روش مصرف داروها

روش مصرف داروها

بسیاری از ما هنوز نمی دانیم هر دارویی را باید چه طور مصرف کنیم تا بهتر عمل کند. بیماران مقصر نیستند چون هیچ کس درباره نحوه مصرف یک دارو توضیح مشخصی نمی دهد. معمولا پزشک موظف است باید و نباید مصرف یک دارو را به بیمار یاد بدهد اما این اتفاق به ندرت می افتد.

هر دارویی را نصف نکنید

بعضی از قرص ها روکشی پلیمری دارند تا از آزاد شدن آن تا زمانی که وارد خون می شوند جلوگیری کند. بنابراین دارویی را که پزشک برای نصف کردن آن هیچ تجویزی نکرده خودسرانه نصف نکنید. چون این کار می تواند باعث ایجاد یکی از عوارض شدید دارویی شود. وقتی دارویی را که باید در خون آزاد شود نصف می کنید این دارو با اسید معده ترکیب می شود و اثر آن از بین می رود و باعث می شود بدن آن را پس بزند. برای مثال انواع آنتی بیوتیک ها به ویژه آزیترومایسین اینگونه است.

دارو را نجوید

دارویی که باید در آب حل شود را نباید بمکید یا ببلعید. به نحوه مصرف دارو باید توجه کنید. داروهای جویدنی معمولا در معده اثرات منفی ایجاد می کنند و باعث ناراحتی معده می شوند. هیچ روشی جز روش مصرف توصیه شده برای داروها اعمال نکنید.

به اندازه بخورید

وقتی دکتر می گوید یک قاشق غذاخوری از یک دارو را مصرف کنید دقیقا مطابق دستور پیش بروید. برای مصرف دارو از قاشق خود دارو استفاده کنید. چون اندازه قاشق ها معمولا متفاوت است و شما هر بار دارو را به میزان نامناسب دریافت می کنید. بعضی افراد دارو را از داخل شیشه سر می کشند این بدترین نحوه مصرف دارو است.

بعد از غذا یا قبل از غذا؟

بیشترین ناراحتی ناشی از مصرف دارو به خاطر ایجاد ناراحتی در معده است. دارویی که گفته شده قبل از غذا بخورید را به همان ترتیب مصرف کنید تا مشکلات گوارشی برایتان ایجاد نشود. بعضی داروها با معده خالی بهتر و سریع تر جذب می شوند و شما نباید آنها را با غذا بخورید و اثر آن را از بین ببرید.

دارو بدون قهوه، چایی و نوشابه

برای خوردن دارو همیشه آن را با یک لیوان آب بخورید. کلیسم موجود در شیر و محتویات نوشابه یا قهوه و نوشابه و قند آب میوه ها اثر دارو را تخریب می کنند و یا واکنش های غیرعادی ایجاد می کنند.
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *