درمان سرماخوردگی به روش طبیعی

درمان سرماخوردگی به روش طبیعی

باز هم فصل سرما آمد و دوباره شما سرماخورده اید؛ عطسه، سرفه، گرفتگی بینی، آبریزش و خلاصه تمام ماجراهایی که شما را حسابی کلافه کرده اند.

اینجاست که اطرافیان انواع راهکارهای معجزه آسا را پیشنهاد می کنند تا یک شبه حال تان از این رو به آن رو شود!

مهم ترین نکته ای که باید توجه کنید این است که سرماخوردگی درمان ندارد. ضمنا در مورد درمان های مختلفی که به شما پیشنهاد می شود دقت کنید چون اگر علمی نباشد ممکن است عوارض آنها گرفتاری شما را بیشتر کند. دکتر بلاندینور رئیس طب اجتماعی و خانواده مرکز پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا راهکارهایی طبیعی برای تسکین سرماخوردگی پیشنهاد می کند که از نظر علمی نیز بررسی شده اند.

روی: ماده معدنی روی که به صورت دارو نیز در بازار عرضه شده است در بسیاری از سبزیجات، آجیل و گوشت وجود دارد و مانع تشکیل پروتئینی می شود که ویروس سرماخوردگی برای تکثیر خود به آن احتیاج دارد. البته بررسی ها در این مورد همچنان ادامه دارد و دانشمندان معتقدند برای تاثیر درمانی اسپری های بینی و ژله ای حاوی روی باید تحقیقات به صورت تکمیلی انجام شود اما مصرف مواد غذایی حاوی روی در این دوران توصیه می شود.

ویتامین ث: قرن هاست از تاثیر این ویتامین در درمان سرماخوردگی صحبت می شود. بررسی های آزمایشگاهی نیز تقریبا تاثیر این ماده را اثبات کرده اند چون در حیوانات آزمایشگاهی باعث افزایش مقاومت بدن نسبت به ویروس سرماخوردگی شده است.
متخصصان معتقدند این تاثیر هنوز در انسان ها دیده نشده و برخی دیگر مدعی هستند ویتامین ث در کوتاهتر کردن دوره بیماری نیز نقش چندانی ندارد اما اگر در طول فصل سرما و قبل از ابتلا به سرماخوردگی به طور مرتب از مواد حاوی آن (مثل مرکبات) استفاده شود در صورت ابتلا در حدود 8 تا 14 درصد، طول مدت بیماری کوتاه تر می شود.  مطالعات نشان می دهد این تاثیر در ورزشکاران بیشتر است و طول مدت بیماری را در آنها به نصف می رساند.

گیاه اکیناسه آ: این گیاه که به صورت مکمل گیاهی در بعضی کشورها تولید شده است مثل ویتامین ث حرف و حدیث زیاد دارد. بعضی دانشمندان آن را دارای خاصیت تقویت ایمنی و ضد ویروس معرفی کرده اند. تحقیقات نشان می دهد این گیاه پیشرفت سرماخوردگی را تا 58 درصد و طول مدت آن را تا یک روز و نیم کاهش می دهد.

سوپ مرغ: متخصصانی که طرفدار سوپ مرغ داغ برای افراد سرماخورده هستند معتقدند این سوپ التهاب و علائم ناشی از سرماخوردگی را تسکین می دهد. بررسی ها نشان می دهد مواد ضدالتهاب موجود در سوپ مرغ علائم عفونت های دستگاه تنفس فوقانی را کاهش می دهد؛ البته نمی توان گفت این سوپ به جنگ سرماخوردگی می رود اما یکی از مهم ترین تاثیرات آن این است که مقادیر زیادی مایعات به بدن می رساند و کم آبی ناشی از بی اشتهایی و تب را که دستاورد سرماخوردگی است از بین می برد.

خوراکی هایی که به جنگ عفونت می روند

موز: در مواردی که دستگاه گوارش هم درگیر شده باشد باعث تسکین معده می شود. ضمن اینکه علاوه بر خواص فراوان، چون پرکالری است در زمان سرماخوردگی که بی اشتهایی وجود دارد و به دلیل گلو درد بلع راحت نیست، خوردن آن راحت است؛ به خصوص در کودکان سرماخورده و بدغذا بسیار کاربرد دارد.

فلفل دلمه: سرشار از ویتامین ث است، ضمنا طعم خوبی به غذا داده و اشتها را بهتر می کند.

زغال اخته: در مواردی که اسهال همراه سرماخوردگی باشد (در بعضی انواع ویروسی به خصوص در کودکان)، اسهال را تسکین می دهد. ضمنا آن را سرشار از آسپیرین طبیعی می دانند که تب را تخفیف داده و درد را تسکین می دهد.

هویج: بتاکاروتن آن بسیار مفید است.

پودر فلفل: سینوس ها را باز کرده و ترشحات ریه را کاهش می دهد.

خردل و ترب: باعث تجزیه و کاهش ترشحات در مجاری هوایی می شود.

پیاز: حاوی مواد فیتوشیمیایی است که در رفع عفونت نایژه ها و سایر قسمت های بدن کمک می کند.

چای: چای سبز و سیاه هر دو حاوی مواد فیتوشیمیایی هسنند که آنتی بیوتیک و ضد اسهال طبیعی محسوب می شود.

پیشگیری از سرماخوردگی: آیا واقعا ممکن است؟

طبق نظر متخصصان شستن مرتب دست ها به خصوص در فصل شیوع سرماخوردگی در پیشگیری از ابتلا بسیار موثر است. اما موضوعی تازه که دانشمندان بر آن تاکید دارند این است که توجه داشته باشید در طول روز دست هایتان را کجا می گذارید و با چه افراد و اشیایی تماس می دهید و بر طبق همین موضوع برای شستن برنامه ریزی کنید چون ویروس های سرماخوردگی بیشتر از آنچه شما فکر می کنید روی اشیا باقی می مانند.

محققان دانشگاه ویرجینیا به نتایج جالبی برخوردند. آنها تعدادی افراد سرماخورده را یک شب در هتلی نگه داشتند و روز بعد، از 10 محلی که افراد به آنها دست زده بودند نمونه برداشتند. در 30 تا 40 درصد مکان ها به خصوص کلید برق و کنترل تلویزیون ویروس یافت شد و جالب اینکه در سومین روز نمونه برداری، ویروس همچنان آنجا بود! به این ترتیب اگر در فصول سرماخوردگی در مکان های عمومی تردد دارید میزان شست وشوی دست هایتان باید چند برابر افراد دیگر باشد. رینوویروس ها که علت نیمی از سرماخوردگی ها در بزرگسالان هستند از طریق دست هایتان و وقتی دست آلوده به ویروس را به چشم ها و بینی خود می کشید وارد بدنتان می شود.

این ویروس ها معمولا از طریق هوا وارد بدن نمی شوند بنابراین فقط با فرد مبتلا در یک مکان بودن برای ابتلا کافی نیست. مرطوب کردن هوای استنشاقی و مصرف مایعات کافی نیز در پیشگیری موثر است. حین عطسه و سرفه به جای آنکه دست تان را به تنهایی جلوی دهان و بینی بگیرید از دستمال کاغذی استفاده کنید و آن را نیز فورا دور بیندازید چون عوامل بیماری زا را با دست هایتان به سایرین منتقل می کنید. در این فصول زیاد دست هایتان را به صورت تان نمالید چون ویروس ها از طریق چشم ها، دهان و بینی وارد بدنتان می شوند.

به حمام سونا بروید. بررسی ها نشان می دهد افرادی که 2 بار در هفته به سونا می روند نصف سایرین سرما می خورند چون دمای هوای تنفسی در سونا بالای 80 درجه است و ویروس ها در چنین دمایی زنده نمی مانند. عوامل بیماری زا در مکان های بسته و خشک بیشتر وجود دارند. در زمستان نیز هوای منزل باید به طور مرتب عوض شود.

به طور مرتب ورزش کنید چون به سلول های ویروس کش طبیعی بدن کمک می کند.

از مصرف ماست غافل نشوید. بررسی ها نشان می دهد مصرف روزانه یک فنجان ماست کم چرب تا 25 درصد احتمال ابتلا را کاهش می دهد. کارشناسان احتمال می دهند باکتری های مفید ماست تولید مواد مقابله کننده با ویروس را در سیستم ایمنی افزایش می دهد.

همشهری – ترجمه فرشته آل علی
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *