نحوه صحیح شستن موها

نحوه صحیح شستن موها

به نظر می رسد بهترین روش برای شستن موها بسیار ساده است؛ ابتدا موها را خیس می کنیم، شامپو می زنیم، با آب شستشو می دهیم، به آنها نرم کننده می زنیم، دوباره با آب می شوییم، با حوله و یا با سشوار خشک می کنیم، آنها را شانه کرده و حالت می دهیم، درست است؟ خیر درست نیست!

شستن موها چند فوت کوزه گری دارد:

شانه کردن موها
ابتدا قبل از حمام کردن و خیس شدن موها، آنها را با دقت شانه کنید، زیرا موهای خیس بسیار حساس و آسیب پذیرند. شانه کردن موها در حالت خشک امکان آسیب رسیدن به آنها را بسیار کاهش می دهد، زیرا در این حالت موهای گره خورده بسیار راحت تر از هم باز می شوند، در حالی که شانه زدن موها در حالت خیس آسیب فراوانی به آنها وارد می کند. گرمای زیاد نیز برای موها مضر است، با وجود اینکه آب داغ همانند سشوار یا نور مستقیم خورشید به موها آسیب نمی زند، اما ضررهای خاص خود را دارد. برای پیشگیری از هرگونه آسیب جدی موهایتان را با آب گرم و تا حدی ولرم بشویید. هیچ چیز لذت بخش تر و خوشایندتر از دوش گرفتن با آب داغ نیست، اما به شرطی که موهایتان به طور مستقیم با آن تماس نداشته باشند.

شامپو کردن موها
قبل از شامپو کردن نوع موهایتان را کاملا بشناسید. به طور مثال اگر پوست سرتان چرب ولی خود موهایتان خشک است، از شامپو کردن مستقیم موها خودداری کنید و به جای آن ابتدا کف فراوان درست کنید و شامپو را تنها به بخش چرب پوست بزنید و سپس با آب شستشو دهید. هنگام شستشو با آب، شامپو در طول موها و به سمت پایین حرکت می کند و همین میزان برای زدودن هرگونه آلودگی از روی آنها کافیست.

استفاده صحیح از نرم کننده ها و حالت دهنده ها
حالت دهنده ها را ابتدا به ریشه موها بزنید و سپس به سمت انتهای آنها حرکت کنید. توجه کنید به انتهای موها (که بسیار آسیب پذیرتر از سایر نقاط مو هستند) حالت دهنده بیشتری بزنید. سپس به آرامی موها را با حالت دهنده ها و نرم کننده ها ماساژ دهید.
در صورتی که دارای پوست سر چرب هستید، مقدار کمی از حالت دهنده را روی پوست سر بزنید. پس از ماساژ دادن یک تا سه دقیقه صبر کنید و سپس با آب شستشو دهید. اگر دوست دارید موهایتان درخشان تر از همیشه به نظر برسند آنها را با آب سرد شستشو دهید، زیرا آب سرد باعث می شود تا کوتیکول های مو (پوشش لایه لایه خارجی مو) کاملا صاف و لطیف بمانند. در نتیجه موها درخشان تر به نظر می رسند.
اگر از نرم کننده ها و حالت دهنده هایی استفاده می کنید که روی برچسب آن نوشته شده است برای پخش شدن بهتر محصول باید موهایتان را هنگام مصرف شانه کنید، دقت کنید شانه زدن را از انتهای موها شروع کنید. موهای خیس زود کشیده می شوند، بنابراین زودتر به هم گره خورده و آسیب می بینند. برس ها حتی در شرایط عادی نیز به موها آسیب وارد می کنند، در نتیجه توصیه می شود تحت هیچ شرایطی از برس برای شانه زدن موهای خیس استفاده نکنید.

خشک کردن موها
بعضی از افرادی که دارای موهای بلند هستند عادت دارند پس از شستن موها، آنها را بچلانند تا زودتر خشک شوند. باید خدمت این دسته از دوستان عرض کنیم موها رخت و لباس نیستند که نیاز به چلاندن داشته باشند و اگر بدانند با این کار چه بلایی سر موهای خود می آورند دیگر هرگز این کار را تکرار نخواهند کرد. چلاندن موها باعث کشیده شدن بیش از حد آنها، ضعیف شدن و به اصطلاح شکستن آنها می شود. توصیه می شود به جای این کار موها را با انگشتان دست (از طرف ریشه مو) گرفته و به آرامی تکان دهید و در همین حالت دست را به سمت انتهای موها حرکت دهید تا به این ترتیب آب موها گرفته شود.
از حوله برای ماساژ دادن شدید موها و برای خشک کردن آنها استفاده نکنید، زیرا این کار باعث گره خوردن موها و حتی کنده شدن آنها می شود. به جای این کار، حوله را دور سر بپیچید و به آرامی روی موها فشار دهید، با این کار موها زودتر خشک می شوند.
همان طور که قبلا ذکر شد گرما آسیب زیادی به موها وارد می کند، بنابراین استفاده از سشوار برای خشک کردن موها به هیچ وجه توصیه نمی شود. اما اگر همچنان می خواهید از سشوار استفاده کنید حداقل سعی کنید در استفاده از آن زیاده روی نکنید و آن را خیلی نزدیک موهایتان نگیرید. فرقی نمی کند از چه روشی برای خشک کردن موها استفاده می کنید و تا چه حد در استفاده از سشوار دقت می کنید، در هر صورت سشوار و گرمای حاصل از آن به موها آسیب می رساند.

زیاده روی نکنید
نیازی نیست تا هر روز موهایتان را بشویید، شستن بیش از حد موها با شامپو باعث می شود تا چربی هایی که برای سلامت موها مفیدند از روی آنها پاک شوند. گاهی تنها شستشوی موها با آب خالی یا نرم کننده و حالت دهنده ها کافی است. همچنین می توانید مقدار کمی شامپو را در یک بطری کوچک آب گرم حل کنید و سپس آن را به آرامی روی پوست سرتان بزنید.

سوادا مارکاریان
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *