رمز و راز خوشبختی

رمز و راز خوشبختی

امروزه همه از خوشبختی حرف می زنند. خوشبختی یعنی ارزش و اهمیت لحظه.

آیا شگردی برای شاد بودن وجود دارد؟ آیا خوشبختی مسری است؟ در اینجا همه آن چیز هایی که برای شاد بودن باید بدانید را ارائه می دهیم.

خوشحال باشید!
آیا با وجود نگرانی های کاری و غم و اندوهی که در محیط اطرافمان وجود دارد، سخت است بتوان قلبی شاد داشت؟ ابدا اینطور نیست! تنها کافیست چند راهکار برای ارتباط مجدد با شادی دستتان بیاید. برای آنکه خورشید هر روز سال بر زندگی روزانه تان بتابد، توصیه های زیر را بشناسید. بعضی ها خوشبختی را در رفتن به سبزه زارها و برخی دیگر سپری کردن لحظات در کنار فرد مورد علاقه شان و یا در پیچ و خم یک گالری هنری می بینند.
هر کس آن را در چیزی می بیند؛ گاه خوشبختی دم دستمان قرار دارد اما اغلب از کنار آن می گذریم. خوشبختی چه به صورت حالت روحی باشد و یا موهبتی الهی، اهمیت چندانی ندارد! مهم آن است که آن را پرورش دهیم. برای رسیدن به آن روش های متعددی وجود دارد که همگی بر مبنای طرز برخورد ها، نگرش و تمرینی روزانه قرار دارد. از این رو پیشنهاد های زیر را دنبال کنید:

1- عزت نفس را دوباره به دست آورید:

بعضی افراد در پایین آوردن ارزش خود استعداد دارند. برخی دیگر می دانند که هدیه ای در جهان هستی به شمار می آیند. تفاوت این دو گروه در چیست؟ عزت نفس! عزت نفس ضامن خوشبختی و بعدی از شخصیتتان است که باید از آن مواظبت کنید.
کریستوفر آندره روانپزشک در این زمینه می گوید: فردی که از عزت نفس بالایی برخوردار است، خودش را دست کم نمی گیرد. «چنین فردی بدون آنکه دیگران را عامل بدبختی اش بداند، مسئولیت زندگی و همچنین خوشبختی اش را بر عهده می گیرد».
در عوض فردی که عزت نفس اندکی دارد، هیچ گاه آن طور که باید و شاید قدر و ارزش خود را نمی داند و با مشکلات متعددی روبه رو می شود. برای پرورش عزت نفس، ابتدا موفقیت هایتان را مدنظر آورید. معمولا در پایان روز عادت داریم اخبار ناخوشایند را به خاطر آوریم. سعی کنید بیشتر به نکات مثبت فکر کنید. مثلا می توانید به یک موفقیت کوچک کاری و یا به تعریف و تمجید فردی که دوستتان دارد فکر کنید که خیلی هم خوشایند است.

2- ارتباط خوبی با دیگران برقرار کنید:

به دنبال خوشبختی هستید؟ به دوستانتان برسید. برای آنکه شاد باشید، در راستای رسیدگی خودتان، به فکر دیگران هم باشید. توصیه ای که در این زمینه می شود آن است که در ازای کمک و یا محبت به دیگران، در پی آن نباشید که مورد قبول و یا محبوبیت اطرافیانتان قرار بگیرید. البته مورد تایید و محبوبیت قرار گرفتن، خوشایند است اما امری ضروری نیست. به جای انتظار از دیگران، برای یاری رساندن و بخشیدن آماده باشید. در خدمت کردن به اطرافیان و افزایش دید و بازدیدها و ترتیب دادن میهمانی ها درنگ نکنید.
آخر هفته همسایگانتان را برای شام دعوت کنید و یا برای میان وعده قبل از ناهار با دوستانتان دور هم جمع شوید. این دیدارها کمتر از آنچه فکر می کنید وقت و هزینه می برد.

3- برای خودتان سرگرمی های کوچک به وجود آورید:

فکر نمی کنید که خوشبختی از یک سری شادی های کوچک تشکیل شده باشد؟ لذت های کوچک، انسان را بشاش و سرحال نگه می دارد. مثلا لحظاتی دست کشیدن از کار و نوشیدن یک فنجان قهوه با یکی از همکارانی که با او احساس راحتی می کنید و یا لذت بردن از پرتو خورشید در چله زمستان… .
خوشبختی مانند سلامتی است که باید همه روزه از آن مواظبت کنید. به خودتان خوبی کنید. همچنین می توانید در ازای کارهایی که انجام می دهید به خودتان پاداش دهید.«اگر این بودجه را به دست بیاورم، به عنوان پاداش، آخر هفته را با فردی که دوستش دارم می گذرانم».
تصمیم بگیرید شاد باشید زیرا شادی، میزان مولکول های شاد و یا همان هورمون آرامش بخش آندروفین در بدن را افزایش می دهد.

4- با گذشته آشتی کنید:

گاه به نظر می رسد که خاطرات کینه های کهنه مربوط به همسر سابقتان، حکایت سخت خانوادگی و… ذهنتان را مشغول کرده باشند. برای سبکبالی و خالی نگه داشتن ذهن از نگرانی ها و همچنین رسیدن به خوشبختی واقعی، آشتی با گذشته امری ضروری است.
بعضی اوقات تنها کافی است که در مورد آن موضوع صحبت کنید. چنانچه از دست دوستی ناراحت هستید، حتی اگر اختلافتان موضوع حساسی باشد، در میان گذاشتن با او چندان سخت نیست. اما در مورد اختلافات خانوادگی و یا اختلاف میان زن و شوهر، موضوع حساس تر می شود. ماتم گرفتن و یا عذر خواهی به تنهایی دردی را دوا نمی کند. در عوض، پذیرفتن آن گامی در جهت حل مشکل به شمار می رود.
امروزه مشورت با روان شناس رایج شده است. گاه مشورت با یک متخصص راه حل مناسبی است، به خصوص اگر تشویش ها، نگرانی ها و یا ناراحتی خاصی مانع شادی شما می شوند. همچنین آشتی با گذشته نشانگر پختگی روحی است.

5- خلاقیتتان را افزایش دهید:

مقابله با روزمر گی و استقبال از نوآوری ها یکی از ارکان خوشبختی است. به گفته کریستیان بوآرون، فیلسوف برای شاد بودن، شناخت شخصیت و ابراز وجود، خلاقیت ضروری است.
مواد اولیه آن: کنجکاوی! به خودتان اجازه دهید در زمینه های متعدد چیزهای مختلفی را امتحان کنید و از اشتباه کردن اجتناب نکنید. همه می توانند دست به کار شوند!
به طور مثال از یک شام رمانتیک گرفته تا عصرانه ای برای بچه ها، خودتان را سرگرم کنید و ابتکار عمل به خرج دهید و یا بدون مراجعه به آژانس مسافرتی، یک مسافرت ترتیب دهید.

همشهری
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *