آکنه یا جوش غرور جوانی

آکنه یا جوش غرور جوانی

یکی از شایع ترین بیماری های پوستی انسان که فرضیات زیادی در مورد علل پیدایش و درمان آن مطرح شده، آکنه یا جوش غرور جوانی است. این بیماری در بسیاری از جوانان در سنین بلوغ پدید می آید و شدت آن در افراد مختلف متفاوت است و اکثرا پس از سن 25 سالگی بهبود می یابد.

جوش های غرور به صورت دانه های قرمز، جوش های سر سیاه، و توده های سفتِ زیرپوستی در ناحیه گونه، بینی، پیشانی، پشت گردن و قسمت فوقانی پشت و سینه ظاهر می شوند.
این جوش ها در پایه یک مو به وجود می آیند و ناشی از آماس، التهاب و انسداد مجرای غده چربی کنار مو هستند. پیدایش آکنه ناشی از یک علت خاص نیست بلکه چندین عامل در پیدایش و شدت آن نقش دارند: توارث، میکروب ها، نوع غذا، مشکلات عصبی و روحی، تغییرات غددی هورمونی، نوع پوست، بهداشت صورت، مصرف برخی داروها و بعضی از بیماری ها.
شاید مهم ترین عامل ایجاد آکنه تغییرات هورمونی زمان بلوغ باشد. در هنگام بلوغ، هورمون های جنسی ناگهان افزایش می یابند و مقدار آنها در خون بسیار زیاد می شود. این هورمون ها باعث افزایش ترشح چربی پوست می شوند و زمینه را برای رشد میکروب و التهاب غدد چربی صورت و پیدایش جوش فراهم می آورند.

نوع غذا می تواند در جوش صورت موثر باشد. مصرف مواد قندی مثل ماکارونی، نان، برنج، شیرینی و شکلات و مصرف خوراکی هایی مانند فندق، پسته، بادام، موز، نارگیل و گردو می تواند موجب تشدید آکنه شود که علت آن احتمالا آزاد شدن اسیدهای چرب در خون است.

همچنین مصرف برخی داروها ممکن است موجب تشدید جوش های غرور شود. از جمله این داروها می توان به مصرف بیش از حد ویتامین B12، ریفامپین، ایزونیازید و کورتن اشاره کرد.

برای درمان آکنه باید یک سری اقدامات و توصیه های بهداشتی را رعایت کرد و نیز با مراجعه به پزشک و دریافت داروهای مناسب به مقابله با آن پرداخت. در این زمینه پزشکان توصیه هایی کرده اند که در این مطلب به آنها اشاره می شود:

• جوش ها را دستکاری نکنید و آنها را با فشار خالی نکنید. برای خالی کردن آنها به یک انستیتوی زیبایی مراجعه کنید تا با دستگاه های مکنده جوش ها را تخلیه کنند.

• پوست خود را به نرمی ماساژ دهید. این کار را می توانید به طور مرتب، خودتان انجام دهید و یا به یک فرد مجرب مراجعه کنید تا پوست شما را ماساژ دهد. ماساژ باعث تخلیه چربی پوست شده و از پیشرفت جوش ها جلوگیری می کند.

• آسودگی روانی داشته باشید. سعی کنید خواب مرتب داشته باشید. استراحت کافی داشته باشید و تا حد امکان از فشارهای روحی و عصبی بپرهیزید.

• روزی 2 بار صورت خود را بشویید و ماساژ دهید. برای شست وشو از صابون اسیدی (گوگردی) درصورت توصیه پزشک استفاده کنید. ابتدا صورت خود را خوب صابون بزنید تا از کف پوشیده شود. آنگاه با نوک انگشتان، پوست صورت خود را ماساژ دهید تا صابون در منافذ پوست به خوبی نفوذ کند و چربی های جمع شده در جوش ها را از بین ببرد.

• هفته ای یک یا 2 بار از ماساژ سرکه سیب استفاده کنید تا چربی پوست کاهش یابد. برای این کار کافی است مقداری سرکه سیب را با مقدار برابر آب مخلوط کنید و سپس با انگشت مقداری از این مخلوط را بردارید و روی صورت خود بمالید و ماساژ دهید.

• از مصرف غذاهای چرب، شیرینی زیاد، سس مایونز، خامه، شکلات، گردو، فندق، موز، تخم مرغ، بعضی از ماهی ها و نارگیل، حتی المقدور بپرهیزید ولی نیازی به رژیم های سخت نیست.

• از ورزش و پیاده روی غفلت نکنید. بسیاری از جوش های پوستی پس از مدتی ورزش به کلی ناپدید می شوند.

• برای شست و شوی صورت از آب گرم استفاده کنید. صابون شما بهتر است از نوع اسیدی باشد که چربی را کم کند.

• مصرف مواد آرایشی و کرم های چرب را محدود کنید و در صورت استفاده، ابتدا پوست را به یک کرم مرطوب کننده آغشته کرده و سپس از پودر یا سایر مواد آرایشی استفاده کنید و شب، هنگام خواب همه این مواد را به وسیله شیر پاک کن تمیز کنید.

• پس از شست و شوی صورت، هیچ گاه با یک حوله به طور خشن صورت تان را خشک نکنید، بلکه با یک دستمال کاغذی یا حوله نرم به آرامی صورت تان را خشک کنید.

آرش نهاوندی
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *