روش های پیشگیری از دعواهای زن و شوهری

روش های پیشگیری از دعواهای زن و شوهری

بحث و مشاجره زمانی پیش می آید که دو نفر نسبت به یک مساله واحد دو عقیده متفاوت داشته باشند و این مساله برای زوج ها مخصوصا زوج های جوانی که تازه زندگی مشترک خود را شروع کرده اند، شناخت کافی از یکدیگر ندارند و ساعت های زیادی در کنار یکدیگر حضور دارند، بیشتر است.

اجتناب از بروز اختلافات و ایجاد بحث و مشاجره به هیچ وجه امکان پذیر نخواهد بود زیرا دو فرد با دو سلیقه و دیدگاه متفاوت نسبت به یک موضوع به طور یکسان فکر نمی کنند و دو فرد کاملا یکسان و مشابهی یافت نمی شوند که در همه مسائل دیدگاه یکسان داشته باشند و هر چقدر که دو نفر از لحاظ ادراک، گرایش ها و روش و رفتار با یکدیگر تشابه داشته باشند باز هم در برخی زمینه ها با یکدیگر اختلاف نظر و اختلاف سلیقه پیدا می کنند.

در این گونه موارد مشاجرات لفظی و درگیری های فیزیکی نه تنها راهگشا نخواهد بود بلکه به وخیم شدن شرایط، خدشه دار شدن روابط و گاه به اتفاقات ناخوشایندی ختم خواهد شد که عوارض جبران ناپذیر آن به هیچ وجه قابل بازگشت نخواهد بود.
در این گونه موارد حفظ آرامش و خونسردی، تفکر نسبت به مساله و اجتناب از توهین و تحقیر طرف مقابل و نظراتش از راهکارهای مناسب برای مدیریت مشاجرات خواهد بود. مهارت مدیریت مشاجرات از جمله مهارت های بسیار مهم و کلیدی در روابط روزمره به شمار می رود که اگر افراد از کودکی آموزش ببینند در بزرگسالی با مشکلات کمتری روبه رو خواهند شد.
مدیریت مشاجرات چند نکته کلیدی دارد و توصیه می شود هنگام بروز اختلافات آنها را به کار ببندید.

پیش از بروز واکنش هیجانی لحظه ای درنگ کرده و به گردآوری و تجزیه و تحلیل افکار خود بپردازید. اگر احساس عصبانیت به شما دست داده برای چند دقیقه از آن محیط خارج شده کمی قدم بزنید و یا بدوید و افکار خود را بررسی و پردازش کرده و سپس شروع به گفت و گو کنید.
پیش از شروع به گفت و گو و گفتن نقطه نظرات از طرف مقابل خود بخواهید به احساسات شما توجه کند و این نکته را یادآور شوید که حرف های او احساسات شما را می سازد. متقابلا شما نیز به او اجازه دهید تا احساساتش را بیان کند.
توجه به زبان بدن هنگام گفت و گو از دیگر نکات قابل اهمیت است. چرخش چشم ها، تغییر شکل و تغییر حالت صورت به نحوی که باعث ایجاد توهین و تحقیر شود، تکان های تمسخرآمیز سر و صحبت با صدای بلند و تحقیرآمیز از جمله الفبای زبان بدن به شمار می روند و دو طرف ضمن گفت و گو باید از انجام آن بپرهیزند.

تمرکز بر موضوع مورد بحث، خوب گوش سپردن به صحبت های طرف مقابل و درک دیدگاه های یکدیگر، همچنین اجتناب از داشتن حالت تدافعی و پیش کشیدن اتفاقات گذشته از دیگر نکات مهم هنگام گفت و گو به شمار می رود.
هنگام گفت و گو نباید به برد و باخت فکر کرد. مساله مهمی که باید بدان توجه کرد تمرکز بر موضوع مورد بحث و دانستن احساسات و نقطه نظرات همسر و یا عضو خانواده است که چرا دیدگاهی متفاوت دارد. بیش از حد مهم نشان دادن رویدادها باعث می شود از مسیر صحیح و اداره درست گفت و گو باز بمانید و نظم و ترتیب و وضوح تفکرات را از دست بدهید.

هنگامی که بیرون از خانه با همکار خود و یا فرد دیگری به مشکل برمی خورید آن را به خانه انتقال ندهید. عصبانیت شما در پی حوادث مختلف فقط به عهده شخص شماست نه افراد دیگر. این شما هستید که باید احساسات خود را مدیریت و خشم خود را کنترل کنید.
روزانه تعداد بیشماری از این دست موارد و اختلافات پیش می آید و اگر نتوانید آنها را کنترل کنید به زودی انواع مختلفی از بیماری ها گریبانگیرتان خواهند شد. علاوه بر این روابط خانوادگی تان دچار چالش شده و به سرعت تمام دوستان و آشنایانتان را از دست خواهید داد.
نوشتن افکار، عقاید، اندیشه ها و روش ها و رفتارها، پیش از رو به رو شدن با فردی که از او ناراحت هستید، همچنین اینکه چرا و چگونه به این مرحله رسیدید، دلیل اختلاف نظرها و یافتن پاسخ مناسب و نحوه رفتار و واکنش به ایجاد آرامش ذهن کمک کرده و احساس ناامیدی و ناامنی را از شما دور خواهد کرد.

ایران
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *