ته چین مرغ

چه موادی لازم داریم؟

برنج / یک کیلو گرم
مرغ متوسط / یک عدد
ماست / 750 گرم (معادل یک لیوان)
روغن / 350 گرم
زرده تخم ‌مرغ / چهار عدد
زعفران ساییده / دو قاشق چایخوری
زرشک / 100 گرم
نمک و ادویه / به مقدار مورد نیاز

اگر این دستور غذایی را تهیه نموده اید، تصویر غذای خود را بفرستید تا تصویر ارسالی برای این دستور، با ذکر نام شما ثبت شود.

چطوری درست کنیم؟

گوشت مرغ را با مقداری آب و نمک و ادویه بپزید. هنگامی که مرغ پخت و حدود یک استکان آب آن باقی ماند، آب مرغ را جدا کنید و پیش از درآوردن استخوانهای آن، مرغ را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید.

زعفران را در مقدار کمی آب گرم حل کنید و آن را با دو زرده تخم مرغ، تمام ماست و مقدار کمی نمک و فلفل مخلوط کنید و مرغ پخته شده را حداقل به مدت سه تا چهار ساعت در مخلوط ماست داخل یخچال بگذارید.

برنجی را که از قبل خیس کرده‌اید بجوشانید و آبکش کنید.

دو عدد زرده تخم مرغ، 150 گرم روغن ذوب شده و نصف مخلوط ماستی را که مرغ را در آن خوابانده بودید با دو تا سه کفگیر برنج مخلوط کنید و در ته دیگ یا قابلمه بریزید و با ته قاشق آن را صاف کنید. مقداری مرغ به صورت یک لایه نازک روی ته دیگ بچینید و روی آن نیمی از پلو را بریزید. بقیه مرغ را روی برنج بچینید و بقیه برنج را نیز روی مرغ بریزید و سطح مرغ را با برنج بپوشانید.

آب مرغ را با یک قاشق چایخوری زعفران مخلوط کنید و روی برنج بریزید. سطح برنج را با کفگیر کمی فشار دهید تا برنج کمی فشرده شود.

باقیمانده مخلوط ماست را روی برنج بریزید و سه تا چهار قاشق غذا خوری روغن را ذوب کنید و روی برنج بریزید و آن را دم کنید.

بعد از یک و نیم ساعت ته چین آماده است. پس از دم کشیدن ته چین، قابلمه را در یک دیس گرد بر گردانید و روی آن را با زرشک تزیین کنید. در صورت تمایل می توانید نصف زرشک را لابلای گوشت و برنج قرار دهید.

نکته: اگر به سرعت قابلمه را در دیس وارونه کنید ته چین به شکل قالبی خارج خواهد شد. اگر ته چین به شکل قالبی در نیامد، می توانید ابتدا آن را با چاقو به چهار قسمت تقسیم کنید و سپس در دیس بگذارید.
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *