اصول گفتگو در روز خواستگاری

اصول گفتگو در روز خواستگاری

همیشه وقتی دختر خانم ها و آقا پسرها به جلسات گفتگو و خواستگاری شان نزدیک می شوند استرس و اضطراب تمام وجودشان را می گیرد. مدام به خود می گویند: آیا می توانم سوالاتم را تمام و کمال از فرد مقابل بپرسم؟ آیا می توانم اطلاعات لازم را از او بگیرم؟ نکند دروغ بگوید! و هزاران دغدغه دیگری که ذهن فرد را درگیر خود می کند و گاه آنقدر برای فرد بزرگ و مهم می شوند که اصل قضیه یعنی صحبت کردن و شناختن فرد مقابل به کل فراموش می شود.

یکی از مهمترین عللی که اضطراب و استرس این مجالس را دو چندان می کند رعایت نکردن برخی نکات مهم و اساسی در نحوه گفتار و بیان است. نکاتی که شاید به ظاهر ساده باشند اما توجه به آنها و مراعاتشان، باعث بهبود جلسات خواستگاری، کم شدن اضطراب و استرس و گرفتن پاسخ های درست و دقیق تر می شود.

• شفافیت در کلام
اولین نکته ای که باید در جلسات گفتگو مورد توجه هر دو طرف یعنی دختر و پسر باشد، شفافیت در کلام است. یعنی هر فرد باید به گونه ای سخن بگوید که فرد مقابل به صورت کامل متوجه منظور او شود.

کلی گویی، با ابهام سخن گفتن و… اموری هستند که باعث عدم فهم درست سخن و گیج شدن فرد مقابل می شود زیرا او که در دل یا ذهن فرد مقابل خود نیست که منظور او را کامل و دقیق متوجه شود.
عدم شفافیت در سخن گفتن و پرس و جو کردن باعث شنیدن پاسخ های اشتباه و نادرست یا ناقص می شود.

• نحوه طرح و بحث سوال ها
افراد می توانند سوال هایشان را به دو طریق متفاوت بپرسند. هر دو روش مفید و لازم است اما باید بدانید که برای پرسیدن هر سوال باید از چه روشی استفاده نمود. برای موفقیت در این مرحله بهتر است سوالاتی که دارای پاسخ های واضح هستند به صورت مستقیم پرسیده شوند. مثلا:
میزان در آمد ماهانه شما چقدر است؟
چند خواهر و برادر دارید؟
آیا بیماری خاصی دارید؟ و …
اما بالعکس برخی از سوالات باید به صورت زیرکانه و غیرمستقیم پرسیده شوند. زیرا اگر به صورت مستقیم پرسیده شوند فرد مقابل متوجه علاقه و نظر شما شده و احتمال دادن پاسخ نادرست ولی باب میل شما بسیار است. مثلا من خیلی اهل تفریحم نظر شما درباره تفریح و گردش چیست؟ یقینا فرد مقابل در پاسخ به پرسش شما خواهد گفت: من هم به تفریح و گردش و مسافرت علاقه بسیاری دارم.
در این گونه مواقع باید به صورت غیر مستقیم سوالات پرسیده شود. مثلا باید پرسیده شود: نظر شما راجع به کسانی که می گویند هیچ جا خانه خود آدم نمی‌شود، چیست؟ در این صورت چون فرد مقابل نمی تواند نظر واقعی شما را تشخیص دهد، جوابی که می دهد نظر حقیقی خودش می باشد.

• توجه به مسائل مهم و ضروری
برخی بخشی از زمان گفتگویشان را با پرسیدن سوالات بی ارزش و بی اهمیتی چون رنگ و غذای مورد علاقه و… پر می کنند. بحث بر روی این مباحث نه تنها لازم و ضروری نیست و باعث اتلاف زمان می شود بلکه جلسه گفتگو را از مسیر اصلی خود خارج کرده و به جاده خاکی می کشاند. هیچ کدام از این مسائل پیش پا افتاده نقش مهمی در زندگی زناشویی ایفا نمی کنند. آنچه در این راستا مهم است تناسب در امور مهم و تاثیرگذاری چون اعتقادات، فرهنگ و… می باشد.

• اجتناب از خیال بافی
افراد باید در همه شرایط چه به هنگام سوال پرسیدن و چه به هنگام پاسخ دادن به سوالات فرد مقابل از حقایق و واقعیت ها سخن بگویند. با خیال بافی و آرزو و توهم و … نمی توان به موفقیت در زندگی دست یافت.

تبیان
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *