انواع پوست ها و مراقبت از آنها

انواع پوست ها و مراقبت از آنها

پوست، یکی از اجزای مهم بدن است که سلامت و زیبایی آن، نقش بسیار پررنگی در سلامتی و زیبایی عمومی ما دارد. حال برای اینکه پوستی سالم، زیبا و شاداب داشته باشیم در درجه اول باید نوع پوست مان و روش های مراقبت از آن را به درستی بشناسیم.

این شناخت به ما کمک می کند در صورت لزوم از محصولاتی برای محافظت پوستمان استفاده کنیم که مناسب آن ساخته شده اند. دکتر داریوش دائر، متخصص پوست، مو و لیزر در این رابطه، ضمن معرفی انواع مختلف پوست، ویژگی های هر کدام را توضیح داده و روش های مراقبت صحیح از انواع پوست را نیز ذکر کرده است. شما هم می توانید با خواندن این مطلب و به کار بردن توصیه های آن، به سلامت و زیبایی بیشتر پوست تان کمک کنید.

انواع پوست
پزشکان معمولا پوست افراد را از نظر میزان رطوبت، به سه دسته خشک، چرب و مختلط تقسیم می کنند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارد و روش های مراقبتی مناسب خودش را می طلبد.

برای شما که به خشکی نشسته اید
اولین نوع از انواع پوست، پوست خشک است. این نوع از پوست، ظاهری بدون آب، ترک خورده و بافت ریز دارد و در آن، خطوط پوستی واضح تر بوده و در زمان لمس، خشن و خشک است. افرادی که دارای این نوع پوست هستند معمولا زمینه حساسیت سرشتی (درماتیت آتوپیک) دارند و چین و چروک ها و علائم پیری زودرس در آنها سریع تر از سایرین بروز می کند.

گاهی اوقات مویرگ های ظریفی لابه لای تار و پود این نوع پوست دیده می شود و این ویژگی را هم دارد که در مواجهه با هوای سرد و خشک دچار خشکی و ترک خوردگی شده و باعث احساس سوزش و سرخی در صورت، دست ها، گردن و یا ساق پاها شود. برعکس، در فصول گرم و معتدل افرادی که پوست شان خشک است مشکل کمتری دارند و تعریق و رطوبت هوا وضع پوستی آنها را بهتر و قابل تحمل تر می کند.

توصیه های مفید
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که پوست خشکی دارند، بهتر است به این توصیه ها به خوبی توجه کنید.
• از تماس مستقیم با آب و هوای سرد خودداری کرده و با استفاده از دستکش، جوراب، کلاه یا شال از پوست صورت و بدنتان محافظت کنید.
• تعداد دفعه های استحمام و شست وشوی دست ها و بدن خود را به حداقل برسانید.
• برای خشک کردن صورت و بدن خود، از پارچه های لطیف و بدون پرز و یا باد ملایم سشوار استفاده کنید.
• از عطر و ادکلن و مواد بهداشتی- آرایشی معطر و یا چسبنده و غلیظ کمتر استفاده کنید.
• سعی کنید از صابون های محرک یا مواد شوینده مایع یا پودر لباسشویی استفاده نکنید و تا آنجا که می توانید از اشعه خورشید و آب و هوای آلوده شهرهای بزرگ و صنعتی نیز دور باشید.

محصولات مناسب برای پوست خشک
انواع محصولات مرطوب کننده برای افرادی که دارای پوست خشک هستند، ساخته شده و در بازار موجود است ولی اصل عمده در انتخاب مرطوب کننده، توجه به مندرجات روی جعبه این محصولات و متناسب بودن مرطوب کننده با پوست خشک است. زیرا مرطوب کننده هایی مخصوص پوست چرب و مختلط نیز در بازار وجود دارند که استفاده از آنها در پوست خشک، مجاز و به مصلحت نیست و باعث بدتر شدن خشکی پوست می شوند.
به این نکته هم توجه داشته باشید که مرطوب کننده مناسب پوست دست و ساق پا، معمولا باید از نوع کرم و مرطوب کننده سایر نقاط بدن مانند بازوها، سینه و پشت از نوع لوسیون باشد.

در مورد زمان استفاده از مرطوب کننده ها هم باید گفت بهترین زمان، بلافاصله بعد از استحمام یا بعد از شست وشوی دست ها و پاهاست و باید چندین بار در روز و هر بار به مقدار کافی برای پوشش دادن سطح بدن انجام شود.
توصیه دیگر، استفاده از وان آب نیم گرم به همراه پودر جوی دوسر یا مقادیر اندکی گلیسیرین یا پارافین است که روش مناسب و مفیدی برای شمایی که پوست خشک دارید است.
ضمن اینکه به خاطر داشته باشید در مواردی که حساسیت سرشتی یا انواع دیگر اگزما در فرد وجود داشته باشد، باید از داروهای موضعی یا داروهای خوراکی مختلف تحت نظر پزشک متخصص کمک گرفته شود.

برای شما که با اختلاط درگیرید
گروه سوم، افرادی هستند که پوستشان مختلط است. این نوع پوست بین سنین 20 تا 40 سالگی بیشتر دیده می شود و در آن، پوست نواحی چانه، بینی و پیشانی، چرب و نواحی اطراف چشم، گونه و گردن، خشک است. شناخت این نوع پوست و نحوه تعامل با آن اهمیت زیادی دارد زیرا در صورتی که فرد فقط به فکر درمان چربی محدوده مرکزی صورت باشد و از محصولات بهداشتی یا داروهای کاهنده چربی پوست استفاده کند، ناخواسته به بدتر شدن مشکل خشکی نواحی خارجی تر پوست و صورت کمک می کند و عکس این موضوع نیز صادق است.

توصیه های مفید
اگر دارای پوستی مختلط هستید، برای کنار آمدن با این نوع پوست مجموعه ای از توصیه هایی را که برای موارد قبلی گفته شد برای هر یک از نواحی چرب یا خشک پوست تان باید به کار ببرید و علاوه بر آن توصیه های زیر را نیز به خاطر بسپارید.
• شست وشوی صورت را باید به یک تا دو بار در روز و به همراه استفاده از شوینده های فاقد مواد صابونی قلیایی (پن ها یا بارها) محدود کنید.
• از استفاده از حوله ها و پارچه هایی که بافت خشن دارند و حاوی الیاف نایلونی هستند، خودداری کرده و از تماس با آب و هوای خشک و سرد یا آلوده نیز دوری کنید.

محصولات مناسب برای پوست مختلط
برای افرادی که پوست مختلط دارند، ضدآفتاب ها، محصولات پاک کننده و مرطوب کننده های متعدد داخلی و خارجی در بازار وجود دارند که باید با نظر پزشک متخصص و در کنار بعضی داروهای خاص برای غلبه بر مشکلات این افراد استفاده شوند.
قابل توجه اینکه هر نوع علامت دال بر وجود اگزمای پوستی در این افراد باید به دقت تحت نظر گرفته شده و بر حسب نیاز از داروهای کورتیکوستروئیدی موضعی یا سایر داروها با نظر پزشک معالج کمک گرفته شود.

برای شما که حساسید
و اما بعضی از مؤلفان، پوست حساس را هم به این طبقه بندی اضافه می کنند. در پوست حساس که شفاف و لطیف است، خطوطی وجود دارد و مویرگ هایی ظریف در آن مشاهده می شود که در اثر تماس با مواد حساسیت زای هوا، عطر و ادکلن و مواد آرایشی، سرخ و ملتهب می شود.

افرادی که دارای این نوع پوست هستند باید از تماس بیش از حد با مواد شیمیایی و مواد شوینده، اشعه خورشید و گرد و غبار هوا خودداری کرده و از شوینده های ملایم و فاقد مواد صابونی قلیایی استفاده کنند. ضمن اینکه عطر و ادکلن، اسپری های خوشبو کننده هوا و حشره کش ها نیز جزو موادی هستند که این افراد باید از آنها دوری کنند.

دارندگان پوست حساس، بهتر است قبل از استفاده از هر محصول بهداشتی- آرایشی، ابتدا مقدار کمی از آن را بر سطح داخلی بازوی خود بمالند و در صورتی که هیچ واکنش حساسیتی در این نقطه ایجاد نشد، برای صورتشان از آن محصول استفاده کنند.

برای شما که پوستتان می چربد
نوع دیگری از انواع پوست، پوست چرب نامیده می شود که ظاهری براق دارد و در حین لمس، چرب است. کسانی که در این دسته قرار می گیرند روزنه های پوستی آنها معمولا متسع است و در بعضی نواحی مانند کناره ها و پل بینی، نقاط سیاهی روی این روزنه ها دیده می شود. این افراد معمولا خال های زیادی روی سطح پوست خود دارند و مستعد آکنه یا اصطلاحا همان جوش های غرور جوانی هستند.

گاهی چربی سطح پوست این دسته از اشخاص چنان زیاد است که ظاهری چرب و نه چندان پاکیزه پیدا می کنند و نیاز به شست وشوی مکرر پوست شان دارند و این موضوع از نظر اجتماعی و شخصی، آنها را دچار مشکل می کند. ضمن اینکه اغلب بوی ناخوشایندی که همراه ترشحات چربی پوست است نیز این افراد را آزار می دهد اما مزیتی که پوست چرب دارد این است که دیرتر چین و چروک خورده و علائم افزایش سن را بروز می دهد.

توصیه های مفید
اگر جزو افرادی هستید که در دسته دوم قرار می گیرند و پوست تان چرب است، بهتر است کاربرد این توصیه ها را در برنامه مراقبت های پوستی خود قرار دهید.
• شست وشوی مرتب و مکرر صورت و بدن را فراموش نکنید و خاطرتان باشد گاهی دو بار حمام نیز در روز لازم است.
• استفاده از محصولات بهداشتی- آرایشی و ضدآفتاب های فاقد چربی، از اصلی ترین مواردی است که باید رعایت کنید.
• از صابون ها و شوینده های مخصوص پوست چرب استفاده کنید. ضمن اینکه استفاده از محصولات لایه بردار و درمان آکنه با داروهای موضعی یا خوراکی را هم تحت نظر پزشک متخصص از یاد نبرید.

محصولات مناسب پوست چرب
نکته قابل توجه این است که شما هم مثل افراد دارای پوست خشک، نیاز به استفاده از مرطوب کننده دارید و صرف داشتن پوست چرب، نیاز به مرطوب کننده را در شما از بین نمی برد ولی مرطوب کننده هایی که باید استفاده کنید، مخصوص پوست خودتان است و فرآورده های فاقد چربی برای این منظور به کار می روند.

برای شما که پوست طبیعی دارید
اما علاوه بر سه گروهی که گفته شد، عده ای هم هستند که هیچ کدام از ویژگی های ذکر شده در پوست شان بارز و شاخص نیست و معمولا درگیری کمتری در مورد رفتار مناسب با پوستشان دارند. به پوست این افراد پوست طبیعی گفته می شود. این نوع پوست معمولا ظاهری شاداب و کمی مرطوب با قوام و بافتی عادی دارد و با کمی کشیده شدن به سرعت به حالت عادی برمی گردد و چربی یا خشکی بیش ازحد ندارد.

پوست طبیعی، هموار و در زمان لمس، فاقد خشونت یا چربی یا جوش های آکنه ای است و مراقبت از این نوع پوست چندان دشوار نیست. اگر نوع پوست شما در این دسته قرار می گیرد، استفاده از ضدآفتاب ها و محصولات شوینده و مرطوب کننده هایی که در بازار تحت عنوان «محصولات مناسب برای پوست های طبیعی» وجود دارند، به اضافه خودداری از تماس بی رویه با نور خورشید و شست وشوی یک تا دو بار در روز توصیه هایی هستند که برای شما لازم است.

انسان ها در طول عمر خود ممکن است در اغلب حالات، پوست طبیعی داشته باشند ولی بنا به شرایط خاصی مانند شست وشوی بیش از حد پوست با شوینده های نامناسب، تماس با عوامل محیطی و یا بروز اختلال در میزان ترشح چربی سطحی پوست (که اصطلاحا به آن سبوم گفته می شود) دچار چربی یا خشکی بیش از حد پوست می شوند که طبعا این حالات با برطرف کردن عوامل ایجاد کننده از بین می روند.

مهدیه یکتا
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *