پنج نکته طلایی برای بله گرفتن

پنج نکته طلایی برای بله گرفتن

در ازدواج آنچه بیشتر از همه اهمیت دارد، تناسب و کفویت است اما این که در روز خواستگاری چطور ظاهر شوید تا در دل خانواده طرف مقابل جا پیدا کنید و احتمال موفقیت تان در بله گرفتن بیشتر شود، نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. به هر حال اولین برخوردها تا حد زیادی تعیین کننده هستند و در تصمیم گیری نهایی تاثیر می گذارند.

1. خوشایند باشید
خود را طوری معرفی کنید که دیگران از شما خوششان بیاید. لازم نیست همه قابلیت های خود را یک جا نشان دهید و لازم هم نیست آن قدر فروتن باشید که هیچ کدام از ویژگی های مثبت تان را بروز ندهید. تعریف از خود را کنار بگذارید اما صادقانه نقاط قوت خود را بگویید و به جای اشاره کردن به نقاط ضعفتان بگویید تصمیم دارید در آینده برخی تغییرات را در زندگی خود ایجاد کنید. مثلا به جای آنکه بگویید شغلتان را دوست ندارید و فکر می کنید توانایی هایتان بیشتر از شغل فعلی است، بگویید: «من همیشه از پیشنهادهای شغلی جدید استقبال می کنم البته این روزها شغل فعلی ام را صرفا به خاطر درآمد حفظ کرده ام اما به محض مواجه شدن با یک پیشنهاد شغلی مناسب و مطمئن، کارم را ارتقا می دهم.»

2. هدیه بدهید
فکر نکنید اگر در جلسات اول آشنایی گل و شیرینی و هدیه بخرید زیاده روی کرده اید. این ادب و احترام شما را نشان می دهد و اصلا به معنی آن نیست که خانواده طرف مقابل بدعادت شوند و همیشه از شما انتظار هدیه داشته باشند. هیچ وقت دست خالی به جلسات خواستگاری نروید و همیشه در این زمینه دست به جیب باشید. این جلسات زمان ارزیابی شما است و شما نباید خسیس جلوه کنید، حتی اگر افکار مقتصدانه ای داشته باشید جلسات خواستگاری جای پیاده کردن آنها نیست.

3. مکان و زمان مناسب را انتخاب کنید
خواستگاری می تواند در جایی به جز خانه دختر مورد نظر شما انجام شود. گاهی ممکن است خانواده عروس آمادگی پذیرایی از شما را نداشته باشند. در این صورت تلفنی با آنها قرار بگذارید و در یک رستوران یا منزل یک شخص سوم آنها را ملاقات کنید و درباره ازدواج صحبت کنید. درباره زمان خواستگاری هم باید دقت کنید که خواستگاری زمانی بین عصر تا شب انجام می شود و بهتر است آخر هفته باشد.

4. تحت فشار نگذارید
به خانواده دختر مورد نظر اجازه دهید خوب فکر کنند، تحقیق کنند و بعد تصمیم بگیرند. بهتر است یک روز بعد از خواستگاری مادر یا بزرگتر شما با منزل دختر موردنظرتان تماس بگیرد و از مهمانی دیشب تشکر کند اما قید کند که برای دریافت جواب دو سه روز بعد مجددا تماس خواهد گرفت. حتی می توانید زمان را به عهده خانواده دختر بگذارید و بگویید برای پرسیدن جواب خواستگاری یا قرار بعدی ملاقات، هر زمان شما بگویید تماس خواهیم گرفت.

5. اگر پاسخ منفی شنیدید…
ناامید نشوید و اگر از انتخابتان همه جوره مطمئن هستید و حمایت خانواده خود را هم دارید، بزرگترها را واسطه قرار دهید. سعی کنید دلایل این جواب رد را بفهمید و تا در توانتان هست، آنها را برطرف کنید اما وعده و وعید بیجا ندهید. به خانواده مقابل بگویید تلاش تان را می کنید تا شایسته تایید آنها شوید و ایرادهایتان را برطرف می کنید اما قول بیجا نمی دهید و مرد عمل هستید. با دختر مورد نظرتان با اجازه والدینش صحبت کنید و سعی کنید دنیای واقعی خود را به او بشناسانید.

تبیان – فاطمه ایمانی
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *