دانستنی هایی درباره جراحی بینی

دانستنی هایی درباره جراحی بینی

همه می دانیم از آنجا که بینی در مرکز صورت قرار دارد به نوعی تناسب و قرینگی آن را موجب می شود. شاید به همین دلیل هم باشد که زیبایی فرم بینی در صورت نقش مهمی دارد و گرایش به جراحی زیبایی این عضو روز به روز بیشتر می شود.

دکتر حمیدرضا مفرد، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی تمام مواردی را که در مورد جراحی بینی قبل و بعد از عمل باید بدانید، توضیح می دهد.

بینی در زیبایی شناسی چه نقشی دارد؟

از آنجا که بینی در وسط صورت قرار دارد و بارزترین واحد زیباشناختی صورت است در رابطه با سایر اجزای صورت به خصوص چانه، لب ها و ابروها بررسی می شود. ارتباط بینی و صورت شامل زاویه های بینی با لب فوقانی، بینی با پیشانی و بینی با صورت است.

در مورد زاویه بینی با صورت، اندازه مناسب این زاویه در مردان 36 درجه و در خانم ها 35 درجه است. توجه داشته باشید با افزایش ارتفاع بینی و افزایش زاویه بینی با صورت بینی بزرگتر و بدشکل تر است.

فرد از کجا بفهمد که به جراحی بینی نیاز دارد؟

دلایل مراجعه برای عمل بینی می تواند به علت مشکلات تنفسی یا نارضایتی از شکل و ظاهر بینی باشد. در کل برای داشتن تنفس خوب باید دریچه خارجی و داخل بینی دارای عملکرد مناسب باشند و تیغه بینی و شاخک های بینی باعث انسداد مسیر راه تنفسی نباشند. مخاط پوشاننده داخل بینی سالم و آلرژیک نباشد.

در عمل رینوپلاستی اصلاح انحراف تیغه بینی، بزرگی شاخک های بینی یا همان پولیپ و اصلاح نارسایی دریچه داخلی و خارجی بینی معمولا انجام می شود ولی این به آن معنا نیست که فرد بعد از عمل جراحی بینی، صددرصد دارای تنفس خوب و بدون مشکل خواهد بود. در بیشتر موارد در چند ماه اول بعد از عمل جراحی تنفس به علت تورم مخاط تنفسی تا حدی سخت تر هم می شود. معمولا بعد از عمل جراحی بینی به صورت برگشتی ترشح مخاط بینی زیادتر شده و در بعضی موارد ممکن است آبریزش بینی تا چند ماه ادامه یابد.

نارضایتی از ظاهر بینی از دلایل عمده مراجعه برای عمل رینوپلاستی است. اینکه چه کسی نیاز به عمل جراحی زیبایی بینی دارد به دو موضوع مربوط می شود. اول: تصویر ذهنی فرد از بدن خود. دوم: آیا عمل رینوپلاستی می تواند ظاهر بینی را بهتر کند یا نه؟ اگر می تواند، تغییر قابل ملاحظه ای است یا نه؟

پس برای کاندیدا کردن یک فرد برای عمل رینوپلاستی اول خود شخص است که از ظاهر بینی اش ناراضی است و دوم مشاوره و بررسی توسط جراح پلاستیک که مشخص می کند آیا عمل جراحی زیبایی بینی باعث بهتر شدن شکل فرد می شود یا نه؟ در کل هدف از عمل جراحی زیبایی بینی بالا بردن اعتماد به نفس و تصویر بهتر ذهنی برای شخص است.

جراح بینی را چطور باید انتخاب کرد؟

هرچند بینی در مرکز صورت است و کانون توجه ولی در زیباشناختی صورت و هماهنگی سایر اجزای صورت به خصوص چانه، گونه ها و طبیعی بودن وضعیت فک ها بسیار مهم است. در خیلی از موارد به خصوص در اشخاصی که چانه کوچک و عقب دارند رینوپلاستی بدون جراحی ژینوپلاستی یا جلو آوردن چانه نتیجه دلخواه را نمی دهد. همین موضوع اهمیت انتخاب جراح بینی را نشان می دهد. فوق تخصص جراحی پلاستیک با تسلط بر زیباشناختی صورت و همچنین تسلط بر سایر عمل های جراحی زیبایی صورت مناسب ترین فرد برای انجام عمل رینوپلاستی است. در کل برای انتخاب جراحی زیبایی بینی بهتر است جراح یا دارای فوق تخصص جراحی پلاستیک باشد که اسامی آنان در سایت انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران درج شده است یا جراح گوش و حلق و بینی که در این زمینه تجربه و مهارت دارد.

تکنولوژی های جدید جراحی بینی چیست؟

در حال حاضر واژه رینوپلاستی پیشرفته در کنگره ها یا مجامع علمی زیاد شنیده می شود. منظور از رینوپلاستی پیشرفته این است که برش وجود ندارد یا از لیزر برای عمل جراحی بینی استفاده می شود. منظور از واژه رینوپلاستی پیشرفته بازسازی و تقویت دریچه های داخلی، خارجی و دوختن دقیق تمام اجزای بینی در جای دقیق خود است که اتفاقا نیاز به جراحی بینی به روش باز دارد که جلوی بینی برش کوچکی داده می شود.

لیزر در جراحی زیبایی بینی نقشی ندارد و صرفا برای مقاصد تبلیغاتی و عوام فریبی استفاده می شود. دو روش برای انجام عمل زیبایی بینی وجود دارد؛ در روش بسته که برش داخل بینی داده می شود که با توجه به عدم دید کافی موقع عمل دقت کمتری نسبت به روش دوم که روش باز است دارد و در مورد اشخاصی که نوک بینی بدشکل است یا دچار کجی شدید بینی است ترجیحا روش باز توصیه می شود که موقع عمل دید بهتر و دقت بیشتری را به وجود می آورد. هرچند مهارت و تجربه جراح پلاستیک است که روش و نتیجه عمل را تعیین می کند.

آیا امکان جراحی های دیگری همزمان با جراحی بینی وجود دارد؟

در شرایط خاصی جراحی های دیگر هم می توان با عمل جراحی بینی انجام داد که شایع ترین آنها تزریق چربی گونه هاست. در برخی موارد عمل جراحی چانه و بینی همزمان انجام می شود ولی با توجه به اینکه در این مورد هم دهان و هم بینی که تنها دو راه تنفسی هستند درگیر می شوند، توصیه این است که انجام عمل جراحی زیبایی بینی به تنهایی صورت گیرد. زیرا طولانی شدن عمل جراحی و بیهوشی باعث خستگی بیمار و جراح شده و دقت عمل را کاهش می دهد.

چرا در برخی از جراحی ها بعد از عمل، بینی کج می شود؟

در 80 درصد افراد تیغه بینی کج است و انحراف مختصری دارد، حتی در شخصی که بینی اش به ظاهر کج نیست. در صورت اصلاح نشدن انحراف و کجی تیغه بینی بعد از عمل جراحی بینی کجی خود را بیشتر نشان می دهد. در بعضی موارد که فرد از قبل دچار بینی کج است به خصوص افرادی که سابقه شکستگی بینی دارند یا افرادی که دارای صورت غیرقرینه هستند اصلاح کامل کجی بینی امکان پذیر نیست.

به خاطر داشته باشید در هر عمل زیبایی در 10 درصد موارد ممکن است نیاز به عمل مجدد یا رتوش باشد. در مورد عمل جراحی زیبایی بینی علل نیاز به عمل مجدد شامل باقی ماندن یا کج شدن بینی، بدشکلی، جای بخیه ها، مشکلات تنفسی یا نارضایتی از ظاهر بینی است که قابل اصلاح باشد. از دیگر عوارض احتمالی عمل جراحی زیبایی بینی خونریزی بعد از عمل، اشکال در تکلم و سوراخ شدن تیغه بینی است. در این موارد بهتر است بیمار به پزشک خود اعتماد کرده و با صبر و تحمل مشکل را حل کند.

فاصله بین دو عمل زیبایی چقدر باید باشد؟

فاصله بین دو عمل جراحی زیبایی بینی و ترمیم اشکالات آن بهتر است حداقل یک سال باشد زیرا خیلی از مشکلات در طول این مدت رفع خواهد شد. با گذشت زمان التهاب و چسبندگی کاهش می یابد و عمل جراحی آسان تر می شود. همچنین خونرسانی پوست بینی یکی از موارد مهم است که عمل های جراحی متعدد با فاصله کم می تواند باعث صدمات جبران ناپذیر به پوست بینی شود.

غیر قرینه بودن سوراخ بینی را چطور می توان اصلاح کرد؟

غیرقرینگی سوراخ های بینی مشکل عمده در جراحی زیبایی بینی است. در بعضی موارد که این غیرقرینگی ناشی از انحراف تیغه بینی است این مشکل قابل حل است ولی در خیلی از موارد نه تنها غیرقرینگی در اندازه و شکل سوراخ های بینی وجود دارد بلکه سایر اجزای صورت یا محل چسبیدن پره بینی به صورت هم غیرقرینه است که در این موارد برطرف کردن کامل غیرقرینگی امکان پذیر نیست.

در کل جراح بهتر است قبل از عمل مشکل را تشخیص و با بیمار در میان بگذارد. هرچند غیرقرینگی سوراخ های بینی معمولا از نمای زیر بینی دیده می شود که فقط جراح و بیمار از آن خبر دارند.
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *