درباره بیماری افسردگی

درباره بیماری افسردگی

افسردگی از شایع ترین بیماری ها در قرن ماشینی است که در آن زندگی می کنیم. کار به جایی رسیده است که هر جایی را که نگاه می کنیم متوجه افراد گوشه گیر یا افسرده ای می شویم که در اطرافمان حضور دارند. در محل کار، بین اعضای خانواده و یا حتی در اتوبوس.

قرص های ضد افسردگی اولین راه درمان (پس از مشاوره با روانشناس) برای افرادی است که به بیماری موذی افسردگی دچار شده اند. سالانه حدود 50 بیلیون دلار پول تنها صرف خرید قرصهای ضد افسردگی می شود و این نشان دهنده آن است که مصرف این قرص ها در سراسر دنیا بسیار بالاست.
بسیاری از پرشکان برای جلوگیری از این بیماری، مصرف این قرص ها را که انواع و اقسام آنها در دسترس قرار دارند را مفید می دانند و بسیاری دیگر معتقدند که این قرص ها بر اعصاب اثرهایی می گذارند که در طولانی مدت جبران ناپذیرند.

اما برای بسیاری از مردم کم تحمل، تنها راه کنترل روی احساسات در زمانه ای که فشارهای مختلف و متفاوت از هر سو به آنها هجوم می آورد پناه بردن به قرص هایی است که می تواند لااقل در کوتاه مدت حالشان را بهتر کند.

افسردگی بیماری است که در هر سنی حتی 5 سالگی نیز ممکن است بروز کند و در سنین 25 تا 44 سالگی بیشترین تاثیر خود را نشان می دهد.
این بیماری شایع می تواند به شکل های مختلف در افراد بروز کند که بدترین شکل آن همان است که به خودکشی در افراد می انجامد.

افسردگی نشانه های فیزیکی و روحی مختلفی دارد که به شکل های زیر در افراد نمایان می شود:

• احساس ناراحتی
• از دست دادن انگیزه
• بهم خوردن خواب
• خستگی مفرط
• چاقی یا لاغری ناگهانی
• از دست دادن امکان تفکر، تمرکز و تصمصم گیری
• یکباره به گریه افتادن بدون توضیح مشخص

این نشانه ها ممکن است علائم بیماری های دیگری همچون بی قراری، دیابت و مشکلات قلبی هم باشند و از آنجایی که برای تشخیص بیماری افسردگی هیچ آزمایش خونی نمی توان انجام داد در نهایت می توان گفت فردی که این نشانه ها را دارد اگر به بیماری های فوق مبتلا نیست مطمئنا افسردگی دارد.

علت افسردگی چیست؟

برای بیماری افسردگی هیچ علت یگانه و روشنی نمی توان متصور بود. بعضی از عوامل زیست شناختی مثل بیماری های جسمی، اختلالات هورمونی، یا بعضی داروها می توانند نقش داشته باشند. عوامل اجتماعی و روانی نیز می توانند نقش داشته باشند و اختلالات ارثی هم می توانند موثر باشند.

اما عوامل تشدید کننده این بیماری، عصبانیت یا احساس دیگری که فرو خورده شده باشد، داشتن شخصیتی وسواسی، منظم و جدی، تکامل گرا، یا شدیدا وابسته، سابقه خانوادگی افسردگی، مرگ یا فقدان یکی از عزیزان و یا حتی گذر از یک مرحله از زندگی به مرحله ای دیگر، مثلا یائسگی یا بازنشستگی هستند.

محققان در مورد علل علمی این بیماری روی مواد شیمیایی خاص در بدن همچون “سروتنین” و “نورادرالین” در مغز تمرکز کرده اند.
این مواد هستند که در بدن احساسات روزانه را تعیین می کنند و به هم خوردن آنها می تواند علت اصلی ابتلا به این بیماری باشد. نداشتن این مواد در مغز و یا حتی به هم خوردن تعادل آنها در قسمتی از مغز علت احساسات بیگانه و غریبی است که به افسردگی می انجامد.

قرص های ضد افسردگی

بعضی از افراد که افسردگی طولانی مدت یا نسبتا شدید دارند می توانند از قرص های ضدافسرگی استفاده کنند و لیتیم برای مواردی که دوره هایی از سرخوشی غیرطبیعی و افسردگی متناوبا رخ می دهند استفاده می شود.

فلوکستین نیز یکی از رایج ترین داروهایی است که برای پیشگیری از افسردگی حاد و احساس خوشحالی در افراد تجویز می شود که به گفته برخی از پرشکان عوارض بسیاری نیز در دراز مدت دارد که می تواند برای فرد جبران ناپذیر باشد.

اما در حالت کلی قرص های ضد افسردگی که در انواع متنوع در بازار موجود هستند می توانند مقدار موجود “سروتنین” و “نورادرالین” در مغز را متعادل کرده و در نهایت فرد را به حالت عادی بازگردانند. اما عوارض زیادی هم از مصرف آنها عاید می شود که بالا رفتن فشار خون متداولترین آنهاست.
علت بالا رفتن فشار خون عدم تعادل بین مواد موجود در این داروها با موادی است که در غذاهای فرد پیدا می شود.

به طور مثال به افرادی که داروی ضدافسردگی قوی مصرف می کنند، معمولا توصیه می شود که از غذاهایی که حاوی سوسیس، پنیرهای کپک زده و سس سویا هستند پرهیز کنند زیرا عملیات شیمیایی این مواد در بدن با قرصها سبب بالا رفتن فشار خون در فرد می شود.

معمول آن است که افرادی که دچار افسردگی هستند علاوه بر مصرف دارو تحت مشاوره پزشکی نیز قرار می گیرند تا احتمال خودکشی که بسیار متداول است، در آنها کاهش پیدا کند.

با وجود گستردگی این بیماری و عوارض بسیار بد ناشی از مصرف دارو آنچه توصیه شده است آن است که فرد به محض احساس خطر در روحیات خود به سرعت به کمک خود بشتابد.

دوری از محیط های پر تنش و استرس و برخورد درست با مشکلات می تواند کمک بسیاری به افرادی کند که در خود احساس افسردگی می کنند.

آخرین تحقیقات نیز نشان دهنده آن است که مصرف ماهی می تواند بر افسردگی تاثیر داشته باشد و شاید به همین خاطر است که در کشورهایی همچون چین که مصرف روزانه ماهی بسیار بالاست تعداد مبتلایان به افسردگی بسیار کمتر است.

همشهری – المیرا صدیقی
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *