راهکارهای ساده برای خواب شبانه بهتر

راهکارهای ساده برای خواب شبانه بهتر

برای اینکه روزها سرحال تر و پُر انرژی تر باشید باید شب را با یک خواب راحت و دلچسب گذرانده باشید. اما به وجود آوردن چنین شرایطی چگونه عملی است؟ چه وظایفی را باید انجام دهید تا بهتر بخوابید؟

• پرده ها را باز بگذارید
به هنگام خواب پرده های اتاق را باز کنید. دلیل این کار این است که صبح ها نور روز به اتاق وارد شود. این مورد سبب می شود که پس از گذشت 15 دقیقه از زمان ورود نور، در بدن هورمونی به نام ملاتونین (melatonin) ترشح شود که مغز و بدن را بیدار می کند. مشخص است که بهترین نور برای تحریک و ترشح این هورمون نور خورشید است.

• همواره اتاق خوابی مرتب و دلپذیر برای خود مهیا کنید
سعی کنید تا حد امکان در طراحی و دکوراسیون اتاق خواب از رنگ های ساکن و سبک استفاده کنید. ضمن اینکه باید توجه داشته باشید که اتاق خواب نباید زیاد شلوغ باشد. تا جایی که می توانید وسایل را طوری بچینید که درهم و برهم نباشند. این مسئله به صورت ناخودآگاه بر روی آسودگی و آرامش شما تاثیر مثبت می گذارد.

• از ساعت 3 بعدازظهر به بعد از نوشیدن قهوه پرهیز کنید
قهوه و چای حاوی کافئین هستند و مصرف کافئین منجر به انجام یک فعالیت شیمیایی به نام Adenosine می گردد که منجر به جلوگیری از خواب آلودگی می شود و البته هرچه که سن شما بیشتر باشد میزان حساسیت بدنتان به کافئین بیشتر و بی خوابی بیشتر به سراغ تان می آید.

• قبل از خواب درباره اتفاقات روزانه صحبت نکنید
مشخص شده که اغلب زوج ها و افراد خانواده که نزدیک به هم می خوابند، اتفاقاتی که در طول روز افتاده و یا برنامه ریزی امور روزهای آتی را به هنگام خواب انجام می دهند. این مسئله علاوه بر اینکه باعث می شود مقداری از زمان ارزشمند خواب را از دست بدهید، بخاطر خواب آلودگی، اجازه تمرکز کافی را از شما می گیرد. بهتر است برای اینگونه صحبت ها و برنامه ها، زمان هایی مانند عصر و یا سر شب را انتخاب کنید تا هم قدرت تحلیل بهتری داشته باشید هم با خیال راحت به رختخواب بروید.

• دمای هوای محیط را به هنگام خواب تنظیم کنید
دمای ایده آل برای یک خواب مناسب و راحت 18 درجه سانتیگراد است. هر چه که هوا گرمتر از این میزان باشد منجر به بدخوابی و حتی بی خوابی می شود و در مقابل هر چه که در دمایی خنک و نزدیک تر به 18 درجه به رختخواب بروید خواب راحت تری خواهید داشت. دلیل خواب راحت در دمای خنک تر، کاهش دمای مغز (به عنوان پردازشگر و کنترل کننده بدن) است.

• در تاریکی مطلق بخوابید
به هنگام خواب، هر چیزی که می تواند از خود نوری ساطع کند خاموش و یا پنهان کنید. خصوصا ساعت و یا هر چیزی که می تواند شما را از زمان آگاه کند. تصور کنید که در میانه شب بیدار شده اید. در صورتی که بدانید ساعت چند است ممکن است بد خواب شوید و نتوانید دوباره بخوابید. همچنین نور چراغ نیز می تواند باعث شود به صورت ناخودآگاه ساعت بیولوژیک بدن خود را بیدار کنید که این نیز منجر به بدخوابی یا بی خوابی می شود.
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *