شیر عسلی خانگی

شیر عسلی خانگی

چه موادی لازم داریم؟
شیر / یک لیتر
شکر / یک فنجان
کره / یک قاشق غذاخوری

چطوری درست کنیم؟
شیر عسلی در دنیا به نام sweetened condensed milk شناخته می شود. پس اگر در دستور شیرینی یا کیکی sweetened condensed milk را دیدید، فورا به یاد می آورید که این ماده همان شیر عسلی است و خودتان به راحتی می توانید آن را تهیه کنید.

شیر عسلی، شیری است که شیرین شده و آب آن تبخیر شده و تغلیظ شده باشد. تهیه شیر عسلی زمان بر بوده ولی بسیار آسان تهیه می شود.

برای تهیه شیر عسلی سعی کنید یک قابلمه یا تابه بزرگ که کف آن ضخیم است انتخاب کنید، زیرا ظرفی که تهش ضخیم باشد باعث می شود شیر ته نگیرد و بزرگ بودن ظرف موردنظر، زمان تهیه شیرعسلی را کاهش می دهد.

شیر را داخل ظرف ریخته و شکر را اضافه کنید. روی حرارت ملایم گذاشته و هم بزنید تا شکر در شیر حل شود.

طرز تهیه شیر عسلی در خانه

قبل از به جوش آمدن شیر، حرارت را کم کنید، آنقدر کم که شیر نجوشد و به طور مرتب آن را هم بزنید. ممکن است حدود 2 ساعت طول بکشد. تا زمانی این کار را ادامه دهید که حجم شیر تقریبا نصف شده و غلظت آن مناسب باشد.
شیر عسلی اصلا نباید بجوشد و قل قل بزند و همچنین نباید روی آن سرشیر ببندد. پس همچنان حرارت را کم نگه داشته و به هم زدن ادامه دهید.

سپس کره را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کره آب شود. شعله را خاموش کرده و هم بزنید تا بکدست شود. صبر کنید تا شیر عسلی خنک شود.

طرز تهیه شیر عسلی با شیر

نکته 1: اگر حین تهیه شیر عسلی، شیر ته گرفت، ته دیگ را هم نزنید زیرا در آن صورت وارد شیر عسلی شده و بافت شیر عسلی یکدست نخواهد شد. می توانید آن را به ظرف دیگری منتقل کرده و ادامه دهید. اگر در اواخر کار هستید دقت کنید ته دیگ را هم نزنید.

نکته 2: اگر در طول تهیه شیر عسلی، آن را مرتب هم بزنید، شکرک نخواهد زد. اما اگر کناره های ظرف شکرک بسته شده بود، سعی نکنید شکرک را هم بزنید و وارد شیر عسلی کنید. زیرا ممکن است بعدا در یخچال شکرک بزند.

نکته 3: اگر هنگام تهیه سرشیر بست، سعی نکنید سرشیر را هم زده و وارد شیر عسلی نمایید. این کار باعث می شود بافت یکدست شیر عسلی از بین برود. در انتها می توانید آن را از صافی رد کنید.

نکته 4: می توانید در انتها مقداری وانیل نیز به آن اضافه نمایید.

نکته 5: شیر عسلی در یخچال سفت می شود، هنگام استفاده می توانید چند قطره آب به آن اضافه کرده و هم بزنید.

توجه: در انتها اگر احساس کردید بافت شیر عسلی یکدست و یکنواخت نیست می توانید آن را در مخلوط کن ریخته تا یکدست شود.
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *