نوبرانه های بهاری را با احتیاط مصرف کنید

نوبرانه های بهاری را با احتیاط مصرف کنید

این روزها در دنیای خوش آب و رنگ و خوشمزه میوه ها، گوجه سبز، چغاله بادام و توت فرنگی دهان همه را آب می اندازد. این نوبرانه های بهاری گرچه با قیمتی بسیار گزاف در اردیبهشت هر سال عرضه می شود، اما بیشتر افراد را در هر سن و سالی برای چشیدن طعم و مزه خود تهییج می کند.

این نوبرانه ها، میوه های بسیار مفیدی هستند؛ میوه هایی که با سرشار بودن از فیبر، ویتامین و املاح؛ همچنین غنی بودن از آنتی اکسیدان ها بهترین فرصت را برای مقابله با عوامل التهابی، بیماری زا و تقویت سیستم ایمنی بدن فراهم می کند.

با این همه میوه های بهاری را باید با احتیاط مصرف کرد، چرا که امکان بروز آلودگی های میکروبی در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی در مصرف آنها بالاست.
میوه های بهاری در کنار داشتن فیبر، املاح و ویتامین ها، کالری کمی دارد و به این علت برای افراد دارای اضافه وزن بسیار مفید است.

گوجه سبز، مناسب برای افراد چاق
گرچه بارها گفته شده، اما باز هم کارشناسان بهداشتی تاکید می کنند که گوجه سبز و چغاله بادام را از فروشندگان دوره گرد نخرید؛ مرطوب نگه داشتن این میوه ها در چنین شرایطی با آبی که معلوم نیست از نظر بهداشتی چه وضعیتی دارد، امکان بروز آلودگی های میکروبی در دستگاه گوارش، مسمومیت های غذایی و حتی حصبه را چند برابر می کند.

گوجه سبز در میان میوه های بهاری با دارا بودن میزان انرژی پایین، برای افراد چاق بسیار مفید است. این میوه به دلیل سرشار بودن از فیبر برای کسانی که دریافت فیبرشان کافی نیست، بسیار مفید است. گوجه سبز همچنین منبع خوبی از ویتامین های C ،K و A محسوب می شود و سرشار از املاحی مانند کلسیم، منیزیم، آهن، مس، فسفر، روی و سدیم است.

از آن مهم تر این که به دلیل دارا بودن میزان پتاسیم زیاد می تواند فشار خون را کاهش دهد. از سوی دیگر، گوجه سبز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بالا سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و در کاهش تاثیر عوامل استرس زا بر بدن مفید است.

بعد از خوردن گوجه سبز مسواک نزنید
برخی از کارشناسان تغذیه معتقدند که گوجه سبز طبع سردی دارد و به همین دلیل ممکن است عوارضی چون دل درد، تهوع و مشکلات گوارشی ایجاد کند، اما این نکته قطعا ثابت نشده است. آنچه از سوی کارشناسان تغذیه به عنوان یکی از موارد قابل احتیاط در مصرف گوجه سبز اعلام شده بروز نوعی حساسیت موقتی است که در دهان و دندان ایجاد می شود.

این میوه به دلیل دارابودن ویتامین C در تقویت لثه ها و بهبود بافت آن بسیار مفید است، اما به علت خاصیت اسیدی بعد از مصرف آن، دست کم تا یک ساعت از مسواک زدن دندان ها خودداری کنید. به بیان دیگر، خاصیت اسیدی بودن گوجه سبز با مسواک زدن سریع پس از مصرف، به پوسیدگی دندان ها منجر می شود.
افرادی که دچار سنگ کلیه هستند نیز باید مصرف این میوه را محدود کنند. همچنین مصرف گوجه سبز در دوران بارداری باید با احتیاط صورت بگیرد، اما در دوران شیردهی منع مصرفی برای آن وجود ندارد.

چغاله بادام؛ مفید برای درمان یبوست
حتما می دانید که میوه درخت بادام در ابتدای رویش تا حدودی سفت است و قشر خارجی آن سبزرنگ و پوشیده از کرکی ظریف است که در داخل آن نیز روکشی سفید و نرم قرار دارد؛ این روکش نرم، مغز آبکی و نازک بادام را در خود نگه می دارد.
به تدریج که پوسته های رویی و داخلی بادام سخت تر می شود، این میوه به دانه ای تغییر شکل می دهد که از مغذی ترین انواع خشکبار است، اما میوه جوانی که هنوز رشدش کامل نشده و کال است، از نظر ارزش تغذیه ای به اندازه بادامی که همه ما می شناسیم، شناخته شده نیست.

این میوه نیز غنی از فیبر بوده و به خاطر نوع بافتی که دارد، برای رفع یبوست بسیار مفید است.
جالب آن که در گذشته نیز اعتقاد بر این بوده است که چغاله بادام، لثه و ریشه دندان را تقویت می کند و برای خشکی دهان مفید است.

هشت عدد توت فرنگی برای تامین ویتامین C
توت فرنگی یکی از بهترین میوه هایی است که تنها هشت عدد از آن می تواند نیاز روزانه ما را به ویتامین C تامین کند.

بهتر است برای شستشوی مطمئن توت فرنگی، این میوه را در آب خیسانده و آب آن را چندین بار عوض کنید.

این میوه منبع خوبی از فسفر، آهن و پتاسیم است و مبتلایان به فشار خون آن را بیشتر مصرف کنند. آنتی اکسیدان موجود در این میوه زیبا و خوشمزه، اثرات ضدالتهابی فوق العاده ای به خصوص در بیماران مبتلا به ورم مفاصل و بیماران قلبی دارد. اسیدفولیک موجود در توت فرنگی نیز می تواند در کاهش آسیب های چشمی مانند آب مروارید تاثیر بگذارد. حتی خوردن این میوه به مبتلایان به آسم توصیه می شود.

البته توت فرنگی ممکن است در برخی افراد که زمینه آلرژی دارند، حساسیت های پوستی یا نارحتی های گوارشی، یعنی عوارضی چون دل درد، دل پیچه و اسهال را به همراه آورد. چنین افرادی بهتر است از مصرف زیاد این میوه خودداری کنند.

جام جم – پونه شیرازی
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *