استقلال طلبی کودکان را لجبازی تلقی نکنید

استقلال طلبی کودکان را لجبازی تلقی نکنید

کودکان اغلب در دوره های خاصی از رشد، رفته رفته به سمت استقلال طلبی حرکت می کنند که اکثر والدین، این رفتار طبیعی و حتی مهم در رشد کودک را لجبازی تلقی و برخوردهایی نامناسب با موقعیت وی می کنند که این امر ممکن است تاثیرات منفی بر کودک بگذارد.

کودکان متناسب با رشد جسمی و ذهنی خود و با شکل گیری شخصیت فردی به سمت استقلال طلبی و به اصطلاح عام “منم منم کردن” در مقابل رفتارها و روابط اطراف خود می روند و متاسفانه اغلب والدین این رفتار کودک را لجبازی می پندارند و از راه صحیح برخورد با آن نیز آگاه نیستند.

در صورت بروز چنین رفتارهایی از کودک، ابتدا باید دقت کرد «آیا این رفتار از ویژگی های رشدی اوست یا لجبازی و اختلال در رفتار؟» که پاسخ آن نیز توجه به مدت و شدت این قبیل رفتارها و برخوردها در کودک است که برخی موضع گیری ها و منم منم کردن وی تا حدی که مخرب نبوده و موقت یا سطحی است تنها استقلال طلبی او محسوب می شود که می توان گفت این رفتارها برای شکل گیری شخصیت کودک، رفتاری طبیعی و حتی لازم نیز می باشد.

در برخورد با این رفتار کودک به هیچ وجه نباید با او لجبازی و یا اعتماد به نفس وی را تخریب کرد، بلکه بهترین راه، توجه به نقاط مثبت از رفتار کودک است که باید آنها را پیدا و تقویت کنیم و با این روش از تکروی های او بکاهیم.

به والدین توصیه می شود با تشویق و همراه کردن کودکان با خود، آنها را در تصمیم گیری های هر چند کوچک سهیم کرده و از جر و بحث کردن با آنان خودداری کنند چرا که این کار، تنها حس خودخواهی و لجبازی کودکان را می افزاید.

بنابراین با دانستن آگاهی و برخورد های مناسب و بجا تا حد زیادی می توان از بروز رفتارهای پرخطر در کودکان کاست.
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *