درباره آبرسانی به پوست

درباره آبرسانی به پوست

از آنجا که پوست بیرونی ترین اندام بدن و با قسمت های مختلفی در تماس است، توجه به سلامت آن از اولویت هاست. امروزه بیشتر خانم ها به جوانی، شادابی و زیبایی پوستشان بیشتر از گذشته اهمیت می دهند.

یکی از روش های شاداب کردن پوست، آبرسانی است که این کار بیشتر در آرایشگاه ها انجام می شود. اغلب آرایشگران معتقدند آبرسانی به پوست برای هر پوستی و هر سنی بدون ضرر است و با توجه به نوع هر پوست، می شود روش های مختلفی برای این کار انتخاب کرد. آنها می گویند آبرسانی به ترمیم، جرم گیری، پاکسازی، لایه برداری و… کمک می کند.

بعضی از آرایشگران انجام این اقدام را هفته ای 4 بار، برخی هفته ای یک بار و برخی هم سالی یک بار پیشنهاد می کنند. حتی عده ای پیشنهاد می کنند هر کس خودش مواد آبرسان را از داروخانه تهیه و در منزل استفاده کند.

• آبرسانی به پوست یعنی چه و به چه منظور انجام می شود؟
با آبرسانی یا هیدرودرمی، از راه بیرونی رطوبت پوست افزایش می یابد. با این روش به دلیل رطوبت رسانی به سلول های لایه شاخی و تورژسانس آنها و تورم سلول ها، پوست شاداب تر می شود و فرد احساس خوبی در مورد کیفیت پوست خود پیدا می کند. اما چون اثر آبرسانی موقت است، بهتر است فقط قبل از مهمانی یا مراسم خاص انجام شود.

• بهترین سن برای آبرسانی چیست؟
از 30 سال به بالا. زیرا با افزایش سن، چین و چروک پوست (به خصوص در پوست های خشک) بیشتر می شود. امروزه با به کار بردن روش هایی می توان با تزریق مواد جاذب آب، پوست را هیدراته کرد. شایع ترین روش، مزوتراپی است که در آن هیالورونیک اسید که یک گلیکوپروتئین جاذب آب است به پوست داده می شود تا کمبود آن را جبران کنیم. هیالورونیک اسید در پوست همه افراد وجود دارد اما با افزایش سن مقدارش کم می شود و از علل خشک تر شدن پوست، کم شدن آن است.

• آیا کسی که تغذیه سالمی داشته باشد، یعنی روزی 8 لیوان آب، میوه و سبزی کافی که باعث شادابی پوست می شوند، مصرف کند و پوست خوبی هم داشته باشد، باز هم به آبرسانی نیاز دارد؟
نه، آبرسانی یک کار فانتزی است، نه یک روش درمانی. این کار بیشتر برای زیبا و شاداب کردن پوست انجام می شود، بنابراین کسی که پوست خوبی دارد، به آن نیازی نخواهد داشت.

• کسانی که پوست خشک یا چرب دارند چطور؟
چون بعد از هیدرودرمی باید از کرم های مرطوب کننده و چرب کننده استفاده کرد، کسانی که پوست چرب و جوش دار دارند، نباید این کار را انجام دهند. چون جوش ها بیشتر می شود، اما کسانی که پوست خشک و معمولی دارند، می توانند از این روش استفاده کنند. البته آبرسانی بیشتر برای پوست های خشک پیشنهاد می شود. بعد از آن هم لازم است از کرم مرطوب کننده قوی استفاده کرد تا رطوبت پوست حفظ شود.

• برخی آرایشگران پیشنهاد می کنند دستگاه هیدرودرمی یا وسایل آبرسانی را از داروخانه تهیه و در منزل، خودمان این کار را انجام دهیم. آیا اینکار صحیح است؟
بهترین کار این است که برای رطوبت رساندن به لایه بیرونی پوست در منزل، از دستگاه بخور یا اسید میوه ضعیف که لایه های شاخی را برمی دارد و در واقع نوعی هیدرودرمی انجام می دهد، استفاده کرد. در این روش، بخار آب جذب پوست می شود. اما حتما باید بعد از آن از کرم های مرطوب کننده استفاده کرد تا رطوبت پوست را نگه دارد.

• آبرسانی به پوست چه فواید و چه عوارضی دارد؟
این کار باعث شادابی و زیبایی پوست می شود ضمن اینکه چین و چروک سطحی پوست هم کمتر به نظر می رسد. عارضه ای هم ندارد.
خانم ها برای اینکه پوستی شاداب داشته باشند، اول باید در مورد عواملی که پوست را خراب می کنند، بدانند:

نور آفتاب: نور آفتاب برای همه مضر است. اشعه فرابنفش باعث ایجاد لک، سرطان پوست و… می شود. کسانی که پوست سفید، چشم و موی روشن دارند، بیشتر در معرض آسیب هستند. بنابراین اولین کار، استفاده از ضدآفتاب و پرهیز از نور آفتاب است. استفاده از کلاه با 7.5 سانتی متر لبه و عینک آفتابی هم می تواند کمک کننده باشد. باید 20 دقیقه قبل از خروج از منزل، کرم ضدآفتاب زد و هر 2 یا 3 ساعت آن را تمدید کرد.

تغذیه: نوشیدن آب به میزان کافی، مصرف میوه و سبزی های تازه و میوه های حاوی ویتامین های C، B و E، از پیری پوست جلوگیری و رادیکال های آزاد را که عامل اصلی پیری سلولی هستند، خنثی می کند. میوه های سرخ مثل شاتوت، آلبالو و توت و گوجه آنتی اکسیدان طبیعی برای جوانی پوست دارند و توصیه می شود به جای مولتی ویتامین های صنعتی، از میوه های تازه استفاده کرد.

استراحت و خواب کافی: کسی که خواب خوبی ندارد، پوستش زودتر آسیب می بیند.

استرس: استرس باعث تقویت رادیکال های آزاد و پیری سلولی و پوست می شود، بنابراین سعی کنید زندگی آرامی داشته باشید تا روح و در نتیجه پوستتان آرام باشد و دیرتر دچار پیری شود.

خشکی پوست: پوست کسانی که پوست خشک دارند یا در محیط خشک زندگی می کنند، زودتر از کسانی که پوست چرب دارند، پیر می شود. بنابراین باید از مرطوب کننده های مناسب استفاده کنند.

کرم های لایه بردار: استفاده از این کرم ها مثل اسیدهای میوه (آلفاهیدروکسی اسیدها) در شادابی پوست موثر است.

مصرف سیگار و دخانیات: سیگار عامل بسیار مهمی در تخریب الیاف کلاژن و الاستین است. پوست کسی که به هر دلیلی سیگار می کشد، 10 سال زودتر پیر می شود. ضمن اینکه به تدریج تیره و کدر خواهد شد و خطوط دور چشم و دور دهان هم بیشتر می شود.

• بعضی از آرایشگاه ها کار آبرسانی به پوست را انجام می دهند. آیا این امر فصل مشترکی بین کار پزشکان و آنهاست؟
انجام برخی اقدام ها مانند پیلینگ با اسید میوه ضعیف یا هیدرودرمی به وسیله افرادی که آموزش دیده اند در آرایشگاه ها مشکلی ایجاد نمی کند اما متاسفانه این اقدام ها را افرادی انجام می دهند که تبحری در آن ندارند. مثلا عده ای پیلینگ را با اسید قوی میوه انجام می دهند که باعث سوختگی پوست، ایجاد لک سفید و عوارض دیگر خواهد شد. مواردی وجود داشته اند که دچار این عوارض شده و مجبور شده اند از لیزر درمانی برای بهبود نسبی استفاده کنند.

• در برخی آرایشگاه ها کسانی به این امور می پردازند که مدارک این کار را اغلب از خارج از کشور گرفته اند. آیا آنها قابل اعتمادند؟
نمی شود به این مدارک اعتماد کرد. برخی از این افراد حتی به آن کشور هم نرفته اند و در عرض یک هفته می توانند این مدرک را بگیرند و اتفاقا مدرک باعث می شود جسورتر بشوند و کارهایی که اطلاعات چندانی هم در موردشان ندارند، انجام بدهند. بنابراین حتما باید برای این اقدام ها به پزشک متخصص پوست مراجعه کرد. اگر کسی مشکل خاصی مثل لک یا خال جدید پیدا کرد، حتما باید با متخصص پوست مشورت کند.

گاهی از بیماری های پوستی با غفلت گذر یا به افراد ناآگاه مراجعه می شود. غافل از اینکه بعضی بیماری ها اول به صورت خال خود را نشان می دهند و اقدام های درمانی نسنجیده ای مانند سوزاندن آن خال به وسیله افراد ناآگاه، ممکن است باعث مرگ بیمار هم بشود.

سلامت – دکتر بهروز باریک بین متخصص پوست
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *