روش های خانگی برای درمان تب

روش های خانگی برای درمان تب

تب واکنش طبیعی بدن در برابر حمله ارگانیسم های مهاجم و بیگانه و عوامل عفونت زا است که به ویژه در کودکان می تواند خطرناک باشد و در موارد شدید حتما باید تحت درمان دارویی قرار گیرد.

در موارد تب بالا مراجعه به پزشک و درمان دارویی ضروری است اما اگر تب خفیف باشد می توان با روش های طبیعی و بدون نیاز به دارو آن را پایین آورد. چند راهکار خانگی و طبیعی برای پایین آوردن تب به شرح زیر است:

1. حمام آب ولرم

حمام کردن کودک تب دار با آب دمای معمولی و خنک به سیستم ایمنی بدن کودک شوک وارد می کند اما حمام با آب ولرم می تواند تب را پایین بیاورد و کودک را تسکین دهد چون بین دمای بیرون و دمای بدن کودک تعادل برقرار می کند در نتیجه به کاهش تب و علائم آن کمک می کند.

2. استفاده از سرکه سیب

در این روش می توانید دستمال تمیزی را در سرکه سیب خیس کنید و آن را روی پیشانی یا معده کودک بگذارید. همچنین اگر به آب داخل وان که برای حمام کردن کودک خود آماده کرده اید مقداری سرکه سیب بیافزایید و کودک را در این محلول بشویید، به پایین آمدن تب او کمک می کند. به علاوه اگر معده کودکتان می تواند این مایع خوراکی را تحمل کند مقدار اندکی از آن را به اندازه قاشق چایخوری به او بخورانید تا به پایین آوردن تب او کمک کند.

3. جوراب های آغشته به آب لیموترش

در این روش نیز توصیه می شود که جوراب های کودک خود را در محلول آب لیموترش تازه و آب ولرم خیس کنید و به او بپوشانید. این کار تب را کاهش می دهد و کودک را آرام می کند. همچنین این کار را می توانید با یک دستمال تمیز نیز انجام دهید و آن را روی پاهای کودک بگذارید تا تب او پایین بیاید.

4. پارچه آغشته به سفیده تخم مرغ

حوله یا پارچه تمیزی را به سفیده تخم مرغ و ترجیحا سفیده تخم مرغ ارگانیک آغشته کرده و آن را روی پاهای کودک خود قرار دهید تا سفیده کاملا خشک شود. برای کودکان، دو تا سه سفیده تخم مرغ کافی است اما برای فرد بزرگسال می توانید تا پنج عدد سفیده نیز استفاده کنید. سفیده های تخم مرغ حرارت اضافی بدن را از پاها خارج می کنند و دمای بدن را پایین می آورند. اگر فرد مبتلا به تب به تخم مرغ آلرژی دارد می توانید از ورقه های سیب زمینی استفاده کرده و آنها را روی پاهای بیمار بگذارید تا به افت دمای بدن کمک کند.

5. خمیر سیر

سیر واقعا دارویی شفابخش است و خاصیت ضدقارچی، ضدویروسی و آنتی باکتریال دارد و می تواند به کاهش تب کمک کند. سیر را بکوبید و آن را با روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید تا به خمیری نرم تبدیل شود. سپس این خمیر را روی پاهای کودک بگذارید. توجه کنید که روی برخی از قسمت های پاها باید برای خروج حرارت از بدن باز بماند.
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *