تنهایی‌ خانه تکانی نکنید

تنهایی‌ خانه تکانی نکنید

این روزها همه به فکر خانه تکانی و تمیز کردن قسمت های مختلف خانه هستند. همه می خواهند محیط زندگیشان تمیز و به دور از هر گونه گرد و غبار و آلودگی باشد، اما متاسفانه برخی از افراد، چنان درگیر تمیز کردن و نظافت می شوند که سلامتی خود را فراموش می کنند و به همین دلیل برای این افراد روزهای سال نو، با کمر درد، گردن درد، پا درد و… شروع می شود.

ابتدا بهتر است به خاطر داشته باشید که خانه تکانی نباید سریع و تنها در چند روز انجام و تمام شود. بنابراین به خودتان فرصت کافی بدهید و به تدریج خانه را تمیز کنید. انجام حجم زیادی از کارهای خانه، بخصوص کارهای سنگین، سبب آسیب دیدن شما و تهدید سلامتی تان می شود.

دکتر غلامعلی عکاشه، رئیس انجمن ارتوپدی ایران می گوید: «به تنهایی خانه تکانی نکنید، خانه تکانی بدون کمک دیگران موجب می شود که فرد اجسام سنگین را به تنهایی بلند کرده یا از روی اجسام بلند و ناپایدار مانند چهارپایه های لق و نامناسب، سقوط کند.»

بنابراین باز هم بحث همکاری و همراهی اعضای خانواده مطرح می شود و تاکید بر این که همه باید با هم و با کمک هم اقدام به نظافت خانه کنند.

وی با اشاره به خطراتی که ممکن است در اثر تنها کار کردن برای فرد ایجاد شود، می افزاید: «برخی افراد هنگام خانه تکانی دچار شکستگی پا می شوند و هنگامی که قصد دارند به دیگران در مورد وضعیت خود اطلاع دهند، ممکن است بار دیگر زمین بخورند و دستشان نیز دچار شکستگی شود، بنابراین لازم است افراد هنگام خانه تکانی تنها نباشند.»

آسیب های شایع در خانه تکانی
هنگام خانه تکانی و تمیز کردن در و دیوار و سقف، اغلب افراد بدون توجه به مسائل ایمنی از چهارپایه ها و نردبان هایی که در دسترس دارند، استفاده می کنند. همین امر و غفلت از این که این وسایل مناسب خانه تکانی نبوده و تحمل وزن آنها را ندارند، باعث می شود مصدومیت های مختلفی بر اثر سقوط از بلندی برای کسی که مشغول کار است پیش آید.

دکتر عکاشه با اشاره به این که بیشترین صدمات در روزهای خانه تکانی مربوط به افتادن از چهار پایه و نردبان است، می گوید: «بیشترین آسیب جدی ناشی از خانه تکانی مربوط به بی توجهی به اختلاف سطوح و بالا رفتن از میزها و چهارپایه های لق است. بنابراین باید از استفاده از اینگونه میزها و چهارپایه ها خودداری و هنگام خانه تکانی به اختلاف سطوح توجه کرد.»

پس یکی از نکات ضروری بویژه برای روزهای آخر خانه تکانی تدارک وسایل مناسب و ایمن مورد نیاز برای کارهای مختلف و نظافت است.

علاوه بر این بارها در رسانه ها شنیده یا خوانده ایم که به دلیل عدم رعایت شیوه های مناسب بلند کردن و جابه جایی اجسام سنگین، افراد مختلف بویژه خانم ها دچار گرفتگی هایی در ناحیه کمر و عضلات مختلف می شوند.

رئیس انجمن ارتوپدی ایران با ذکر این نکته که بلند کردن اجسام سنگین یا افتادن این گونه اجسام روی سر، دومین آسیب شایع ناشی از خانه تکانی به شمار می آید، می گوید: «زمانی که فرد برای بلند کردن اجسام سنگین از زمین خم می شود تا 40 برابر به زانوها، مچ پاها، کمر و گردن او فشار وارد می شود؛ بنابراین به افراد توصیه می شود برای بلند کردن اجسام سنگین بنشینند و سپس آنها را بلند کنند تا کمر و ستون فقرات آنان حداقل فشار را تحمل کند.»

وی همچنین با تاکید بر مراقبت از اندام های مختلف بدن توصیه می کند: «هنگام خانه تکانی از دست و پا به عنوان اهرم استفاده نشود. در حالی که برخی از افراد چون نمی توانند جسمی را براحتی حمل کنند، از دست یا پای خود برای هل دادن آن استفاده می کنند. غافل از این که این کار و بلند کردن اجسام با یک دست باعث وارد شدن فشار به شانه، آرنج، زانو و مچ دست و پا می شود.»

با توجه به هشدارهای متخصصان در مورد صدمات وارده به قسمت های مختلف بدن به خاطر داشته باشید که عدم توجه به نکات ایمنی و بی دقتی هنگام فعالیت های مختلف بویژه کارهایی نظیر خانه تکانی می تواند سلامت افراد را به خطر انداخته و مشکلات جدی و گاه غیر قابل جبران به بار آورد.

جام جم
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *