کودکان از پنج سالگی افکار مثبت را درک می کنند

کودکان از پنج سالگی افکار مثبت را درک می کنند

پژوهشگران آمریکایی در بررسی های خود دریافتند که کودکان از 5 سالگی افکار مثبت را درک می کنند و حتی بیش از بزرگسالان از فواید این افکار سود می برند.

کودکان همیشه از قدرت بالایی برای شگفت زده کردن بزرگسالان برخوردارند. بزرگسالان اغلب فراموش می کنند که در کودکی چگونه رفتار می کردند و تا چه حد دقیق بودند.

در تئوری می دانیم که افکار مثبت فواید و مزایای بسیاری دارد، اما در عمل معمولا از این افکار استفاده نمی کنیم. این درحالی است که محققان دانشگاه کالیفرنیا کشف کردند کودکان از سن پنج سالگی افکار مثبت را یاد می گیرند و حس بهتری به دست می آورند.

این دانشمندان به منظور دستیابی به این نتایج، 90 کودک بین سنین 5 تا 10 سالگی را مورد بررسی قرار دادند. در این آزمایشات کودکان به 6 داستان گوش دادند که در آنها دو شخصیت پس از تجربه کردن یک موضوع مثبت (دریافت یک حیوان خانگی به عنوان هدیه)، یک موضوع منفی (واژگون شدن بطری شیر) و یا مبهم (ورود یک معلم جدید) احساسات نشان می دادند.
پس از هر یک از این تجربیات، یکی از شخصیت ها خوش بینانه فکر می کرد و رویداد را با یک نور مثبت می دید، در حالی که دیگری یک فکر بدبینانه داشت و واقعه را در نور منفی نشان می داد.

سپس محققان از کودکان خواستند که در مورد احساسات هر یک از این شخصیت ها قضاوت کرده و برای این احساسات توضیحی ارائه کنند.

پیش از این آزمایش، محققان با دقت سطح خوش بینی و امید هر یک از کودکان و والدین آنها را ارزیابی کرده بودند.
این بررسی ها نشان داد کودکان از 5 سالگی می فهمند که افراد پس از داشتن افکار مثبت و نه پس از افکار منفی احساس بهتری پیدا می کنند و اهمیت داشتن افکار مثبت در موقعیت های مبهم را به خوبی درک می کنند که این درک با افزایش سن عمیق تر می شود.

این در حالی است که کودکان به سختی درک می کنند که افکار مثبت چگونه می تواند روح کسی را که در یک موقعیت منفی مثل درد ناشی از به زمین افتادن درگیر است اوج دهد.
به طوری که در این موقعیت ها سطح خوش بینی و امید کودک نقش قابل توجهی در توانایی درک قدرت افکار مثبت ایفا می کند، اما نقش سطح خوش بینی والدین در این موارد بالاتر است.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: “علاوه بر سن، مساله ای که می تواند قدرت درک فواید افکار مثبت توسط کودکان را افزایش دهد، سطح امید و خوش بینی والدین است نه خود کودک.”

درحقیقت، این نتایج بر نقش والدین در کمک به کودکان برای یادگیری استفاده از افکار مثبت برای داشتن حس بهتر در موقیعت های سخت تاکید می کند.

همشهری
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *