کارهای ممنوع بعد از خوردن غذا

کارهای ممنوع بعد از خوردن غذا

«بریم دود؟ الان بعد از غذا می چسبه»، «بعد از غذا هیچی به اندازه یه چرت خواب نمی چسبه»، «یه چایی داغ توی این هوای سرد و بعد این غذای خوشمزه می چسبه» و… این جمله ها را یا بارها خودمان گفته ایم یا از اطرافیان مان شنیده ایم اما انجام خیلی از این کارها بعد از غذا، باعث بروز آسیب های جدی می شود.

دسر بعد از غذا
فلسفه خوردن دسر بعد از غذا، کمک به هضم بهتر غذاست؛ مثلا یکی از بهترین زمان های خوردن خوراکی های شیرین مثل بستنی، شیرینی تر و… بعد از غذاست. به این دلیل که ترشح آنزیم های معده متعادل شده و غذا بهتر هضم می شود اما خوردن بعضی دسرها بعد از برخی غذاها مناسب نیست؛ مثلا خوردن هندوانه، خربزه، طالبی و گرمک بعد از غذاهایی مثل آش، سوپ، حلیم، کله پاچه و… اصلا درست نیست.
این نکته مختص میوه ها بعد از برخی غذاها نیست. خوردن غذاهای چرب و شیرین همزمان با هم نیز باعث بروز مشکلات گوارشی می شود. مثلا اگر غذای شما فسنجان است، خوردن شیرینی بعد از غذا باعث تداخل بین هضم چربی و شیرینی می شود.
چرا؟ به این دلیل که اولا غذاهایی که نام برده شد، نفاخ هستند و خوردن میوه های نفاخ همراه آنها باعث تشدید علائم ناشی از نفخ می شود. دوم اینکه آنزیم های لازم برای هضم آن غذاها با آن میوه ها متناسب نیست و همین باعث آسیب به دستگاه گوارش می شود. مصرف همزمان غذاهای چرب و شیرین باعث بروز اسهال می شود.

چای لب سوز
این نوشیدنی پای ثابت قبل و بعد از مهمانی های ناهار و شام است اما حتما شنیده اید که خوردن چای بعد از غذا مشکل ساز است.
چرا؟ دلیل آن تاثیر منفی چای روی هضم و جذب پروتئین هاست. از طرفی روی جذب ویتامین ها، به ویژه ویتامین های حساسی مانند ویتامین C و مواد معدنی ای مانند آهن تاثیر منفی دارد. این نکته به ویژه برای افراد مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار مهم است. بنابراین یک تا یک ساعت و نیم بعد از غذا می توانید چای نوش جان کنید.

آب زیاد
توصیه می شود بعد از اتمام غذا آب بنوشید و از نوشیدن آب در بین غذا پرهیز کنید. به این دلیل که نوشیدن آب همراه غذا، باعث آسیب زدن به کبد می شود. اما نوشیدن آب زیاد هم بعد از غذا خوب نیست.
چرا؟ پس از غذا نوشیدن آب اندازه دارد. حداکثر تا یک و نیم لیوان آب مشکل ساز نیست اما بیش از آن باعث افزایش اسید معده، ریفلاکس و آسیب به معده می شود. یادمان باشد نوشیدن آب بیش از این مقدار نیز زمینه ساز نفخ است.

شیر و همراهان آن
اگر مهمانی خیلی باکلاسی بروید، ممکن است به عنوان دسر، کیک همراه با شیر قهوه یا شیر نسکافه بیاورند اما بهتر است از خوردن این دسر پرهیز کنید.
چرا؟ شیر کلا غذای نفاخ و ناسازگاری با اغلب ذائقه هاست. در واقع دیرهضم بودن پروتئین و هیدرات کربن های موجود در شیر این حالت را در آن ایجاد کرده است. بنابراین خوردن شیر بعد از غذا، این حالت را تشدید می کند.

حمام
برای مهمانی های بعدازظهر، بعد از خوردن غذا، سریع حمام نروید. کمی صبر کنید. حمام رفتن بلافاصله بعد از صرف غذا مضر است.
چرا؟ حمام رفتن بعد از غذا، باعث می شود تا عملکرد مغز روی کارهای دیگر غیر از هضم غذا نیز متمرکز شود. علاوه بر اینکه به این ترتیب جریان خون بیشتر متوجه دست ها و پاها به دلیل تحرک بدنی می شود. بنابراین غذا به خوبی هضم و جذب نمی شود. چون هضم و جذب غذا با کمک جریان خون تسهیل می شود.

ورزش و جنب و جوش
این تفکر که بعد از خوردن غذا فعالیت بدنی انجام دهیم تا غذا هضم شود، تا حدی درست و غلط است! درست به این دلیل که فعالیت بدنی می تواند به هضم بهتر غذا کمک کند اما مهم نوع و فاصله زمانی ورزش تا غذا خوردن است.
چرا؟ ورزش سنگین، استفاده از وسایل مختلف ورزشی و… همگی مضرند. تنها ورزشی که تقریبا می توان آن را تایید کرد، پیاده روی، آن هم حدود نیم ساعت بعد از غذاست.

مهتاب خسرو شاهی
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *