یاد بگیرید در لحظه زندگی کنید

یاد بگیرید در لحظه زندگی کنید

در این دوره و زمان که آینده می تواند نگران کننده به نظر برسد، سعی داریم یا به گذشته پناه ببریم و یا خود را به سمت آینده پرتاب کنیم.
برای آنکه زندگی حقیقی مان را تجربه کنیم، رها شدن در لحظه حال می تواند ما را در بهتر زیستن یاری دهد. پزشک آمریکایی، ریچارد موس، نویسنده کتاب چرخه وجود دلایل زندگی کردن در زمان حال را توضیح داده و راهکار های مهمی برای رسیدن به آن ارائه می دهد.
کتاب چرخه وجود که به کشف قدرت آگاهی می پردازد 2 محور اساسی در ضمیر انسان را مورد بررسی قرار می دهد؛ یکی محور زمان که در یک قطب آن گذشته و در قطب دیگرش آینده قرار دارد و دیگری محور ضمیر است که در یک قطب آن خود فرد و در قطب دیگرش دیگران قرار دارند. احساساتتان به شما نشان می دهند که ذهنتان به کدام سمت حرکت کرده است.
اضطراب، نگرانی و امید، نشانگر آن است که ذهنتان به «آینده» رفته است. غم، افسوس و یا احساس گناه به معنای آن است که ذهنتان به «گذشته» رفته است.

غبطه، حسادت، جریحه دار شدن، سرخوردگی و خشم، حاکی از آن است که ذهن متوجه «دیگران» شده است. افکار گوناگونی که در مورد خودتان دارید مثل تحقیر کردن و یا برعکس بزرگ پنداشتن خود بدان معناست که در حیطه «خود» قدم گذاشته اید.
از صبح نرخ بورس را برای آینده به دقت بررسی می کنیم، هنگام ظهر، گفته های رئیس مان در جلسه را مرتبا به ذهن می آوریم… و حالا حقیقتا بین آینده ای نامعلوم و گذشته ای که تمام شده گیر کرده ایم. در نتیجه در حالی که افکار به شدت ذهنمان را به خود مشغول داشته اند، مدام از زمان حال، تنها حقیقت ارزشمند زندگیمان می گریزیم، زیرا دیروز گذشته و فردا روز دیگری است.
د کتر ریچارد موس مفهوم زمان حال و اهمیت حفظ ارتباط با آن را برایمان توضیح می دهد.

زند گی همین حالا و همین جا!
لحظه حال نه تنها درمان عوامل تهدید کننده ای چون استرس، خستگی مفرط و بی حالی است بلکه این امکان را فراهم می سازد تا به خود بیاییم و به زندگیمان جهت می بخشد. زندگی کردن در زمان حال، از اصول فلسفی خرد باستان، راهکار اساسی آیین بودا و هدف اصلی روان شناسی نوین به شمار می رود، راه و روشی که با به کارگیری آن در زندگی روزانه می توان مانع از آن شد تا به حواشی زندگی بپردازیم.
بنا به گفته ریچارد موس «لحظه حال را با قضاوت کردن در مورد خودمان، اطرافیانمان و چیزهایی که در ذهنمان می بافیم خراب می کنیم.» این گرایش طبیعی، ما را از دسترسی به ماهیت حقیقی درونمان و کیفیت مطلوبی از زندگی که همگی در آرزوی آن هستیم باز می دارد.

تنها یک چیز در یک زمان
«چه زمانی به خودتان اجازه داده اید که از دیدن قطره ای باران روی شیشه پنجره و یا لبخند فردی که دوستش دارید به وجد بیایید؟» بی تردید مدت زمان زیادی است که این عمل را انجام نداده اید، چون در زمان حال تمرکز ندارید. فراتر از زمان حرکت می کنید و کاملا حق دارید که در یک زمان چندین عمل را با هم انجام دهید.
آیا برای شستن ظرف ها، دندان ها و زمانی که در کنار همسرمان هستیم، رمز موفقیت در این است که در آن لحظات به چیز دیگری فکر نکنیم؟
تجربه چند احساس در یک زمان، بدان معناست که در حالی که به صدایی گوش می دهی ، عطر و یا بوی چیزی را نیز استشمام می کنید و در این هنگام تمرکز روی یک حس خوشایند می تواند به شما کمک کند. در این حالت، حواستان کمتر پرت می شود، در حالت ثابت تری قرار دارید و ذهنتان کمتر به وقایع بیرون سرک می کشد.

خروج از فکر منطقی
به گفته د کتر ریچارد موس«در دوره ای زندگی می کنیم که به ماهیت عقل و خرد پی برده ایم، اما ماهیت روح و خودآگاهی چه می شود؟»
اگر با دقت بیشتری به آن بنگریم، به این واقعیت پی می بریم که به شدت گرفتار و یا حتی ذهنمان درگیر سازمان دهی، اداره کردن و طرح ریزی مسائل گوناگونی است و با این حال دچار استرس و خستگی مفرط هستیم؛ نشانه ای که شاید بیشتر باید به آن توجه کنیم!
ریچارد موس معتقد است زمانی که تفکر ذهنتان را به خود مشغول داشته است، بگذارید لذت و شوق همراه شدن با زندگی، شما را در بر گیرد.
مثلا می توانید از عشقی که کودکتان نسبت به شما ابراز می کند، از تابش نور خورشید و… لذت ببرید. به عقیده او، «تجربه کردن «لحظه» فضایی درونی می گشاید که در آن شکل دیگری از هوش، متفاوت با فکر منطقی و یا درک ذهنی که می شناسیم، به وجود می آورد.»
به جای آنکه پشت سرهم اعصابتان را خرد کنید، تکیه بر زمان حال، این امکان را فراهم می سازد تا خود را مملو از انرژی نگه دارید و سبب می شود تا راه حل هایی که به آنها فکر نکرده اید پیش رویتان قرار گیرند.
مطمئنا هیچ چیز نمی تواند ذهنتان را از به اجرا درآوردن این عقیده که به تازگی شکل گرفته، باز دارد.

هنر تمرکز کردن
گاه سنگینی بار خاطرات گذشته مانع از آن می شود تا در زمان حال زندگی کنیم. سناریو های تکراری ای که با حرص و ولع وارد ذهنمان می کنیم حاکی از آن است که برخی از وقایعی که نتوانسته ایم به خوبی با آنها کنار بیاییم، وارد زندگی کنونی مان می شوند. مثلا بدون اینکه متوجه باشید زمانی که صحنه ای از حسادت را جلوی چشمانتان می آورید، نیمی از ذهنتان گیج و منگ می شود.
به گفته ریچارد موس این حالت زمانی روی می دهد که احساس خطر می کنید و افکاری چون «نمی توانم به او اعتماد کنم و ترجیح می دهم که از هم جدا شویم» را در ذهنتان روی هم انباشته می کنید.
وی پیشنهاد می دهد برای دور نگه داشتن گذشته ای که ذهنتان را منحرف می کند، توجهتان را روی زمان حال، که همچنان آن را هنر تمرکز کردن می نامد، معطوف کنید.
«احساس کنید در کنار فردی که دوستش دارید هستید، به نرمی نفس می کشید، قلبتان می تپد، و بیشتر روی علائمی که علاقه او نسبت به شما را تایید می کند توجه می کنید.»
به این ترتیب با مدیریت افکارتان می توانید بهتر تمرکز داشته و در زمان حال و تنها با حقیقت موجود زندگی کنید.

سپیده حسینعلی عراقی
***

3 دیدگاه برای یاد بگیرید در لحظه زندگی کنید

  1. محمد گفت:

    ممنونم. اتفاقاً متن‌تون منو به یاد کتاب «زندگی در لحظه» انداخت که اخیراً در ایران ترجمه و چاپ شده

  2. ❤️Aℓi Eѕкαn∂αri❤️ گفت:

    بسیار زیبا بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *