مواد غذایی حساسیت زا

مواد غذایی آلرژی زا

اینکه چرا به برخی از غذاها حساسیت دارید و تشخیص و یافتن راه درست و دقیق کنترل حساسیت هنوز مشخص نیست، برای هر شخصی مسئله مهمی است. عوامل حساسیت در غذا و نوشیدنی و محیط زندگی فرد وجود دارد اما این حساسیت ها همیشه مضر و آسیب رسان نیستند. سیستم ایمنی بدن به حساسیت های محیطی واکنش نشان می دهد و معمولا آنها را با باکتری و ویروس دفع می کند اما زمانی که سیستم ایمنی نتواند به مواد حساسیت زا واکنش نشان بدهد این مسئله به یک بیماری تبدیل می شود.

اولین راه برای کنترل و پیشگیری از حساسیت این است که بفهمید به چه ماده ای حساسیت دارید. برای فهمیدن این نکته باید خیلی دقیق خودتان را مورد بررسی قرار دهید تا بفهمید وقتی ماده ای را مصرف می کنید چه واکنش های آلرژیک را مشاهده می کنید. با ایجاد یک رژیم غذایی کنترل شده و مبتنی بر ایجاد محدودیت در مصرف مواد حساسیت زا می توانید بیماری را کنترل کنید. اگر به شما ثابت شده است که خوردن بادام زمینی حساسیت زا است هر نوع ماده غذایی حاوی بادام زمینی مثل کره، روغن، بادام زمینی ترکیب شده، ادویه و چاشنی بادام زمینی را باید در رژیم غذایی تان محدود و ممنوع کنید.

هیستامین مهم ترین ماده در مواد غذایی است که در شما واکنش های آلرژیک مثل خارش، سوزش و التهاب ایجاد می کند. بعضی از مواد غذایی حاوی مقدار زیادی از هیستامین هستند، نوشیدنی های الکلی، آب هویج، آواکادو، بعضی از پنیرها، میوه های خشکی مثل زردآلو، خرما، انجیر، بادمجان و ماهی دودی، سوسیس و کالباس و قارچ همگی دارای هیستامین هستند و می توانند حساسیت ایجاد کنند.

حساسیت غذایی یا عدم تحمل غذا

بین حساسیت غذایی و عدم تحمل غذا تفاوت وجود دارد. اینکه شما نمی توانید یک ماده غذایی را هضم کنید به معنای حساسیت غذایی نیست. بدن شما نمی تواند در زمان هضم بعضی از مواد موجود در ماده غذایی را تحمل کند. این به آن معناست که برخی از آنزیم های لازم برای هضم غذا در بدن شما کم است. معمولا واکنش های حساسیتی بعد از مصرف غذا نشان داده می شود در حالی که عدم تحمل غذا معمولا در فرآیند جذب و هضم رخ می دهد.

آلرژی در اثر ضعف سیستم ایمنی بدن رخ می دهد و بالا بردن توان سیستم ایمنی یک راه برای مقابله با آلرژی است. ویتامین C بیشتری مصرف کنید. چای سبز بنوشید و مطمئن شوید مواد معدنی کافی دریافت می کنید.

هر چقدر بتوانید مقاومت سیستم ایمنی بدنتان را بالا ببرید احتمال اینکه حساسیت ها کمتر شود یا بهبود پیدا کند بیشتر است. حساسیت به بعضی از مواد غذایی در تمام طول عمر معمولا باقی می مانند اما مثلا حساسیت به شیر در کودکان معمولا با بالا رفتن سطح ایمنی بدن درمان می شود. در هر صورت اگر سال هاست که به خوردن بادمجان حساسیت دارید فقط می توانید با ایجاد ممنوعیت غذایی آن را کنترل کنید.
***

3 دیدگاه برای مواد غذایی حساسیت زا

  1. BF گفت:

    من عدم تحمل هیستامین دارم و هر چیزی که هیستامین دارد باعث بروز علائم حساسیت می شود. چای هم هیستامین دارد ولی چای سبز هیستامین ندارد ولی از ازاد شدن انزیم تجزیه کننده ی هیستامین جلوگیری می کند. از فواید ان خوانده ام و می خواهم بدانم ایا نوشیدن چای سبز برای من مضر هست یا نوشیدن ان اشکالی ندارد؟

  2. Fatemeh گفت:

    ایا کسی که عدم تحمل هیستامین دارد می تواند چای سبز و چای قرمز بنوشد؟

  3. گلی گفت:

    بسیار عالی!
    سپاسگزارم بابت زحماتی که میکشید و مطالبی که در سایت قرار میدید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *