رفع پف و سیاهی دور چشم با تغذیه

رفع پف و سیاهی دور چشم با تغذیه

میوه هایی مانند انار و موز از جمله بهترین خوراکی ها برای بهبود کبودی دور چشم محسوب می شوند.

دلایل مختلفی برای پف و حلقه های سیاه اطراف چشم ها وجود دارد. اطراف چشم بسیار نازک است و با بالا رفتن سن، شل تر و نازک تر می شود. به همین دلیل تیرگی عضلات و رگ های عمق پوست با وضوح بیشتری دیده می شود و حالت تیرگی دور چشم را به وجود می آورد.

خستگی، کار زیاد، تنظیم نبودن ساعت خواب و تغذیه نامناسب و مصرف غذاهای پرنمک، کم خونی یا کمبود آهن و حتی کمبود مواد آنتی اکسیدان و یا ویتامین K، خون رسانی نامناسب به ناحیه چشم، استرس و ناراحتی های کلیوی از عوامل موثر در ایجاد سیاهی دور چشم می باشند.

علل بروز پف چشم
علت آن تجمع مایعات مختلف در زیر چشم ها می باشد. از آنجایی که در طول شب، مایعات مختلف فرصت کافی برای تجمع زیر چشم را دارند به همین دلیل پف چشم، معمولا صبح ها شدیدتر است.

بابونه
چای بابونه به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد می تواند در کاهش کبودی های زیر چشم و پف های اطراف آن تاثیر بسزایی داشته باشد.

گلاب
یکی دیگر از ساده ترین و کاربردی ترین نسخه های تغذیه ای برای از بین بردن پف زیر چشم استفاده از یک دستمال نخی تمیز و آغشته کردن آن به گلاب است. این دستمال را روی صورت تان بیندازید، به گونه ای که چشم ها و ناحیه زیر آن را به خوبی پوشش دهد. هر چند دقیقه یک بار در صورت نیاز مقداری گلاب روی دستمال بپاشید. تکرار این روش به مدت یک هفته به شما کمک می کند که برای مدت ها از شر پف زیر چشم تان راحت شوید.

مغزها
خوردن پسته، بادام، فندق و گردو به همراه صبحانه و یا در طول روز به رفع کبودی دور چشم کمک خواهد کرد. مصرف روزانه حداقل 10 عدد بادام خام در میان وعده ها توصیه شده است.

میوه ها
میوه هایی مانند انار و موز از جمله بهترین خوراکی ها برای بهبود کبودی دور چشم محسوب می شوند. از زمان های قدیم خوردن گلابی به خصوص گلابی های آسیایی توسط پزشکان چینی برای کمرنگ کردن تیرگی زیر چشم ها توصیه می گردیده است، چرا که سرشار از آنتی اکسیدان ها، مس و ویتامین C می باشد، لذا مصرف این میوه معجزه گر در صاف و روشن کردن پوست از جمله پوست دور چشم توصیه شده است.

نمک
مصرف زیاد نمک باعث احتباس و حفظ مایعات در بافت های بدن می شود، بنابراین پایین آوردن مصرف نمک می تواند از پف کردن چشم ها جلوگیری کند.

سبزیجات
مصرف سبزی ها به ویژه سبزی های سبز رنگ مثل اسفناج، جعفری و کاهو برای مبتلایان توصیه شده است.

چای سبز
یکی از روش های بهبود پف و سیاهی دور چشم، استفاده از چای سبز کیسه ای مرطوب و سرد شده است، چای سبز حاوی مواد شیمیایی ضد التهابی به نام EGCG است که مانع از افزایش مایع زیر چشم می شود. تعداد بسیاری از محصولات ضدپف چشم حاوی چای سبز هستند، چرا که باعث بهتر شدن جریان خون زیر چشم می شود.

برای مصرف پیشنهاد می شود دو بسته چای مصرف شده را به مدت 10 دقیقه در یخچال قرار داده سپس در حالت خوابیده بر روی چشم های بسته قرار دهید. این روش برای روزهایی که از کم خوابی یا پرخوابی زیر چشم پف می کند نیز بسیار مناسب است.

بادام و لیموترش
ناحیه اطراف چشم و عضلات آن را با کمک روغن بادام تلخ که با اندکی آب لیموترش تازه ترکیب شده، خوب ماساژ دهید. ماساژ این ناحیه هر شب پیش از خواب با کمک این روغن می تواند به بهبود گردش خون – یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن تیرگی دور چشم و عضلات اطراف چشم – کمک کند.

پوست خیار
خیار حاوی ویتامین K و مناسب برای فعال سازی جریان خون است، بنابراین راهی مناسب برای برطرف کردن سیاهی زیر چشم است. برای رفع این مشکل باید دو برش دایره ای خیار را به مدت 10 دقیقه در یخچال گذاشته سپس به مدت 10 دقیقه روی چشم های بسته قرار دهید.

نعناع
استفاده از کمپرس عصاره برگ های نعناع تاثیر زیادی در بهبود تیرگی اطراف چشم دارد. به اعتقاد بسیاری از درمانگران شیوه های طبیعی درمانی تهیه عصاره برگ های نعناع که از جوشاندن برگ های این گیاه دارویی به دست می آید موجب بهبود این تیرگی می شود.

بهترین روش برای تهیه این عصاره آن است که 2 تا 3 قاشق از برگ های نعنا را درون 2  لیوان آب بریزید و آن را روی حرارت کم قرار دهید تا بجوشد. سپس عصاره به دست آمده را صاف کرده و اجازه دهید سرد شود. در این مرحله دستمالی تمیز و نخی را به عصاره نعنا آغشته کرده و آن را روی چشم ها بیندازید و در صورتی که امکان آن را دارید، بگذارید تمام شب روی صورت تان باقی بماند.

آب
دریافت میزان کافی آب علاوه بر حفظ رطوبت بدن به تسکین تیرگی دور چشم کمک می کند. وقتی آب بدن کم می شود، به عنوان یک مکانیسم دفاعی، بدن آب ذخیره می کند. این ذخیره آب باعث پف کردن زیر چشم ها می شود.

از آنجا که داخل حفره استخوانی اطراف کره چشم را چربی فرا گرفته است، با افزایش سن این چربی رفته رفته بیرون می زند و موجب حالت پف آلود زیر چشم می شود. هنگامی که آب در این چربی جمع می شود حالت پف آلود زیر چشم ها تشدید می گردد. پس مصرف میزان توصیه شده آب (8-6 لیوان در روز) می تواند احتباس آب در بدن را کاهش داده و پف کردگی دور چشم ها نیز کمتر می شود.

سرد کردن پوست دور چشم
برای سرد کردن پوست دور چشم می توانید از سردکننده های صورت که در یخچال نگه داشته اید استفاده نمایید. یک تکه یخ، قاشق سرد، دستمال خیس سرد، پوست سیب زمینی، خیار و یا توت فرنگی گزینه های مناسبی هستند. سرمای وارده پف کردگی و تورم چشم ها را برطرف کرده و یکی از ساده ترین راه ها برای از بین بردن آن است.

دنیای تغذیه
***

یک دیدگاه برای رفع پف و سیاهی دور چشم با تغذیه

  1. امیررضا گفت:

    مرسی واقعا مطالب مفیدی گفته اید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *