تاثیر خنده بر سلامتی

تاثیر خنده بر سلامتی

در جامعه پرسرعت امروزی استرس یک جزء ثابت شده است، یادگیری چگونگی مدیریت این استرس موجب قوی شدن بدن و باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و پیری زودرس می شود. توانایی آرام بودن و آرامش داشتن باعث جوان ماندن، بالا بردن سطح سلامتی و طول عمر می شود. تقویت کردن سیستم ایمنی بدن یک بخش اساسی برای طول عمر، احساس جوانی و سالم ماندن است.

خندیدن بهترین داروست. خنده باعث کاهش هورمون های استرس مثل آدرنالین و کورتیزول می شود و همچنین باعث بالا بردن تعداد و فعالیت های سلول های T که کشنده های طبیعی هستند، می شود. سلول های T نخستین سلول هایی هستند که علیه سلول های ویروسی دفاع می کنند.

تاثیر خنده بر قلب
مطالعات اولیه تاثیر احساسات منفی را روی سیستم قلبی و عروقی نشان می دهد، علاوه بر این استرس و افسردگی نیز باعث بروز حملات قلبی می شود. ولی خندیدن باعث ترشح بتااندروفین و موجب آزادسازی اکسید نیتروژن و در نتیجه باعث شل شدن ماهیچه ها و رگ ها می شود که نتیجه آن سلامت سیستم قلب و عروق خواهد بود.

رابطه خنده و قدرت ذهن
قدرت فکر دقیقا به اندازه قدرت بدنی مهم است، بالا بردن قدرت فکر باعث بالا بردن اعتماد به نفس می شود. با بالا رفتن سن سرعت مغز کاهش پیدا کرده و باعث از دست رفتن حافظه می شود. حتی در جوانی هم به خاطر نشستن دائمی این پدیده اتفاق می افتد.

مغز ما مثل ماهیچه است اگر از آن کار نکشیم از دست می رود. بالا بردن قدرت فکر با استفاده کردن از مغز از طرق مختلف امکان پذیر است. خندیدن یکی از این راه هاست.

خندیدن باعث بیدار شدن مغز و در نتیجه هیجان زده شدن و فعال شدن شخص می شود. همچنین خندیدن تا آنجا که اشک دربیاید به آزادسازی کورتیزول از طریق اشک ها منجر می شود که نتیجه آن کاهش استرس است.

خندیدن و کاهش درد
بالا رفتن قدرت سیستم ایمنی بدن و مدیریت درد از نتایج خندیدن است. خندیدن به نفس کشیدن کمک می کند و افسردگی را از بین می برد، مهمتر از همه اینکه از این راه هیچ هزینه ای برای کاهش درد پرداخت نمی شود.

عاطفه فیاضی
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *