آلرژی های بهاری

آلرژی های بهاری

حساسیت یا آلرژی یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی است که اگرچه در عمده موارد تهدیدی برای زندگی نیست، ولی مواقعی که طولانی و شدید می شود باعث اختلال در زندگی عادی می شود.

آلرژن ها موادی هستند که بدن به آنها واکنش نشان می دهد. در بیشتر موارد آلرژن ها، مواد ریز با منشاء گیاهی یا جانوری هستند. در فصل بهار به دلیل زنده شدن طبیعت انواع آلرژن ها به وفور در طبیعت یافت می شود و بدین ترتیب فصل بهار، فصل آلرژی است.

اما کدام یک از اعضای بدن دچار آلرژی می شود؟
همه اندام هایی که در معرض عوامل محیطی هستند و کارشان محافظت از سایر اعضاست، در معرض آلرژی قرار دارند. پوست، بینی، مخاط دستگاه تنفسی و مخاط دستگاه گوارشی از این جمله اند که انواع آلرژی ها شامل کهیر، آسم، اسهال های حساسیتی و رینیت آلرژیک را ایجاد می کنند.
رینیت آلرژیک که ترجمه آن التهاب بینی ناشی از حساسیت است دارای علائمی شامل عطسه کردن پی در پی، آبریزش بینی، خارش بینی و چشم، بسته شدن متناوب بینی ها، قرمزی چشم، خارش حلق و اشک ریزش است. واضح است که این علائم خیلی شبیه سرما خوردگی است و بسیاری از بیماران به اشتباه تصور می کنند که مرتب سرما می خورند.
سرماخوردگی در اثر ویروس ایجاد می شود و یک دوره 3 روزه را طی می کند و همراه با تب خفیف و درد خفیف بدن است و بعد از این دوره برطرف می شود. این در حالی است که در رینیت آلرژیک عطسه و آبریزش بینی و چشم مهم ترین علامت است و درد و تب معمولا وجود ندارد و مدت طولانی علائم باقی می ماند.

اگرچه این مبحث را با نام بهار شروع کردیم، باید دانست که آلرژی ها لزوما در فصل بهار ایجاد نمی شوند. گاهی با ورود یک حیوان خانگی و به دلیل موها یا پرهای آن حیوان یکی از اعضای خانواده دچار آلرژی می شود. گاهی وجود تعداد زیادی سوسک در خانه باعث آلرژی می شود و گاهی استفاده از رختخواب هایی که حاوی پر یا پشم هستند شروع آلرژی را ایجاد می کند.

در تمام این موارد درمان اصلی اجتناب از آلرژن هاست. در واقع می توان قبل از این که به داروها متوسل شد، با شناخت به موقع ماهیت حساسیتی بیماری مثلا از حیوان خانگی دوری کرد یا روی تشک و بالش را با پارچه ای عایق پوشاند و یا با استفاده از فیلترهایی هوای منزل را عاری از مواد حساسیت زا کرد و بدین ترتیب آلرژی را درمان کرد.

از آن جا که علت آلرژی آزاد شدن ماده ای به نام هیستامین از سلول های دفاعی بدن است، درمان دارویی رینیت آلرژیک شامل انواع داروهای آنتی هیستامین است. آنتی هیستامین های قدیمی مثل پرومتازین، دیفن هیدرامین، کلرفنیرامین و غیره به دلیل ایجاد خواب آلودگی، یبوست و خشکی دهان در حال حاضر با نسل جدید این داروها مثل لوراتادین و ستی ریزین جایگزین شده اند که همزمان با جلوگیری از ایجاد حساسیت، ایجاد خواب آلودگی و سایر عوارض نمی کند.
در برخی موارد که آبریزش بینی شدید و آزار دهنده است، باید در کنار آنتی هیستامین ها از قطره فنیل آفرین یا قرص های حاوی مواد افدرین که خاصیت کم کردن ترشحات بینی را دارد، نیز استفاده کرد.

دکتر رضا کریمی
متخصص بیماری های داخلی
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *