حرکت دندان ها به سمت زیبایی

ارتودنسی

هر چند در نظر بسیاری از افراد، ارتودنسی روشی علمی برای مرتب شدن و زیبایی دندان هاست، اما این روش در واقع درمان ناهنجاری هایی است که دندان ها و فک ها نسبت به قاعده جمجمه دارند. درمان این ناهنجاری ها می تواند به صورت مجزا یا همزمان باشد که در مجموع ارتودنسی می کوشد دندان ها را به زیباترین حالت تغییر شکل دهد.

معمولا اولین پرسشی که برای متقاضیان ارتودنسی مطرح می شود، سن است و این که آیا در زمان مناسب به دندانپزشک مراجعه کرده اند یا خیر.

به گفته ارتودنتیست ها، انجام این عمل سن خاصی ندارد، اما اصلاح برخی ناهنجاری های فک بهتر است در سن خاصی نسبت به وضع رشد بیمار انجام شود، مثلا برای درمان ناهنجاری های فک نسبت به جمجمه بهتر است در سن رشد وارد عمل شد و ناهنجاری را رفع کرد تا در سال های بعد نیاز به جراحی به حداقل برسد.

بنابراین ارتودنسی در هر سنی امکان پذیر است به این شرط که وضعیت استخوانی و دندان ها و نسوج اطراف دندان های بیمار از سلامت لازم برخوردار باشد.
بر این اساس والدین در صورت مشاهده ناهنجاری در دندان و فک بهتر است تا دیر نشده، برای مشاوره به دندانپزشک متخصص مراجعه کنند که برخی 6 سالگی را بهترین سن می دانند.

ارتودنسی ناحیه پایینی صورت را به طور کامل تحت تاثیر قرار می دهد و نه تنها لبخند، بلکه فرم لب و ارتفاع بینی تا چانه را اصلاح می کند. با ارتودنسی می توان صورت خیلی گرد را کمی کشیده ساخت و بالعکس، یا لب برجسته را کمی به سمت داخل یا لب های نازک را کمی به سمت بیرون متمایل کرد.

در ارتودنسی هنگام شروع کار به خاطر حرکت دندان ها ممکن است بیمار احساس درد داشته باشد، اما پس از چند روز این درد برطرف می شود.
در مواردی که ارتودنسی به تنهایی نتواند به نتیجه دلخواه برسد، می توان از درمان های جراحی نیز برای زیبایی بیشتر فک و دندان استفاده کرد، اما در بسیاری موارد می توان قسمت تحتانی صورت بیمار را بدون جراحی تغییر داد.

رعایت دقیق تر بهداشت دندان ها
ارتودنسی، دندان ها را خراب نمی کند، البته اگر پزشک و بیمار کار خود را درست انجام دهند. مطمئنا گذاشتن براکت ها (ابزار ارتودنسی) و سیم ها در دهان، گیر غذایی را بیشتر می کند و اگر بیمار در رعایت بهداشت کوتاهی کند، دندان ها پوسیده می شود.
بنابراین رعایت بهداشت در ارتودنسی حرف اول را می زند. بیمار باید تمام دستورهای پزشک را به درستی اجرا کند و نحوه درست مسواک زدن و نخ کشیدن دندان ها را خوب انجام دهد.
دندانپزشک متخصص باید اصول ارتودنسی را رعایت کند، در غیر این صورت ممکن است ریشه دندان ها کوتاه شود. زمانی که جهت و فرم نیروهای وارده به دندان درست باشد و دندان به جای درست هدایت شود، نه تنها نسوج دندان خراب نمی شود، بلکه بیماری های نسوج دهان هم رفع می شود و دندان ها سالم می مانند.
معمولا کسانی که مشکلات فکی و دندانی دارند، مشکلات لثه ای هم خواهند داشت. درمان ارتودنسی برای رفع این مشکلات می تواند کمک کننده باشد، زیرا دندانی که کج شود، به لثه و نسوج اطراف خود صدمه می زند. اما زمانی که این دندان صاف می شود، نیروی وارده به فک و جویدن بهتر می شود. به این ترتیب نسوج اطراف دندان سالم تر می ماند.

ارتودنسی نامرئی
ارتودنسی مانند هر رشته دیگر پزشکی پیشرفت های زیادی داشته و چند نسل را پشت سر گذاشته است. یکی از روش های جدیدی که حدود یک دهه است به این درمان افزوده شده، ارتودنسی نامرئی است.
ارتودنسی نامرئی در واقع طلق های شیشه ای هستند که روی دندان ها جا می گیرند. این طلق های بی رنگ معمولا مشخص نیست و از این جهت از سوی بیماران مورد استقبال قرار می گیرند.

ارتودنسی نامرئی

این روش درمانی راحت است و در طول درمان، کمتر کسی متوجه می شود چیزی روی دندان های بیمار قرار گرفته، ولی این طلق ها محدودیت هایی دارد و تنها 15 تا 20 درصد افرادی که نیاز به ارتودنسی دارند، می توانند از این روش استفاده کنند.

در این روش بیمار باید هر 2 هفته یک بار این طلق ها را تعویض کند و ارتودنتیست باید طلق جدیدی را که با توجه به وضعیت دندان های بیمار ساخته شده، وارد دهان بیمار کند.

نوع دیگری از درمان ارتودنسی هم وجود دارد که در آن براکت ها و سیم ها از داخل روی دندان ها نصب می شود.
در این روش زبان اذیت نمی شود و نسوج اطراف دندان صدمه نمی بیند، اما این درمان زمانگیر و گران تر از درمان های معمولی است و باید بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت شود.

ارتودنسی داخل دندان

جام جم
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *