چیزهایی که باعث بوی بد دهان می شوند

چیزهایی که باعث بوی بد دهان می شوند

• بوی بد دهان در صبح

تقریبا هر کسی در ابتدای صبح دهانش بوی بد می دهد. در طول روز، حرکت زبان و گونه ها به خارج شدن خرده های غذا و سلول های مرده از لابه لای دندان ها کمک می کند و دندان ها از طریق بزاق دهان شسته می شوند.

زمانی که ما خواب هستیم زبان و گونه های ما زیاد حرکت نمی کنند؛ ترشح بزاق کاهش می یابد و باقیمانده های غذا در ترکیب با باکتری های دهان بوی نامطبوعی را ایجاد می کنند. تنفس از طریق دهان در هنگام خواب باعث تشدید این مساله می شود. خوشبختانه بوی بد دهان در ابتدای صبح پس از خوردن صبحانه و مسواک زدن از بین می رود. نوشیدن آب، مایعات و آب میوه هم به ترشح بزاق کمک خواهد کرد.

• بوی بد دهان در کودکان

ممکن است کودکان با وارد کردن شیء کوچکی در بینی خود به چنین مشکلی مبتلا شوند. لذا در صورت مشاهده چنین وضعیتی آنها را به دکتر ببرید.

• بوی بد دائمی دهان

بیماری لثه:
بنا به نظر دندان پزشکان این بیماری یکی از دلایل معمول بوی بد دائمی در دهان می باشد. شما احتمالا از داشتن این بیماری آگاهی نخواهید داشت. زیرا هیچ گونه دردی احساس نمی کنید. زمانی که مسواک می زنید، لثه شما احتمالا خون ریزی می کند. اگر آن را فشار دهید رنگ آن برای چند لحظه مات می شود. بیماری لثه به خاطر جرم دندان به وجود می آید. آنها باکتری هایی هستند که همه روزه بر روی دندان ها شکل می گیرد. این باکتری ها تمایل دارند که در بین دندان ها و لثه جای بگیرند. صرف نظر از این که این باکتری ها باعث بوی بد دهان می شوند، سبب تضعیف عملکرد دندان ها هم می شوند.

بهداشت ضعیف دهان:
یک دلیل واضح و روشن بوی بد دهان، بهداشت ضعیف دهان است. مسلما اگر شما دندان های خود را تمیز نکنید، به زودی از این عارضه رنج خواهید برد.

آبریزش از عقب بینی و سینوس ها:
این امر نیز می تواند باعث بوی بد دهان شود. ترشح سینوس ها، خلطی است که در پشت گلو به تدریج جاری می شود و باعث احساس سرماخوردگی نیز می شود. این نوع بوی بد مخصوصا هنگام صحبت کردن بسیار ناخوشایند خواهد بود.

باکتری های پشت زبان:
از معمول ترین دلایل بوی بد در دهان باکتری ها می باشند. آبریزش از عقب بینی، باقیمانده های غذا و بزاق ساکن، باعث تولید باکتری ها در پشت زبان می شوند. این باکتری ها مواد شیمیایی تولید می کنند که بوی بسیار بد و نامطبوعی را ایجاد می کنند.
هر چیزی که دهان را خشک کند بالطبع از ترشح بزاق نیز جلوگیری کرده و باعث بوی بد دهان می شود چرا که بزاق دهان خود نوعی دهان شویه است. داروهای ضد افسردگی، بزاق را کاهش می دهد. دهان شویه های حاوی الکل، ورزش سنگین و روزه گرفتن همگی باعث خشک شدن دهان می شود و مشکل بوی بد دهان را به همراه دارد. مشکلات روده ای نیز می تواند تا حد کمی با بوی بد دهان در ارتباط باشد.

• برای رفع بوی بد دهان چه کارهایی را باید انجام داد؟

بهداشت دندان ها:
دندان هایتان را به طور صحیح مسواک بزنید. روزی دو بار و هر بار به مدت سه دقیقه تمیز کنید، همچنین از نخ دندان و یا خلال دندان استفاده کنید.
مسواک را روی دندان ها به صورت حرکات افقی و با زاویه 45 درجه حرکت دهید تا جرم دندان ها را پاک کند.
سرسری غذا نخورید. برای حفظ جریان بزاق باید به صورت منظم غذا بخورید. میوه زیاد مصرف کنید. جویدن میوه ها باعث می شود که دهان همواره مرطوب بماند و سلول ها و باکتری های مرده را از بین می برد. آناناس با توجه به آنزیمی که دارد به تمیز کردن دندان ها کمک فراوان می کند.

چای سیاه بنوشید:
محققان دریافته اند که مواد شیمیایی در چای وجود دارد که از رشد باکتری هایی که باعث بوی بد دهان می شوند جلوگیری می کنند و همچنین مواد شیمیایی ای را که باعث بوی بد دهان می شوند از بین می برد.

جویدن آدامس:
جویدن انواع بدون قند آدامس نیز بی تاثیر نیست، زیرا با ایجاد حرکت فک و گونه باعث ترشح بزاق می شود و به تمیز کردن دهان کمک می کند. از سیگار کشیدن دست بکشید.

دهان شویه:
دهان شویه ها برای از بین بردن بوی بد دهان موقتی بسیار مفید هستند، مخصوصا پس از خوردن سیر و پیاز. نمونه های جدید و پیشرفته این دهان شویه ها حاوی مواد شیمیایی ضد باکتری هستند که می توانند تا حدی بیماری های لثه و بوی بد دهان را بهبود بخشند. قبل از خوابیدن بهترین زمان استفاده از این دهان شویه ها می باشد.
همچنین شما می توانید با حل کردن نصف قاشق چایخوری جوش شیرین در نصف پیمانه آب گرم برای خود دهان شویه درست کنید.

گیاهان خوشبو بابونه و مُر دارای خاصیت ضد باکتری هستند. نعناع، رزماری، مریم گلی و میخک دارای بویی مطبوع می باشند که همچون عایق و ماسکی برای بوی بد دهان عمل می کنند.
500 میلی لیتر آب جوش را روی 125 گرم از این گیاهان یا 30 گرم میخک بریزید، یک ساعت صبر کنید تا سرد شود، سپس از صافی رد کرده و به عنوان دهان شویه استفاده کنید. گیاهان دارویی در این مورد موثر هستند اما اگر شما باردار هستید از آن ها استفاده نکنید.
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *