سیب زمینی خرد شده را در آب قرار ندهید

سیب زمینی خرد شده را در آب قرار ندهید

خیلی از خانم ها عادت دارند بعد از پوست کندن و خرد کردن سیب زمینی، برای آنکه رنگ آن تغییر نکند، آن را برای مدتی در کاسه ای پر از آب قرار دهند تا بعد برای سرخ کردن و گذاشتن در ته قابلمه از آن استفاده کنند، اما درباره این عادت باید گفت که این کار باعث می شود پتاسیم سیب زمینی از آن خارج شود.

البته این کار برای افرادی که مبتلا به نارسایی کلیه هستند خوب است و حتی به آنها توصیه می شود که سیب زمینی را یک شب قبل پوست کنده و آن را خرد کنند و شب تا صبح در آب بگذارند تا پتاسیم آن کاملا خارج شود اما به افراد سالم توصیه نمی شود؛ چون در عین حال که در آب ریختن سیب زمینی سبب خارج شدن پتاسیم آن می شود، بر ویتامین های گروه B هم تاثیر گذاشته و سبب کاهش میزان آنها می شود.

سیب زمینی منبع بسیار خوب ویتامین C نیز هست و گرچه در حین پخت مقدار قابل توجهی از این ویتامین از بین می رود، با این حال مقداری از آن باقی می ماند. بنابراین ریختن سیب زمینی خرد شده در آب حتی سبب از دست رفتن مقدار قابل توجهی از این ماده مغذی می شود.

به عبارت ساده تر ریختن سیب زمینی در آب به افراد سالم توصیه نمی شود زیرا ارزش تغذیه ای این ماده غذایی را پایین می آورد ولی همان طور که گفته شد برای کسانی که به نارسایی کلیه دچارند، یکی از عادات غذایی مناسب است.

در رابطه با نحوه پخت سیب زمینی نیز باید گفت این موضوع بستگی به هدف ما از مصرف سیب زمینی دارد. برای یک فرد میانسال یا سالمند توصیه می شود سیب زمینی را به شکل آب پز مصرف کند. برای کودکان کم سن و سال مصرف آن به شکل پوره همراه با شیر و کره توصیه می شود. به طور معمول شیوه سرخ کردن آن به دلیل جذب روغن بالایی که دارد خیلی توصیه نمی شود، جز برای بچه های لاغر. البته در این میان هم باید توجه کرد سیب زمینی خرد، سرخ و برشته نشود چون در این حالت این ماده غذایی کمی سمی خواهد شد. نحوه پخت دیگر سیب زمینی، تنوری کردن است که برای انجام آن سیب زمینی را لای فویل در فر می گذارند.

فراموش نکنید که پوست سیب زمینی نیز منبع فیبر و ویتامین است. به همین دلیل مصرف آن توصیه می شود اما باید توجه داشت در این حالت حتما پوست سیب زمینی باید کاملا شسته شود زیرا خطر آلودگی با کودهای شیمیایی وجود دارد.

در ضمن، اگر سیب زمینی جوانه زده باشد، حتما باید جوانه همراه با پوست سبز سیب زمینی تا جایی که خود سیب زمینی سبز رنگ شده است را جدا کرد و باقی را به مصرف رساند. یادتان باشد که این جوانه ها و قسمت های سبز رنگ سیب زمینی حاوی مواد سمی هستند که مصرف شان به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
***

یک دیدگاه برای سیب زمینی خرد شده را در آب قرار ندهید

  1. مجید نیکوحرف گفت:

    سلام
    برای جرمگیری و تمیزکاری و ضدعفونی کردن سطح و درز سرامیک حمام و توالت و شوره آب اطراف شیر آلات و سردوشی و نیز جرم پایدار کفپوش های اپوکسی محلول جرمگیر بدون بو چند کاره را به مصرف کنندگان به ویژه افرادی که به بوهای شیمیائی حساسیت تنفسی دارند پیشنهاد می کنیم.
    برای اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۲۳۲۰۶۴۳۵ تماس گرفته شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *