نکاتی درباره پخت کیک

نکاتی درباره پخت کیک

پخت کیک قبل از هر چیز نیازمند داشتن حوصله است. در ضمن باید تمامی مراحل پخت طبق سلسله مراتب دستورالعمل با دقت اجرا شود در غیر این صورت کوچک ترین تغییری می تواند بر کیفیت کیک تاثیر منفی بگذارد. در این میان رعایت نکات زیر اهمیت دارد:

1. آردی که برای تهیه کیک استفاده می شود باید بسیار سفید باشد. در ضمن وقتی به آن دست زده می شود، نرمی آن محسوس باشد در این صورت کیک تهیه شده از این آرد پوک تر خواهد بود و به راحتی پف خواهد کرد. با این حال توصیه می شود آرد را هنگام استفاده الک کنید.

2. هرگز آرد فله ای را برای پخت کیک استفاده نکنید، بلکه آردهای بسته بندی شده و با نام و نشان معتبر را برای تهیه خمیر کیک تان به کار ببرید.

3. استفاده از آرد کهنه نیز روی کیفیت کیک تاثیر منفی می گذارد. این آرد قهوه ای رنگ است و بوی کهنگی و «نا» می دهد و استفاده از آن باعث پوک نشدن و پف نکردن کیک می شود.

4. وانیل یکی از طعم دهنده های کیک است که توصیه می شود تازه آن را خریداری کنید و مورد استفاده قرار دهید. در ضمن هرگز وانیل اضافی را در کنار سایر ادویه ها قرار ندهید زیرا عطر و اثر آن را خواهد گرفت.

5. هرگز در مایه کیکتان از جوش شیرین استفاده نکنید. یادتان باشد برای ایجاد پف مناسب در کیک یا باید شکر را با تخم مرغ بزنید یا کره را با شکر که هر دوی این مخلوط کردن ها در مرحله اول انجام خواهد شد.

6. وقتی مایه کیک را در فر قرار می دهید، هرگز در فر را باز نکنید. می توانید از چراغ فر برای اینکه ببینید کیک تان در چه وضعیتی قرار دارد، استفاده کنید.

7. برای هم زدن مایه کیک از همزن برقی و در یک جهت استفاده کنید. این کار باعث می شود تا کیک بیشتر پف کند.

8. از قالب های کمربنددار برای تهیه کیک استفاده کنید. این قالب ها فلزی هستند و روکش تفلون دارند و بعد از پخت کیک، می توانید کمربندشان را باز کنید و بدون هیچ تلاشی با باز شدن قالب، کیک برای سرو در دسترس خواهد بود.

9. حتما صبر کنید تا قالب و کیک کاملا خنک شوند آنگاه کیک را از قالب خارج کنید به خصوص اگر قالب تان کمربنددار هم نیست زیرا در غیر این صورت کیک خرد می شود یا ترک برمی دارد.

10. ته قالب را حتما چرب کنید. برای این کار نیز توصیه می شود از کره استفاده کنید. البته از هر روغن خوراکی ای هم می توان استفاده کرد اما تجربه نشان داده چرب کردن قالب با کره در کیفیت کیک نیز تاثیر مثبت خواهد داشت.

11. هرگز مواد اولیه را جایگزین یکدیگر نکنید. به طور مثال اگر در یک دستور تهیه پودر قند توصیه شده است به جای آن از شکر استفاده نکنید زیرا این دو ماده غذایی در کیک پزی، دو شیرین کننده متفاوت هستند که خواص مختلفی دارند.

12. توجه به زمان پخت کیک و دمایی که فر داغ شده و مایه کیک در آن گذاشته شده است در تهیه یک کیک پوک و با پف مناسب تاثیر بسزایی خواهد داشت. پس به این دو عامل دقت کنید.

سامان گلریز – مدرس آشپزی
***

یک دیدگاه برای نکاتی درباره پخت کیک

  1. محدثه گفت:

    خیلی مطلب خوب و کاملی بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *