مایع های ظرفشویی، سبزیجات را ضدعفونی نمی کنند!

مایع های ظرفشویی، سبزیجات را ضدعفونی نمی کنند

مایع های ظرفشویی، قابلیت انگل زدایی و ضدعفونی کردن سبزیجات را ندارند.

شستشوی سبزیجات مرحله بسیار مهمی برای مصرف آن محسوب می شود و این اقدام باید با آب سرد انجام شود. استفاده از آب با دمای بالا برای شستن سبزیجات سبب از بین رفتن مواد مغذی داخل سلول های گیاهی می شود.

وقتی صحبت از مایع ظرفشویی برای ضدعفونی کردن سبزیجات می شود باید دقت داشت که بنا بر تحقیقات انجام پذیرفته، این مایع قابلیت انگل زدایی سبزیجات را نداشته و به کیفیت، طعم و ظاهر آن نیز آسیب وارد می کند.

بهترین راهکار برای ضدعفونی و میکروب کشی سبزیجات استفاده از محلول پِرکلرین و قراردادن 10 دقیقه ای سبزیجات در محلول آب و پِرکلرین است.

همچنین سرخ کردن سبزیجات نباید در حرارت بالا انجام شود. متاسفانه استفاده از حرارت بالا در پخت سبزیجات، ویتامین های آن به ویژه ویتامین C و اسیدفولیک را از بین برده و بیماری های مختلفی در انسان را سبب می شود. بنابراین اگر قرار بر این باشد که سبزیجات با حرارت پخته شوند بهتر است آنها را به مدت 5 تا 10 ثانیه داخل آبجوش کرده و سریع خارج کرد.

به علاوه بهترین ظروف طبخ غذا ظروف شیشه ای هستند. این ظروف مواد مغزی سبزیجات را درون خود حفظ می کنند. بدترین ظروف برای پخت سبزیجات نیز آلومنیوم و تفلون است که سرطان زا هستند.

سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان هستند که با خُرد کردن آنها چه به صورت دستی و چه ماشینی، ویتامین C آن از بین می رود. بنابراین باید تا حد ممکن از این کار پرهیز کرده و اگر مجبور به این عمل شدیم باید بلافاصله بعد از خوردن آن را مصرف کرد.

در مجموع خشک کردن و سرخ کردن سبزیجات به کیفیت سبزی آسیب وارد می کند. استفاده از سالاد و سبزی همراه با غذا از فرهنگ های خوب ایرانی هاست.

با توجه به اینکه بدن انسان روزانه به 12 تا 15 گرم فیبر نیاز دارد که به وفور در سبزیجات یافت می شود، البته باید از مصرف بیش از اندازه آن مواد به ویژه سبزیجات خام پرهیز شود؛ چرا که استفاده بیش از حد باعث شل شدن بدن، تغییر مزاج و حتی سبب ابتلای فرد به اسهال می شود.

متاسفانه عادت بد غذایی که هم اکنون وجود دارد این است که همراه با سالاد از سُس مایونز و سُس فرانسوی استفاده فراوان می شود، این درحالیست که این مواد سرشار از چربی بوده و سبب دریافت بیش از حد انرژی و چاقی و افزایش وزن می شود.

از طرف دیگر در تهیه سُس مایونز از مواد شیمیایی و افزودنی استفاده می شود که بسیار سرطان زا بوده و از لحاظ تغذیه ای نیز قابل قبول نیست، پس بهتر است به جای آن از ماست کم چرب و یا از چند قطره آبلیموی تازه استفاده شود.
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *