضیح دهید که چطور می تواند از شما حمایت کند.

• از تغییر دادن و تغییر کردن نترسید
شاید دوست داشته باشید اوضاع همین طور که هست بماند و اصلا به دلیل اینکه وضعیت زندگی، احساسات و اهداف تان تغییر کرده، در مورد احساسی که به همسرتان دارید، دچار تردید شده باشید اما باور کنید تغییر همیشه بد نیست. شمایی که 10 سال است با هم زندگی می کنید، قطعا نمی توانید و نباید هم بتوانید ارتباطی مثل روزهای نامزدی تان داشته باشید. از تغییراتی که به مرور در احساسات و سبک زندگی تان ایجاد می شود، نترسید و تنها سعی کنید آنها را به دلپذیرترین شیوه ممکن پیش ببرید. هر مرحله از زندگی مشترک می تواند زندگی، احساسات و اهداف شما را زمین تا آسمان تغییر دهد، پس بی گدار به آب نزنید و بدون آمادگی برای این تغییرات، وارد یک مرحله جدید نشوید.

دنبال اتفاق خارق العاده ای نگردید، خوشبختی همین اتفاقات روزمره دور و برتان است. همین که در کمال سکوت کنار هم بنشینید و تلویزیون ببینید و برای رفتن به سفر، طول یک جاده را با هم رانندگی کنید و همین که وقتی یکی از شما از راه می رسد و آن یکی، چایی گذاشته باشد، خوشبختی ست. به زندگی های اطراف تان نگاه نکنید، زیرا ارتباطی که شما از راه دور می بینید، واقعا آن چیزی نیست که در یک زندگی می گذرد پس برای خوشبخت بودن، به دنبال یک آرامش هر روزه بگردید و از هر راه که می توانید آن را به زندگی تان بیاورید.

شرق – علیرضا سردشتی
***

یک دیدگاه برای راه های داشتن ازدواج موفق

  1. moshavere گفت:

    اگر قرار است به‌زودی ازدواج کنید یا مدت‌های طولانی از ازدواج شما می‌گذرد، باید بدانید که در مسیر ازدواج پستی‌ها و بلندی‌هایی را تجربه می‌کنید. دوره‌های پراسترس، خستگی، دعوا با همسر و عدم برقراری ارتباط مؤثر با او بخشی از این مسیر می‌باشند. دستیابی به داشتن تجربه یک ازدواج موفق همانند هر کار و هدف دیگر مستلزم صرف تلاش و کوشش است. اما منظور از وظایف ازدواج شستن ظروف و خرید لوازم منزل نیست. تلاش‌هایی که منجر به یک ازدواج موفق می‌شوند شامل کارهایی است که در عین مفرح بودن می‌توانند درمان‌بخش هم باشند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *