در ماست و سالادتان جوانه گندم بریزید

در ماست و سالادتان جوانه گندم بریزید

جوانه های غلات و دانه ها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی اند و در گروه سبزی ها قرار می گیرند. ماش، عدس، گندم، جو و شنبلیله، دانه هایی هستند که بیش از همه برای تهیه جوانه مناسب هستند.

طی جوانه زدن، نشاسته، پروتئین و چربی های موجود در دانه به واحدهای قابل هضم و جذب تری تبدیل می شوند.
در این فرآیند میزان ویتامین، املاح معدنی و پروتئین دانه افزایش، اما کالری و کربوهیدرات هایش کاهش می یابد، زیرا نشاسته موجود در گندم، برای تامین املاح و ویتامین ها مصرف می شود.

اگرچه نشاسته موجود در جوانه ها کمتر می شود اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد، چون ارزش غذایی 4 قاشق غذاخوری جوانه گندم، معادل یک واحد نان است. به عبارت ساده تر، 100 گرم گندم، 500 کیلوکالری و 100 گرم جوانه گندم، 200 کیلوکالری انرژی دارد.

ویتامین B موجود در جوانه گندم نیز نقش موثری در تعادل سیستم عصبی دارد و مصرف آن در کسانی که دچار اختلالات خواب (کم خوابی) یا استرس هستند، باعث آرامش خاطر، تقویت اعصاب و رفع بی خوابی و بهبود عملکرد طبیعی اعصابشان می شود و احساس خستگی مفرط، ضعف و بی حالی را کاهش می دهد.

جوانه گندم به دلیل داشتن ویتامین های E، سلنیوم و منیزیم، رادیکال های آزاد را حذف می کند و به تقویت سیستم ایمنی و فعالیت های مغز کمک می کند. بهترین روش مصرف جوانه گندم به صورت تازه است نه پودر یا خشک شده آن.

می توان جوانه ها را به انواع سالادها افزود و به میزان مناسب همراه غذا خورد یا به ماست اضافه کرد. به این ترتیب هم تنوع و هم ارزش غذایی سالاد افزایش می یابد.

توصیه می شود جوانه گندم را در غذای بچه های زیر 2 سال هم بریزید. اما به دلیل طعم خاص آن، بهتر است برای بچه های بین سنین 2-5 سال، آن را به ماست اضافه کنید. در صورتی که کودک بالای 5 سال است، حتما جوانه ها را به سالاد بیفزایید.

مصرف جوانه همراه با سالاد یا ساندویچ های خانگی، میان وعده ای مناسب برای تمام افراد به خصوص دانش آموزان است.

دکتر رضا غیاثوند
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *