خواص عصاره هسته انگور

خواص عصاره هسته انگور

عصاره هسته انگور از فشردن و تصفیه هسته انگور تازه تهیه می شود.

عصاره هسته انگور حاوی خواص آنتی اکسیدانی قوی است که برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید است.

عصاره هسته این میوه علاوه بر داشتن خواص آنتی اکسیدانی، دارای خواص آنتی هیستامین، ضد آلرژی و ضد التهاب است و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می شود.

این عصاره به خاطر داشتن خواص آنتی اکسیدانی چروک های پوست ناشی از افزایش سن، رژیم های نادرست غذایی و کشیدن سیگار را کاهش داده و تغذیه مفیدی برای پوست محسوب می شود.

ماده بیوفلاوونوئید موجود در هسته انگور با تقویت و حفظ غشاء سلولی، از بروز آسیب اکسیداتیو ناشی از وجود رادیکال های آزاد، پیشگیری می کند.

خواص آنتی اکسیدانی عصاره هسته انگور بسیار قوی تر از ویتامین های E و C موجود در آن عمل می کند. این آنتی اکسیدان ها، به هنگام افزایش فعالیت آنزیم های پوستی، به ترمیم نسوج ارتباطی کمک می کنند.

عصاره هسته انگور، پوست را در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می کند و از چروک شدن و ایجاد سرطان در آن جلوگیری می کند. این ماده موجب تقویت بافت پیوندی پوست و حفره های چربی شده و موجب جوانی پوست می شود. افرادی که از این عصاره استفاده کرده اند، گفته اند که موجب پر شدن پوست و کاهش اثر زخم های قدیمی و ترک های حاصل از لاغر شدن بعد از چاقی و گلوله های چربی خصوصا در ران ها شده است.

عصاره هسته انگور درمان سرطان نیست. تحقیقات بسیاری نشان داده که آنتی اکسیدان ها ضد سرطان اند و از بروز همه نوع سرطانی جلوگیری می کنند. تحقیقات نشان داده افرادی که ویتامین E و سلنیوم کمتری مصرف می کنند، یازده برابر بیشتر در معرض سرطان هستند. بیوفلاوونوئید موجود در هسته انگور خیلی مفیدتر از ویتامین E است و در عین حال از تخریب DNA سلولی هم جلوگیری می کند.

عصاره هسته انگور، با کمک به بازسازی رگ های خونی آسیب دیده، زخم ها و جراحت ها را درمان می کند و باکتری های مضر موجود در آنها را از بین می برد.

از دیگر خواص این عصاره می توان به پیشگیری از بروز بیماری های قلبی عروقی، واریس، آب آوردگی یا ورم و آرتروز اشاره کرد.
می دانید که ویتامین E ضد سکته است. اثر عصاره هسته انگور 50 برابر ویتامین E است. با مصرف عصاره هسته انگور کلسترول کاهش می یابد و فشار خون نیز کم می شود.

عصاره هسته انگور به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی نیز عمل می کند. این عصاره با کاهش تولید هیستامین و تقویت سیستم ایمنی بدن، واکنش های آلرژیک را تعدیل می کند.

عصاره این هسته برای تقویت چشم مفید است و برای درمان لکه زرد تخریب شده، آب مروارید و فشار چشم به کار می رود.
تحقیقات نشان می دهد استفاده 300 میلی گرم در روز از این عصاره به مدت 60 روز، فشار وارده بر چشم ناشی از کار طولانی مدت با کامپیوتر را از بین می برد.

برخی دیگر از خواص عصاره هسته انگور به شرح زیر هستند:

1. از ایجاد پلاک در عروق خونی پیشگیری می کند.
2. سطح هوشیاری را افزایش می دهد.
3. از پوسیدگی دندان پیشگیری می کند و باعث می شود لثه ها سفت و صورتی رنگ باقی بمانند. اخیرا ثابت شده است که مصرف کشمش از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند، زیرا دارای موادی است که تعداد میکروب های مولد پوسیدگی را کاهش می دهد.
4. گردش خون را بهبود می بخشد.
5. یبوست را درمان می کند.
6. فرایند پیری را کند می کند و پوست را شاداب نگه می دارد.
7. مصرف عصاره هسته انگور در بهبود آسم و آمفیزم مؤثر است.
8. عصاره هسته انگور عفونت های تنفسی، سرفه و خلط سینه را بهبود می بخشد.
9. عصاره هسته انگور در درمان آب مروارید و آب سیاه موثر است.

مقدار مصرف
عصاره هسته انگور عموما به فرم کپسول های 50 تا 100 میلی گرمی موجود است. مناسب ترین دوز (مقدار) آن برای افراد بالغ 150 تا 200 میلی گرم (50 میلی گرم به ازای هر 35 کیلو از وزن بدن) در روز می باشد.

این عصاره یک ساعت پس از مصرف به طور کامل جذب می شود و نیمی از مقدار اولیه آن تا 7 ساعت پس از مصرف همچنان در بدن عمل می کند.

احتیاط
در افراد حساس به فرآورده های انگور حالت تهوع، اختلالات معده و کهیر موقت در پوست، از عوارض جانبی احتمالی این عصاره است.
نظر به این که هیچ مدرک بالینی دال بر خاصیت درمانی قطعی از عصاره هسته انگور در دست نیست لازم به نظر می رسد که بیماران مبتلا به سرطان، دیابت، امراض قلبی عروقی و … تنها با مشورت با پزشک معالج خود اقدام به جایگزینی این عصاره با داروهای مصرفی خود کنند.
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *