چرا مد انسان را بیمار می کند؟

چرا مد انسان را بیمار می کند

درحالی که به تازگی از خرید بازگشته اید، بی صبرانه منتظر رسیدن مهمانی چند روز آینده هستید تا با لباس های جدید بین دوستان تان ظاهر شوید اما بعد از چند روز علائم عجیبی در بدن تان ظاهر می شود. ناگهان دچار دل درد شده و کمر دردهای مزمن به سراغ تان می آید؛ بعضی دیگر ممکن است حس کنند دیدشان تار شده، سر درد گرفته اند یا مرتب در گوش خود صداهایی می شنوند. تحقیقات نشان می دهد سرمنشا تمام این عوارض و بیماری ها، لباس ها و زیورآلاتی است که اتفاقا شما با قیمت های بالا آنها را تهیه کرده اید.

خرید لباس های مد روز و خوش پوش بودن هزینه زیادی دارد اما ضرر این لباس ها فقط به جیب شما نمی رسد بلکه بعضی از انواع لباس ها اثرات بدی روی سلامت دارند و خرید آنها می تواند در آینده هزینه های درمانی زیادی را روی دست تان بگذارد.

در این مطلب سعی می کنیم بعضی از مهم ترین عوارض این نوع لباس ها، زیورآلات و لوازم آرایشی را مطرح کنیم تا شاید شما را از آسیب های بیشتر در آینده در امان نگاه دارد:

• کفش های پاشنه بلند
آسیب: آرتروز، کمر درد و تغییر شکل انگشتان

کفش های پاشنه بلند به میزان بسیار زیادی فشار بر پاشنه پا را افزایش می دهند که میزان آن تا 7 برابر حد معمول اندازه گیری شده است. همچنین محققان دانشگاه آکسفورد متوجه شدند، پوشیدن این کفش ها نیروی زیادی به قسمت های داخلی مفاصل زانو وارد کرده و باعث آسیب رسیدن به آنها می شوند. این موضوع می تواند در دراز مدت باعث ابتلا به مشکلات مختلفی از جمله آرتروز شود.
پوشیدن این کفش ها باعث می شود، وزن بدن به طور مساوی روی پاها تقسیم نشود که این موضوع باعث کوتاه تر شدن عضلات ساق پا و ضخیم تر شدن تاندون های آشیل می شوند. معمولا نوک این کفش ها هم بسیار باریک بوده و فضای کافی برای انگشتان پا ندارند که درد در این ناحیه به وجود آورده و حتی خانم ها را در معرض خطر تغییر شکل انگشتان قرار می دهند.
به اعتقاد پزشکان کفش های پاشنه بلند فشار زیادی را به عضلات پشت کمر وارد می کنند که این عامل می تواند یکی از دلایل ناشناخته ابتلا به سردردهای میگرنی به حساب بیاید. پوشیدن کفش هایی که پاشنه آنها بلندتر از 5 سانتی متر است، تنظیم بدن را به هم می زند و کل بدن را به سمت جلو متمایل می کند؛ در این حالت فشار زیادی به کمر و ستون فقرات وارد می آید که در نهایت خود را با میگرن نشان می دهد.
وقتی یک خانم با کفش جدید پاشنه بلند در مهمانی به سر می برد، در حال درد کشیدن در ناحیه پاهایش است و این درد حدود یک ساعت و نیم بعد از نخستین قدم به اوج خود می رسد. این مشکل بسیار شایع است و محال است یک خانم آن را تجربه نکرده باشد.
براساس یک تحقیق علمی، زنان نمی توانند بیش از 34 دقیقه کفش های جدید خود را تحمل کنند و بعد از این مدت پاهای آنها درد می گیرد.

• شلوار جین تنگ
آسیب: فشار بر سیستم عصبی، عفونت، بی حسی در پاها و مشکل در گوارش

در آرشیو پزشکی طب داخلی دانشمندان ایالات متحده از یک بیماری عجیب به نام «سندرم شلوارهای تنگ» نام برده شده که هر سال تعدادی از مردم را به خود مبتلا می کند، بسیاری از این افراد که معمولا اشخاص میانسال و حتی مسن هستند چند ساعت بعد از خوردن غذا دچار مشکل گوارش، دل درد و سوزش سر معده می شوند. در واقع شلوار جین بسیار تنگ حرکات داخلی دستگاه گوارش را مختل می کند و موجب تجمع گاز در معده و نفخ شکم می شود که این عامل در نهایت خود را با درد معده نشان می دهد.
برای آن که متوجه شوید آیا شما هم در معرض خطر ابتلا به این سندرم هستید روش کار بسیار ساده است. برای این کار کافی است سایز شلوار خود را با اندازه دور کمرتان مقایسه کنید. معمولا اختلاف این دو اندازه باید 7.5 سانتی متر یا کمی بیشتر باشد. شلوار جین تنگ می تواند باعث عفونت مثانه در خانم ها شود. همیشه در اطراف مقعد، باکتری هایی وجود دارند که می توانند در اثر اصطکاک لباس به طرف مجرای ادراری خانم ها حرکت کرده و خیلی سریع باعث عفونت شوند که نشانه آن سوزش و تکرر ادرار است.
از طرف دیگر محققان دانشگاه پورتلند می گویند، چون در این لباس ها امکان تبادل هوا وجود ندارد، شانس رشد قارچ ها افزایش می یابد. محیط تاریک و مرطوب داخل این شلوارها محل بسیار مناسبی برای رشد سریع قارچ ها فراهم می کند که عوارض آنها با خارش و سرخی پدیدار می شود. شلوارهای بسیار تنگ باعث به وجود آمدن درد در قسمت های پایینی بدن می شود.

• شکم بندها
آسیب: اختلال در سیستم گوارشی، جراحت های پوستی

شکم بندها که زیر لباس برای کوچک تر نشان دادن شکم پوشیده می شوند، درست مانند شلوارهای جین تنگ در کار سیستم گوارش اختلال ایجاد می کنند. این نوع از پوشش ها که معمولا بسیار تنگ بوده و برای مدت طولانی در طول روز مورد استفاده قرار می گیرند، سیستم عصبی بدن را هم تحت تاثیر قرار می دهند و علاوه بر آن باعث ظاهر شدن جراحت هایی روی پوست می شوند.
شکم بندها معمولا مانع از آن می شوند تا ریه های ما به طور کامل از هوا پر شود. به این ترتیب اکسیژن کافی به بدن نمی رسد و ممکن است به شما احساس سرگیجه و ضعف داده شود. عروق پوست، عروق بسیار ظریف و نازکی هستند که کار تغذیه و خون رسانی به این عضو بسیار مهم و حساس بدن را بر عهده دارند. وقتی این عروق تحت فشار دائمی قرار می گیرند به تدریج تنگ و بسته می شوند در نتیجه جریان خون در بافتی که مورد فشار قرار گرفته است به هم می خورد و رشد پوست مختل می شود. به همین دلیل پوست هم می تواند به آسانی زخم شود و هم به دلیل نقص تغذیه ای که پیدا می کند دچار بریدگی های ماندگار شود.

• پیراهن و کراوات
آسیب: سردرد، تارشدن دید، شنیدن صدای اضافی در گوش

پیراهن های بسیار تنگ و کراواتی که خیلی محکم بسته شده باشد، می تواند گردش خون به سمت مغز را محدود کرده و فشار وارد شده به کره چشم را افزایش دهد. این لباس ها همچنین دامنه حرکتی در اطراف گردن و شانه ها را کاهش می دهند که علاوه بر وارد کردن نیروی زیاد بر عضلات این نواحی، باعث ضعیف شدن این قسمت ها می شود.

• لنزهای چشمی
آسیب: عفونت

شاید عوض کردن رنگ چشم ها برای بعضی از مردم جالب باشد اما استفاده نادرست از لنزهای چشمی ممکن است عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. واقعیت این است که بسیاری از این لنزها از سازمان های بین المللی استاندارد و بهداشت تاییدیه نگرفته اند. قرار دادن لنزهای خیلی تنگ روی چشم باعث قرمزی، ورم چشم، تحریک قرنیه و حتی عفونت می شود. لنزهای بزرگ تر از اندازه چشم هم عملکرد طبیعی چشم را تحت تاثیر قرار می دهند و خطر آسیب رسیدن به قشای خارجی روی چشم را بیشتر می کنند.
چشم ها یک مکانیسم محافظت طبیعی در برابر عوامل خارجی دارند و آن هم مایع است که روی چشم را پوشانده و شامل آنزیم های مفید است اما گاهی میکروب هایی که روی لنزها رشد می کنند از این لایه عبور کرده و سلامت چشم را به خطر می اندازند.
یکی دیگر از نکات نگران کننده این است که در بعضی مواقع استفاده کنندگان از این لنزها فقط به شست وشوی آنها با آب معمولی اکتفا می کنند و نسبت به استفاده از محلول های استریل شست وشوی چشم بی توجه هستند.

• کیف های زنانه
آسیب: کمردرد، گردن درد و دیسک کمر

با وجود وسایلی مانند تلفن همراه، دفترچه یادداشت، بطری آب، کیف لوازم آرایش، کیف پول، اسپری، کتاب و مانند آنها، وزن کیف دستی زنان به طور متوسط به بیش از 3 کیلوگرم می رسد. تحقیقات انجام شده توسط جامعه ستون فقرات و بیماری های مفصلی انگلستان نشان می دهد تقریبا نیمی از زنان به دلیل حمل کیف های دستی سنگین از کمردرد یا دردهای مفصلی رنج می برند. این در حالی است که برخی از زنان کیف های سنگین و با وزن بیش از 6 کیلوگرم را با خود حمل می کنند که هنگام حمل آنها ستون فقرات از حالت تعادل خارج شده و به بخش های خاصی از بدن فشار وارد می کند که می تواند باعث بروز دردهای مزمن و حتی تغییر شکل جزئی ستون فقرات شود.
هنگام حمل این کیف ها، گردن شما به طور ناخودآگاه به سمت دیگر متمایل می شود تا به شما در حفظ تعادل بدن تان کمک کند که در دراز مدت باعث بروز دردهایی در یک قسمت گردن می شود. در این هنگام شانه ای که بار را حمل می کند به سمت عقب متمایل می شود که باعث وارد شدن فشار زیاد به عضلات پشت و ستون فقرات می شود. در صورتی که این کار در مدت زمان طولانی تکرار شود، بافت های داخل دیسک کمر و گردن از بین می روند و به عصب ها فشار وارد می شود. این موضوع می تواند به دردهای مزمن در این نواحی منجر شود که در مواقعی جز عمل جراحی راهی برای بهبود آنها نیست.

• لوازم آرایشی
آسیب: دیابت، مسمومیت سربی

در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی ترکیبات شیمیایی موسوم به فتالیت ها وجود دارند که خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهند. این مواد شیمیایی می توانند اختلالات هورمونی ایجاد کرده و ویژگی های هورمون استروژن زنان را تقلید کنند. همین عامل باعث ابتلا به بیماری های گسترده ای می شود که در بسیاری از مواقع تا سال ها مخفی باقی می مانند.
مسمومیت سربی هم یکی دیگر از عوارضی است که کودکان و زنان استفاده کننده از لوازم آرایش را هدف قرار داده است. چندی پیش سازمان FDA اعلام کرد، در بیش از 400 برند مختلف از رژ لب ها سرب وجود دارد که می تواند سلامت زنان و فرزندان آینده آنها را در معرض خطر قرار دهد. این فلز به قدری خطرناک است که پزشکان معتقدند، حتی مقادیر بسیار کم آن هم می تواند اثرات سوئی روی بدن انسان داشته باشد. متاسفانه بسیاری از دختران از سنین پایین و حتی از دوران کودکی شروع به استفاده از محصولات آرایشی مانند رژ لب می کنند اما فلز سرب موجود در این محصولات روی مغز کودکان اثر گذاشته و فعالیت برخی ژن ها را بیشتر یا کمتر می کند، در نتیجه این امر، کودکان دچار بیماری های روانی مانند بیش فعالی، کاهش توجه، تمرکز و مانند آن می شوند و بهره هوشی آنها به شدت کاهش پیدا می کند. در زنان باردار هم سرب روی رشد طبیعی جنین اثر گذاشته و عوارضی مانند تولد زودرس یا نقص عضو مادرزادی را همراه دارد.

• دمپایی ها
آسیب به عضلات پشتی پا، تغییر حالت راه رفتن و آسیب به قوزک

استفاده کوتاه مدت از دمپایی ها ضرر چندانی ندارد اما اگر فردی مرتب انواع خاصی از آنها را به پا کند، خود را در معرض خطر قرار داده است. دمپایی هایی که کفی نازک داشته و پشتیبانی خوبی از قوس کف پا ندارند باعث ابتلای فرد به یک بیماری به نام فاشیای پلانتار می شوند. در این حالت بافت هایی که زیر پا قرار دارند دچار تورم شده و درد شدید در ناحیه پاشنه پا را به همراه می آورند.
دمپایی های بند انگشتی وضعیت بدتری دارند؛ افرادی که از این نوع دمپایی ها استفاده می کنند در بعضی مواقع مجبورند انگشتان شست پای خود را خم کنند تا مانع از خارج شدن دمپایی از پای خود شوند. این حالت در دراز مدت باعث آسیب به عضلات پشتی پا، تغییر حالت راه رفتن و آسیب به قوزک و بالای پا می شود.

• گوشواره ها
آسیب: عفونت، پارگی لاله گوش

تحقیقات نشان می دهد، نزدیک به 20 درصد از انواع سوراخ کردن ها در بدن برای آویزان کردن گوشواره یا خالکوبی منجر به عفونت های باکتریایی می شوند. از سوی دیگر هر نوع جواهری که نیکل دارد، می تواند در افرادی که به آلرژی مبتلا هستند ایجاد جراحت کند. حتی اگر مقدار نیکل به کار رفته بسیار کم باشد، باز هم احتمال ابتلا به بیماری وجود دارد و البته ممکن است تا ابتلا به این بیماری چند سال هم زمان بگذرد.
استفاده از گوشواره های بسیار سنگین اگر در مدت زمان طولانی صورت بگیرد، می تواند باعث کشیده شدن لاله گوش شده و سوراخ ایجاد شده روی آن را عریض تر کند. در مواردی حتی احتمال پارگی کامل لاله گوش هم وجود دارد که درمان و ترمیم آن هم زمان بسیار زیادی نیاز دارد.

• چکمه ها
آسیب به تاندون ها

استفاده از چکمه های زمستانی هم برای پاها مفید است و هم می تواند به سلامت آنها آسیب بزند. از یک سو آنها گرم و راحت هستند و مانع خوبی برای حفاظت پاها از سرما به حساب می آیند اما از سوی دیگر به دلیل طراحی خاص خود از پاها پشتیبانی نمی کنند. کف پا به طور مرتب در این نوع چکمه ها تحت فشار قرار می گیرد. در این وضعیت قوس پا ضعیف شده و بقیه قسمت های پا کشیده می شوند که انواع مختلفی از آسیب ها از شکل گرفتن پینه روی پا تا آسیب به تاندون ها را باعث می شوند.

سیب سبز
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *