غلبه کردن بر خواب بیش از حد

غلبه کردن بر خواب بیش از حد

اگر شما به طور مداوم بیش از حدی که می خواهید و مجازید، می خوابید، بدانید که در دنیا مانند شما کم نیست. “در اکثر موارد، خواب بیش از حد می تواند به تمام سیستم خوابیدن شما آسیب جدی وارد کند.”

شما به سرعت به خوابیدن اعتیاد پیدا می کنید، زیرا دیگر خواب شما طبیعی و با کیفیت خوب و مناسب نیست. کاملا واضح است که بیش از حد خوابیدن، موجب اتلاف وقت شده و کمبود وقت نیز موجب بی فایدگی و ناتوانی در انجام وظایف و مسئولیت های روزانه می شود. گاهی هنگامی که بیش از حد می خوابید، دچار خجالت شده و نسبت به خود خشمگین می شوید که این حالت به تدریج می تواند تاثیری منفی بر عزت نفس شما داشته باشد. این علت و معلول های خواب، بیش از حد می توانند در یک چرخه پایان ناپذیر مداوم بر یکدیگر تاثیر گذاشته و مدام شرایط شما را سخت تر کنند.

• دلایل خواب بیش از حد
یک دلیل خواب بیش از حد شما می تواند کیفیت بد خواب باشد. دلایل داشتن چنین خوابی می تواند عادات یا شرایط بد و غیر اصولی مانند بیدار ماندن تا دیر وقت، انجام کارهای شیفتی، تغذیه نامناسب و محیط پر سر و صدا باشد. همچنین این حالت می تواند به دلیل ناهنجاری های فیزیکی مانند قطع تنفس هنگام خواب یا Sleep apnea باشد.

فرض کنیم که شما در اکثر اوقات بیش از حد می خوابید و هر از گاهی دیر به سر کار می رسید. احتمال خواب ماندن شما در صبح روزی که باید زود بیدار شده و به هواپیمایی که شما را به تعطیلاتی طولانی می برد برسید، چقدر است؟ شاید باید اعتراف کنید که در ذهن خود موانعی ساخته اید که شما را در تختخواب نگه می دارد. منظور، مشکلات احساسی و روانی مانند افسردگی، کمبود انگیزه یا ترس از شکست است. شاید ترکیبی از بعضی یا تمام دلایل مذکور باشد که همراه با کمبود خویشتن داری و همچنین نیرویی که ما را اسیر عادات می کند، یکجا جمع شده و شما را در اکثر موارد وادار به خواب بیش از حد می کند.

• چگونه خواب بیش از حد را متوقف کنیم؟
ابتدا باید این احساس تعهد را در خود ایجاد کنید که حتما بر عادت خواب بیش از حد خود غلبه نمایید. باید بدانید که “چرا” می خواهید چنین کنید. شما باید با دانستن این دلیل، انگیزه غلبه بر این عادت را ایجاد کنید. سپس با برقرار کردن یک برنامه منظم خوابیدن و بیدار شدن و رعایت آن، سیستم خواب خود را دوباره به نظم درآورید. چه زمانی به خواب می روید؟ چه زمانی بیدار می شوید؟ حداقل طوری برنامه ریزی کنید که هر روز -حتی اگر دیر خوابیدید و حتی در روزهای تعطیل- در یک ساعت مشخص بیدار شوید.

شما باید برای خود برنامه ای داشته و آن را به طور دقیق اجرا کنید. انجام این کار در ابتدا مشکل است زیرا ممکن است سیستم خوابتان آسیب دیده باشد. یک نمونه ساده آن این است که اگر امروز صبح بیش از حد خوابیده باشید، زود خوابیدن در شب برایتان مشکل خواهد بود. باید به هر روشی که بتواند شما را یک بار درست سر موقع بیدار کند متوسل شوید و یک چرخه تازه را آغاز کنید.

چند ساعت زنگ دار را تنظیم کرده و همه را با هم و در جاهای مختلفی که نتوانید خاموششان کنید بگذارید، از دوستی بخواهید که به شما تلفن کند، همسرتان را به کمک بطلبید و خلاصه هر کاری می توانید انجام دهید. به یاد داشته باشید که “باید” به محض بیدار شدن از جای خود برخیزید و فرصت دوباره به خواب رفتن را به خود ندهید. البته این تازه اول کار است، پس از این شما باید شرایط مناسب را برای داشتن خوابی خوب در شب مهیا کنید و عوامل مخرب (نور، سر و صدا، عادت تماشای فیلم در رختخواب و…) را حذف کرده یا تعدیل کنید.

روشی مناسب و عملی برای بیدار شدن خود پیدا کرده و هر روز از آن استفاده کنید. بر روی انگیزه های خود و انضباط شخصی متمرکز شده، آنها را تقویت کنید. فراموش نکنید که عادات، اکتسابی هستند و هرچند تغییر دادن آن در ابتدا مشکل به نظر می رسد، اما به خصوص درمورد خواب، الگوهای تازه سریع جا می افتند و شما پس از چند روز متوجه می شوید که به موقع و بدون نیاز به شنیدن زنگ ساعت یا ریخته شدن آب بر صورتتان! از خواب بیدار شده اید.

شب ها بدون فکر کردن به مسائل استرس زای روزانه بخوابید. افراد در خواب رشد می کنند؛ برای رشد کردن بهتر و کامل تر، پزشکان به افرادی که در حال رشد هستند توصیه می کنند شب ها بدون فکر کردن به مسائل استرس زای روزانه بخوابند.

خواب خوب، به بدن کمک می کند تا انرژی تازه و مفیدی به دست آورد؛ بی خوابی زودتر از بی غذایی باعث مرگ افراد می شود. اگر افراد به خصوص کودکان به اندازه کافی نخوابند علاوه بر خسته و کسل بودن، بد اخلاق می شوند و قدرت یادگیری آن ها نیز به شدت کاهش می یابد. هر فرد باید به قدری بخوابد که روز بعد احساس خواب آلودگی نکند.

یکی از نشانه های کم خوابی خمیازه کشیدن است. افراد در زمان خواب بهتر است لباس نخی گشاد و راحت بپوشند. جای خواب بهتر است خیلی سرد یا گرم نباشد و تا حد امکان تاریک باشد. قبل از خواب از خوردن نوشیدنی هایی که مقدار کافئین بالایی دارند مثل نوشابه، چای و قهوه باید به شدت پرهیز کرد و بهتر است برای جلوگیری از شکم درد های شبانه، شام را زودتر خورد.
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *